וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתרון למגרון? הממשלה מקדמת הקמת קרוואנים באדם

טל שלו ויהושע בריינר

29.4.2012 / 6:00

לפי ההצעה, תוך חודשים ספורים יוקם אתר הקראוונים בהתנחלות הסמוכה לירושלים ובמקביל תפעל הממשלה להקמת אתר זמני נוסף בגבעת היקב. תושבי מגרון מתנגדים: "לא מקובל עלינו"

בעוד המדינה ממתינה לתשובת שופטי בג"ץ לבקשה לדחות את פינוי גבעת האולפנה בבית אל, תדון היום (ראשון) הממשלה בפתרון לתושבי המאחז מגרון, שבג"ץ הורה לפנותו עד ה-1 באוגוסט. לפי ההצעה שתובא היום לשרים, בחודשיים הקרובים יוקם בהליך בזק אתר קרוואנים למפוני המאחז בהתנחלות אדם (גבע בנימין), ובמקביל יקודמו ההליכים להקמת אתר זמני נוסף בגבעת היקב, מתחם בהתנחלות כוכב יעקב הסמוכה למגרון. עם זאת, גורמים בהתיישבות דחו אמש בתוקף את ההצעה ואמרו כי אין לתושבי מגרון כל כוונה להעתיק את מגוריהם להתנחלות אדם, הממוקמת כשני קילומטרים מירושלים, וכי הם עומדים על כך כי רק הקמת אתר בגבעת היקב מקובלת עליהם, כפתרון זמני וקבוע כאחד.

ההתנחלות מגרון, אפריל 2012. נמרוד סונדרס
האם נמצא סוף סוף הפתרון לתושבים שיפונו מההתנחלות מגרון?/נמרוד סונדרס

בחודש שעבר הורה בג"ץ למדינה לפנות את מגרון עד ה-1 באוגוסט, ודחה בכך את הפשרה אליה הגיע השר בני בגין עם תושבי המאחז, בה הוסכם על בניית יישוב קבע בגבעת היקב ופינוי מרצון תוך שלוש שנים וחצי. לכן, נדרש כעת הליך מזורז כדי לתת מענה לתושבים, הצפויים לאבד את ביתם בקיץ הקרוב. תושבי מגרון כבר הביעו בעבר התנגדות להקמת אתר זמני באדם, ועומדים על כך כי גבעת היקב הוא הפתרון היחידי המקובל עליהם - הן זמני והן קבע - אך במשרד הביטחון הוחלט להמשיך ולקדם את החלופה של הקמת שכונה באדם, בשל קשיים סטטוטוריים בהכשרת הקרקע בגבעת היקב למגורים, משום שזו משמשת היום לצרכי תיירות.

לפי ההצעה, אותה גיבש בחודש האחרון שר השיכון אריאל אטיאס עם השר בני בגין, בחודשיים הקרובים יבצע משרד השיכון הליך מזורז לתכנון, פיתוח והנחת מבנים זמניים ביישוב אדם; האתר יוקם במתכונת חירום, הכוללת בין היתר קיצור הליכים ביורוקרטיים ובנייה במהלך כל שעות היום, כפי שעשה משרד השיכון לאחר השריפה בכרמל, אז נבנתה שכונה של 20 מבנים ניידים בתוך כחודש בבית אורן. במקביל, יימשכו המאמצים להכשיר את הקרקע להקמת מבנה זמני גם בגבעת היקב, ומשרד השיכון והחטיבה להתיישבות בסוכנות היהודית יחלו בתכנון שכונת הקבע למפוני המאחז, ובבחינה של העברת מרכז המבקרים, שהיה עתיד לקום בשטח הקיים, למקום אחר. הצעת ההחלטה מדגישה כי במקרה שהסדרת הליך התכנון בגבעת היקב תיתקל בקשיים, הממשלה תטיל על משרד השיכון להכין את הקרקע באדם להנחת קרוואנים לכל המפונים.

תושבי מגרון: "מבחינתנו ההסכם לא קיים"

לשם ביצוע העבודות, תקצה הממשלה 28.5 מיליון שקלים למשרד השיכון ו-24.7 מיליון שקלים לחטיבה להתיישבות, אך לדברי גורמים בהתיישבות, אישור התקציב לטובת השכונה באדם "נעשה בלחץ מערכת הביטחון שדוחפת לפתרון של העתקה ליישוב ולא להקמת שכונה חדשה". למרות התנגדות התושבים, במשרד הביטחון מדגישים כי שני הפרויקטים יקודמו במקביל, וכי הכרעה סופית לגבי מיקום הקרוואנים תתקבל לפי קצב התקדמות הליכי הכשרת הקרקע בגבעת היקב. לוח הזמנים המתוכנן קובע שמשרד השיכון והחטיבה להתיישבות יסיימו את כל הליכי התכנון והכנת הקרקע בתוך פחות מחודשיים, ב-17 ביוני, ואז יחל הליך הנחת הקרוואנים. אכלוס המבנים יסתיים עד ל-15 ביולי, שבועיים לפני התאריך הסופי שנקבע על ידי בג"ץ לפינוי מגרון. הקרוואנים עצמם יהיו בבעלות המדינה, התושבים ישלמו עליהם דמי שכירות, ויחזירו אותם לחזקתה עם תום השימוש בהם.

שר השיכון, אריאל אטיאס, אמר אתמול כי ההחלטה "מבטאת מחד את המחויבות של הממשלה לציות להוראות בית המשפט ומנגד לרגישות המירבית שלה לטובתם ורווחתם של המתיישבים". לדברי אטיאס, "ההחלטה ממחישה גם את החשיבות של מה שלמדנו בשיקום בית אורן: באין בירוקרטיה, תהליכים שלוקחים בדרך כלל שנים מתקצרים לחודשים ספורים. בבית אורן הוכחנו במשרד הבינוי והשיכון כי ניתן לבצע בנייה בזמן שיא מאל"ף ועד תי"ו וכך יהיה גם הפעם ובלבד שלא נידרש למכרזים שלוקחים חודשים רבים".

תושבי מגרון, עם זאת, דחו כאמור בתוקף את הכוונה להעתיקם לאדם והדגישו כי הפתרון היחידי לו יסכימו הוא מעבר לגבעת היקב. "אנחנו שמחים על החלטת הממשלה למלא שני שלישים מההסכם שנחתם בינינו, כלומר דאגה לפתרון מגורים והקמת שכונת קבע", אמרו אמש במגרון, "אולם עד אשר לא יקוים חלקו השלישי של ההסכם - והוא השארת נוכחות אזרחית במיקום הנוכחי של היישוב - ההסכם מבחינתנו לא קיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully