וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעה: הכנסת תוכל לחוקק חוקים "עוקפי" בג"ץ

פנחס וולף

8.4.2012 / 2:20

לאור המתח בין משכן הכנסת לבין בית המשפט העליון, תזכיר "חוק יסוד: החקיקה" שהוציא משרד המשפטים לקראת אישור בממשלה מציע להסדיר לראשונה הגדרות ונהלים לחקיקה בישראל

הכנסת תוכל לחוקק חוקים עוקפים בג"ץ – כך מציע תזכיר חוק יסוד של משרד המשפטים שהוצא לקראת הבאתו לאישור הממשלה בקרוב. זאת תהיה הפעם הראשונה שהאופן בו מתנהלת החקיקה בישראל תוגדר בחקיקה. יצוין כי מדובר בהצעה שעליה לעבור, ככל חוק, עוד דרך ארוכה עד לאישור סופי.

על פי תזכיר "חוק יסוד: החקיקה", רק בית המשפט העליון יוכל לפסול חוקים. רשות שיפוטית שתבקש לבטל חוק במסגרת טיפול בתיק מסוים תצטרך להעביר את ההכרעה לעליון, כאשר בתחילה הנושא יידון בהרכב של שלושה שופטים. רק אם השופטים יחליטו שכדי להכריע בתיק מוכרחים להכריע בדבר חוקיות החוק, הם יעבירו את הסוגיה להרכב מורחב של תשעה שופטים ומעלה שיחליט סופית האם לבטל את החוק או לא.

פתיחת מושב החורף בכנסת, אוקטובר 2011. עומר מירון
הכנסת תוכל בהליך חקיקה מחודש להחליט שלמרות פסיקת בית המשפט, חוק שבוטל יהיה תקף/עומר מירון

אך גם זה לא סוף פסוק: הכנסת תוכל בהליך חקיקה מחודש להחליט שלמרות פסיקת בית המשפט, החוק יהיה תקף. לשם כך יידרש רוב של 65 חברי כנסת, והחוק החדש יהיה תקף לחמש שנים, אם כי ניתן יהיה להאריכו לחמש שנים נוספות פעם אחר פעם.

ל-"חוק יסוד: החקיקה" משמעויות רבות, ולמעשה הכוונה היא להסדיר בחוק את סמכויות החקיקה של הכנסת, שמעולם לא הוגדרו בחוק עד כה - והנהלים פועלים על פי הגדרות תקנון הכנסת. היו מספר נסיונות לעשות זאת עד כה, אולם כולם נכשלו.

"תקנות חירום יגבילו חוקי היסוד"

תזכיר החוק מציע עוד כי כדי לחוקק חוק יסוד, הכנסת תידרש להכריע בעניין בארבע קריאות, במקום שלוש קריאות הנהוגות כיום. בקריאה השלישית יידרש רוב של 61 חברי כנסת ובקריאה הרביעית יידרש רוב של 65 חברי כנסת, והחוק יוכל להגיע להצבעה רק כעבור חצי שנה מההצבעה בקריאה השלישית. אומנם הדרך לאישור חוק יסוד ארוכה מאוד וקשה, אך חוק היסוד, כמו חוקי היסוד הקיימים היום, יזכה לחשיבות גבוהה יותר, כשחוק רגיל לא יוכל לסתור אותו.

כיום ישנם שני חוקי יסוד הנחשבים לחשובים ביותר מבחינת ההגנה על זכויות אדם – "חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו" ו-"חוק יסוד: חופש העיסוק", ודרוש רוב של 61 חברי כנסת כדי להכניס בהם כל שינוי. תזכיר החוק החדש מציע גם כי ניתן יהיה להכריז על תקנות חירום שיגבילו את שני החוקים הללו. בנוסף מוצע כי אם הכנסת תבקש להאריך את הקדנציה שלה, היא תוכל לעשות זאת באמצעות הצבעה בשלוש קריאות, כאשר לכל קריאה יידרש רוב של 80 חברי כנסת.

עוד על ביטולים והכשרת חוקים והחלטות בעליון בצל המחלוקת בין הרשויות
לפני שבועיים: בג"ץ דחה את הסכם מגרון - המאחז יפונה עד ה-1 אוגוסט
לפני חודש וחצי: בג"ץ הכשיר חנינת עברייני ההתנתקות
בג"ץ קיבל העתירות והחליט: "חוק טל" לא יוארך אחרי אוגוסט
לפני חודשיים: בג"ץ דחה העתירות נגד "חוק האזרחות"
גם עתירה נגד חוק הנכבה נדחתה: "לא להכרעה שיפוטית"

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully