וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון: עזרת הנשים בכותל לא תורחב עד לדיון נוסף

גלעד גרוסמן

3.4.2012 / 11:20

ההחלטה מחייבת את המועצה הארצית לתכנון ובנייה לדון מחדש בתוכנית להרחבת רחבת הכותל המערבי, במסגרת החלפת הגשר הזמני לשער המוגרבים, שהפך בשנים האחרונות למוקד מתיחות

בית המשפט העליון הורה הבוקר (שלישי) לוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה לדון מחדש בתוכנית להרחיב את שטח עזרת הנשים בכותל המערבי. זאת, במסגרת התוכנית להחלפת הגשר הזמני המוביל לשער המוגרבים בהר הבית, ומשמש ככניסה היחידה ליהודים ותיירים להר הבית. עד שהוועדה תדון מחדש בתוכנית, לא ניתן יהיה לבצע פעולות להרחבת השטח המשמש לתפילה ברחבת הכותל.

בית המשפט דן בערעור שהגישה המדינה והקרן למורשת הכותל המערבי, בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים כי לא ניתן להרחיב את שטח התפילה בכותל במסגרת התוכנית להקמת גשר קבוע במעלה המוגרבים, שנועד להחליף גשר עץ שהוקם לאחר התמוטטות הסוללה במקום. ההחלטה התקבלה במסגרת עתירה, שבה נטען כי הרחבת רחבת הכותל משנה את הסטאטוס קוו הדתי באופן בלתי חוקי. המדינה טענה מנגד כי אין בהרחבת עזרת הנשים בכותל שינוי "סטטוטורי", שכן השטח המדובר ממילא מוגדר כחלק מ"שטח הר הבית ורחבת הכותל". המדינה הבהירה כי דווקא כתוצאה מפסק הדין של בית המשפט המחוזי, נדרשת הוועדה המחוזית לבצע בשטח זה שינוי סטטוטורי.

בית המשפט העליון קבע כי אין מקום לדון פעם נוספת בעצם בנייתו של הגשר במקום, אולם הוסיף כי ועדת המשנה לעררים לא דנה כלל בנושא הרחבת עזרת הנשים, "עקב ההנחה המוטעית שהוא ירד כבר מהפרק". בית המשפט ציין כי "משמעות הדברים היא שוועדת המשנה לעררים לא הכריעה בטענה שהובאה בפניה, ולא השלימה מלאכתה. אין מנוס מהחזרת הדיון אליה, על מנת שתדון ברכיב בתכנית בדבר הרחבת עזרת הנשים".

"התוכנית הנוכחית אינה משנה את הייעוד של השטח"

השופטת מרים נאור הבהירה כי לדעתה התוכנית הנוכחית אינה משנה את הייעוד של השטח, אולם מכיוון שהיא משנה את השטח באופן פיזי, יש לדון בכך מחדש.

בפסק הדין צוין עוד כי על הוועדה להתייחס בדיוניה לעובדה "כי מדובר במקום קדוש המיועד להתייחדות ותפילה, על כל ההשלכות הנובעות מכך", וגם לקחת בחשבון את "הסטטוס קוו הפיזי, ולא רק הסטטוס קוו הנורמטיבי. מן הסתם יובאו בחשבון גם צרכי הביטחון של המקום: תולדות מתחם הר הבית והכותל, לרבות אירועים שהתרחשו בעקבות נפיצות המקום - ידועות".

מעלה המוגרבים הפך מספר פעמים בשנים האחרונות למוקד מתיחות, בשל טענות מצד גורמים איסלמיים כי בניית גשר חדש במקום היא חלק ממזימה ישראלית לפגוע במסגד אל-אקצא. העבודות לבניית גשר העץ הנוכחי אף לוו במספר אירועים אלימים. לפני מספר חודשים ביקשו בעיריית ירושלים למנוע תנועה בגשר בשל חשש מקריסה או משריפה, אולם לחץ מצרי וירדני מנע זאת.

עוד בנושא
הלחץ עשה את שלו: גשר המוגרבים נפתח מחדש
חמאס: סגירת גשר המוגרבים - תחילת מתקפה באל-אקצא
פעילי ימין איימו להפר הסדר בהר הבית - המתחם נסגר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully