וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטה מופז: "אלפים בדרך"; לבני: "הטעו בוחרים"

פנחס וולף

27.3.2012 / 18:26

כ-20% ממתפקדי קדימה הצביעו בפריימריז עד לשעות הערב, ועל פי ההערכות, שיעור ההצבעה הנמוך משחק לטובת שאול מופז. במטה של לבני התלוננו על כך שבוחריה קיבלו הודעות מטעות

דרור עינב

(צילום: דניאל בוק וקובי אליהו, עריכה: יאיר דניאל)

נכון לשעה 18:00 (שלישי), 20.07% מבעלי זכות ההצבעה בפריימריז בקדימה, יצאו להצביע ב-197 הקלפיות המפוזרות ב-104 אתרי הצבעה ברחבי הארץ. מדובר ב-19,066 מתוך 95 אלף המתפקדים, שיכולים לבחור בין שני המתמודדים - שאול מופז וציפי לבני. מדובר באחוז הצבעה נמוך באופן יחסי, כאשר בהתמודדות הקודמת ב-2008, הצביעו בשעה זו 27.9%.

במהלך היום, התלוננו במטה של ציפי לבני על הטעייה של בוחריה. בבוקר הגיש המטה תלונה לוועדת הבחירות על כך שנשלחה לטענתו הודעה למתפקדים, שקראה להם לבוא להצבעה ביום רביעי, כאשר למעשה הבחירות מתרחשות היום. בהמשך התלוננו במטה כי תומכי לבני קיבלו שיחת טלפון בה הזדהו כ"מטה לבני", וקראו להם לבוא לקלפיות עד השעה 23:30, תוך מתן כתובת קלפי שונה מהקלפי בה עליהם להצביע, לעל אף שהקלפיות ייסגרו בשעה 22:00.

"על פניו, זהו מעשה שנועד להטות את הבחירות בדרך מרמה", אמרה יו"ר ועדת הבחירות, השופטת עדנה בקנשטיין, וביקשה ממטה לבני להגיש תלונה במשטרה. בעקבות ההטעיה, שלח מטה לבני הודעות טקסט עם האינפורמציה הנכונה. מהמטה נמסר בתגובה: "אנו רואים בחומרה רבה כל ניסיון להטעות את ציבור בוחרי קדימה".

ח"כ יוחנן פלסנר, איש מחנה מופז, התייחס לאחוזי ההצבעה הנמוכים, ואמר: "כצפוי, אחוז ההצבעה בשעות העבודה נמוך יותר. אנחנו מצפים ומתמרצים את ראשי המטות שלנו בכל רחבי הארץ להביא, החל מעכשיו ועד הערב, את אלפי האנשים שהם איתרו ושכנעו, כדי לחולל את השינוי הנדרש בקדימה, ואחר כך במדינה". מנגד, ח"כ יואל חסון, המשתייך למחנה לבני, אמר: "רק מתפקדי קדימה יכריעו את הבחירות הללו, ולכל מי שיש זכות הצבעה – הוא חייב לממש אותה ולהצביע 'ציפי לבני', כדי שבאמת נוכל לצאת לדרך חדשה".

שאול מופז מצביע , פריימריז 2012. יותם רונן
"מגיע לנו מדינה עם סדר חברתי חדש". מופז מצביע הבוקר/יותם רונן

בעוד שבפעם הקודמת בשעה 12:00 הצביעו 7.53%, היום באותה שעה הצביעו 5.75%. ב- 2008 הצביעו 13.3% עד השעה 14:00 ואילו באותה השעה היום הצביעו רק 9.58%. כמו כן, על אף בפריימריז הנוכחי יש 21,000 בעלי זכות בחירה יותר מאשר בהתמודדות הקודמת (95,000 לעומת 74,000), גם המספרים המוחלטים של הבוחרים נמוכים יותר מ- 2008: בפעם הקודמת הצביעו עד השעות 12:00 ו- 14:00 הצביעו 5,572 ו- 9,842 מתפקדים, היום הצביעו בשעות המקבילות 5,462 ו- 9,101.

על פי הערכות, אחוזי הצבעה נמוכים משחקים לטובת מופז. זאת משום שככל הנראה המשמעות של מיעוט מצביעים היא שהגיעו יותר מצביעים מאורגנים, ופחות "מצביעים חופשיים", שחלקם הגדול תומך בלבני.

ההצבעה תסתיים הערב בשעה 22:00 והתוצאות הסופיות יתקבלו במהלך הלילה. בעוד שבפריימריז ב-2008 אחוז ההצבעה הסופי הסתכם ב-55%, הפעם הצפי הוא ש-40%-45% מבעלי זכות ההצבעה יממשו אותה עד לסגירת הקלפיות.

ציפי לבני מצביעה פריימריז 2012. דרור עינב
"הבדל מהותי, שתי קדימות". לבני מצביעה הבוקר/דרור עינב

את הבוקר פתח מופז בהצבעה בקלפי בכפר סבא. "הבחירות בקדימה היום הן על עתידה של קדימה", אמר לאחר שהצביע. "בסוף היום קדימה תצא לדרך חדשה כאלטרנטיבה שלטונית לממשלה הרעה של נתניהו. מגיע לנו מדינה עם סדר חברתי חדש, שינוי שיטת ממשל, שוויון בנטל, וצעדים חזקים להשגת שלום באזורנו. אני מבקש מכל בוחרי קדימה להגיע, להצביע ולהשפיע וליצור מציאות חדשה במפה הפוליטית. זה בידי בוחרי קדימה ואני סומך עליהם שיעשו את הבחירה הנכונה".

לבני פתחה את היום במפגש עם פעיליה מהמטה בתל אביב. "אזרחי ישראל יודעים שהדרך לראשות הממשלה עוברת בקדימה", אמרה. "אני נמצאת בפוליטיקה בשבילכם ולא בשבילי ומהסיבה הזאת ננצח וזה החלק החשוב. צריך לדעת שהעתיד של המדינה נקבע על ידי מי שעומד בראשה בסוף. אני לא רוצה שאנשים יגיעו למצב שבבוקר הבחירות יגידו: 'בואנה, אין לי למי להצביע'. אני לא מאמינה באופוזיציות בתוך מפלגות. הפריימריז האלה הם בעצם שידור חוזר של הפריימריז הקודמים".

לבני: "שתי קדימות, לא שני אנשים"

לבני דיברה עם פעיל בשם שאול שנמצא בראשון לציון ושיגרה עקיצה. "בפעם הקודמת בראשון לציון הסבירו לי קבלני הקולות שהם לא בעדי וניצחנו. שאול, אתה הולך כנראה להיות השאול היחידי שאני אחבק היום", אמרה.

לאחר מכן הגיעה לבני להצביע בקלפי בתל אביב. "בערב נדע אם חברי קדימה ביטאו את רצון מצביעי קדימה. אני מהפוליטיקאים שבין הבוקר לצהריים לא משנים את עמדתם", הכריזה לבני לפני שהצביעה.

על היריבות עם מופז אמרה: "יש הבדל מהותי, שתי קדימות, לא שני אנשים. השאלה העקרונית היא האם קדימה תהיה אלטרנטיבה לממשלת נתניהו. השאלה המהותית היא מי יאבק על דמותה של מדינת ישראל, לא ייכנע לסחטנות, מי יסכים שקדימה תהיה עלה תאנה של הממשלה. ההבדל הוא מהותי".

עדכון ראשון: 16:49

פריימריז בקדימה - כותרות אחרונות
הפריימריז בקדימה יוצאים לדרך - מופז או לבני?
לבני לפעיליה: "הדרך לראשות הממשלה עוברת בקדימה"
פרשנות: המאבק על היום שאחרי בקדימה רק התחיל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully