וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוויות הנרצחים בטולוז, "העם היהודי ניצב מול חיות פרא"

טל שלו

21.3.2012 / 12:50

4 הנרצחים בפיגוע הירי - יונתן סנדלר ובניו - אריה וגבריאל, והילדה מרים מונסונגו - הובאו למנוחות. הרב מצגר על סנדלר: "היית הפך המוות, איש רב פעלים. גיבור חיל"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק)

הלוויית נרצחי פיגוע הירי בבית הספר היהודי "אוצר התורה" בטולוז שבצרפת - הרב יונתן סנדלר ושני בניו - אריה וגבריאל, והילדה מרים מונסונגו, הובאו הבוקר למנוחות (רביעי) בבית העלמין בגבעת שאול בירושלים. בהלוויה השתתפו יותר אלפי בני אדם בהם בני משפחות ההרוגים, חברי הקהילה הצרפתית בטולוז, תלמידי ישיבה, חברי כנסת, שר החוץ הצרפתי אלן ז'ופה, שר המשפטים יעקב נאמן, שר ההסברה והתפוצות יולי אדלשטיין, שר הפנים אלי ישי, יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס הרבנים הראשיים לישראל, שגריר ארצות הברית בישראל דן שפירו, שגריר צרפת בישראל כריסטוף ביגו, יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי וראש עיריית ירושלים ניר ברקת. שמואל סנדלר אביו של הרב סנדלר ספד לבנו ונכדיו בצרפתית.

הלווית ההרוגים בפיגוע ירי בטולוז. רויטרס
"העם היהודי ניצב מול חיות פרא, שאינן יודעות שובע. חיות פרא, שהשנאה העבירה אותן על דעתן". ההלוויה בבית העלמין בירושלים, הבוקר/רויטרס

"בטולוז ובירושלים, בניו יורק ובבואנוס איירס, עומדים איתנו היום יהודים, מכל העדות והזרמים, כאב עמוק בלבם ודמעות בעיניהם", אמר בטקס ההלוויה יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, "עומדים שוב, מול גוויות קטנות דוממות, מול קברים זעירים. פעם באיתמר ופעם בשדרות, פעם בבית חב"ד בבומביי, פעם בארגנטינה, ופעם בישיבת מרכז הרב בירושלים, והפעם הזאת, ב'אוצר התורה' שבטולוז". לדבריו, "העם היהודי ניצב מול חיות פרא, שאינן יודעות שובע. חיות פרא, שהשנאה העבירה אותן על דעתן".

שר החוץ הצרפתי, אלן ז'ופה, אמר בהלוויה כי "אבלכם וכאבכם הם שלנו גם. הרצח המזוויע זעזע רבים בצרפת כולה. צרפת היום בהלם. כל האומה הצרפתית חושבת עליכם, על הילדים והמשפחות ההרוסות. כל העם וכל הפוליטיקאים". לדבריו, הרצח הוא "מעשה אלים שאין כדוגמתו פגע בלבה של צרפת ופגע בשביר מכל - משפחות אב וילדים. ילדכם – ילדינו, אין זה מעניינם של יהודי צרפת בלבד אלא של כל 65 מיליון אזרחי הרפובליקה". ז'ופה חתם את דבריו בעברית ואמר: "תהיה נשמתם צרורה בצרור החיים".

הלווית ההרוגים בפיגוע ירי בטולוז. מגד גוזני
שר החוץ הצרפתי, ז'ופה, חתם את דבריו בהלוויה בעברית ואמר: "תהיה נשמתם צרורה בצרור החיים"/מגד גוזני

מאוחר יותר דיבר ז'ופה בבית שגריר צרפת בישראל, ואמר כי באתי לישראל הבוקר על פי בקשתו של סרקוזי על מנת לבטא את הסולידריות של העם הצרפתי עם המשפחות השכולות ועם עם ישראל. לירות בילדים בראש זה דבר בלתי נסבל שזעזע את כל צרפת. זוהי ברבריות בלתי נסבלת". הוא הוסיף כי "אני רוצה לציין שני דברים: את הנחישות של צרפת להילחם בטרור והסולידריות של עם ישראל. מזה שנים רבות צרפת נלחמת נגד הטרור ונגד האנטישמיות, שעומדת בניגוד מוחלט לערכי הרפובליקה שלנו. אנחנו עדים לירידה במקרי האנטישמיות אך צרפת תמשיך להילחם בתופעה". לאחר מכן נטע ז'ופה עץ בבית השגריר ביפו לזכר הקורבנות.

הלווית ההרוגים בפיגוע ירי בטולוז. רויטרס
עומדים שוב, מול גוויות קטנות דוממות, מול קברים זעירים. פעם באיתמר ופעם בשדרות, פעם בבית חב"ד בבומביי, פעם בארגנטינה, ופעם בישיבת מרכז הרב בירושלים, והפעם הזאת, ב''אוצר התורה'' שבטולוז". הבוקר/רויטרס

"גדולי ישראל קדושי עליון תינוקות של בית רבן נרדפים ונספים. לבנו עם המשפחות היקרות", אמר בטקס שר הפנים אלי ישי, בטקס ההלוויה, "הכאב הוא בלתי נתפס. הלב זועק ריבונו של עולם תאמר די לצרותינו. נרדוף את האנטישמיות ושונאיה ברחבי העולם". הרב הראשי הספרדי לישראל, שלמה עמאר, פרץ בבכי במהלך הדברים. ישי ספד לרב סנדלר ואמר כי הוא היה "רב גדול וחשוב". לדבריו, "אנחנו בוכים אבל אנחנו חזקים ואיתנים באמונתנו ונמשיך ללמוד תורה וקדוש בכל אתר ואתר. הם לא יצליחו לשבור אותנו. זו צוואתם של הקדושים האלה".

הקברים של יונתן סנדלר וילדיו בהר המונות ירושלים , מרץ 2012. מגד גוזני
ישי ספד לרב סנדלר ואמר כי הוא היה "רב גדול וחשוב"/מגד גוזני

הרב הראשי האשכנזי לישראל, יונה מצגר, אמר בטקס כי "כל אדם יש לו כתב תורה. ספר התורה האישי של כל יהודי זה התורה המעשים הטובים שלו - המידות שלו הדרך ארץ שלו הכיבוד הורים שלו. בטרגדיה הזו יש ילדים והקלף נשאר רק כי עוד לא הספיקו לכתוב את כתב חייהם על ספר התורה הפרטי שלהם". גם הוא ספד לרב יונתן סנדלר ואמר: "אתה הרב יונתן היית הפך המוות, איש חי ורב פעלים. גיבור חיל". הוא פנה לרבנית סנדלר, אלמנתו של יונתן ואמר לה "במחי רשע אחד קיבלת שני תארים נוספים אלמנה ואם שכולה, אולי בעברית מודרנית גם אם חד הורית. לא זכינו לדור המשך למשפחת סנדלר כי שני הבנים אינם איתנו. אין יותר סנדלר".

"אבידה לכל העולם"

אביה של אווה סנדלר ספד לשני נכדיו ולחתנו ואמר: "איבדנו ארבעה קורבנות בפעם אחת. ארבעה קורבנות, עולה תמימה. אני יכול להעיד לכם שאבידה זו יכולים להגיד זו אבדה לכל העולם. הכאב גדול, אין בפי מילים לדבר. מה שאנחנו יודעים הוא שאנחנו צריכים להתחזק באמונה. האמונה תקועה בלבנו מה שגזר הקדוש ברוך הוא, הוא קרע את ארבעת קורבנות אלה על העם היהודי"

אחרון הדוברים בטקס היה אבישי מונסנגרו, אחיה של מרים, שספד בבכי גדול וצעקה. "מרים, אני לא דואג לך אבל מהמקום שבו את נמצאת היום אבקש בקשה אחרונה, תתפללי, תורידי דמעות ואל תפסיקי, שהקב"ה ייתן כוח לאבא ואמא, את הכוח לעבור את הניסיון הכי קשה שקיים. את נמצאת הכי קרוב לקדוש ברוך הוא".

המטוס ועליו גופותיהם של ארבעת הנרצחים בפיגוע הירי שאירע שלשום נחת הבוקר בישראל. זה אחר זה הוצאו מבטן המטוס ארונותיהם. בנמל התעופה בן גוריון המתינו סגן שר החוץ, דני איילון, שגריר צרפת בישראל, כריסטוף ביגו, וגורמים נוספים. שר החוץ הצרפתי, אלן ז'ופה, ליווה את הגופות מצרפת לישראל.

פרס: "אנחנו וצרפת באותה חזית מול הרוע"

לאחר נחיתתו עם מטוס גופות הנרצחים בנתב"ג, הגיע שר החוץ הצרפתי ז'ופה למשכן הנשיא בירושלים ונפגש עם הנשיא שמעון פרס. פרס הודה לז'ופה כי על שהוא "נמצא כאן איתנו יחד עמנו ביום עצב ענק עצב של כולנו", והוסיף כי זהו "ביטוי לעומק היחסים בין צרפת לביננו, אנחנו חזית אחת של תרבות מול הרוע". לדבריו, "עוברים עלינו ימים קשים אבל אין לי ספק שננצח, בגלל העובדה שאנחנו מייצגים את הצדק. הצדק הזה שצרפת הביעה אותו בשלוש מילים בלתי נשכחות: חופש אחווה וידידות". עוד אמר פרס לז'ופה כי "הילדים הם הדבר היקר מכל עבורנו ואנחנו חייבים כולנו יחד להבטיח את ביטחונם של כל הילדים- יהודים, נוצרים ומוסלמים כאחד".

פרס אמר כי הגעתו לארץ של ז'ופה והשתתפותו בהלוויות הנרצחים "היא ביטוי סמלי ועמוק ליחסים בין צרפת לישראל. אנחנו באותה החזית גם בחיפוש אחר השלום וגם במלחמה בטרור. דבריו של סרקוזי נגד הסכנה האירנית היו בהירים ולא השאירו כל ספק שכל העולם כולו צריך להתגייס ולהילחם נגד שפיכות דמים".

ז'ופה הודה לפרס על קבלת הפנים ואמר כי "אני באתי להביע את הסולידריות שלנו עם כל עם ישראל שחש שילדיו הם שנרצחו. הדם של שני עמנו הוא הדם שזרם ברצח הזה".

המשטרה הצרפתית איתרה החשוד ברצח

"לצרפת וישראל יחסים מאוד מיוחדים, חזקים ועמוקים. יכול להיות שמידי פעם אנחנו לא תמיד תמימי דעים אבל בדבר המרכזי אנחנו חולקים את אותם ערכים של כבוד האדם. אנחנו מתגייסים בכל הכוח כדי להיאבק בטרור בכל העולם ולצערנו היום גם בצרפת", הוסיף ז'ופה. כמו כן פנה לפרס ואמר: "אתה יודע שאינטרסים הישראליים הביטחון הישראלי הוא דבר יקר ביותר בעינינו ותמיד נעמוד להגנתכם". עוד אמר ז'ופה כי "ישנה סערה גדולה ועמוקה בצרפת בעקבות הרצח, לא רק בקהילה היהודית ובקהילה של בורדו שם נולד יונתן סנדלר" וציין כי "כל האומה כולה, בני כל הדתות והאנשים ללא דת, כולם ביחד בסולידריות אחת ביום הנורא הזה".

ז'ופה עדכן את פרס אודות המאמצים שעושה צרפת על מנת ללכוד את הרוצח ואמר כי "כמובן אחרי הטרגדיה הנוראה הזאת נעשה את כל הצעדים על מנת לגייס את כל כוחות המשטרה ומעכת הצדק והמשפט כדי שמבצע המעשים הברברים הללו ייעצר ויובא למשפט". כמו כן ציין כי "בשעה נראה שהחשוד באמת נמצא וזה עניין של דקות אולי שעות עד שייעצר".

בתוך כך, חקירת פיגוע הירי בטולוז הפכה לפנות בוקר לדרמה של ממש: שוטרים צרפתים מהיחידה ללוחמה בטרור מכתרים זה כמה שעות בית בעיר שבו מתבצר החשוד ברצח, אזרח צרפת בן 24 ממוצא אלג'יראי, המשתייך לארגון איסלמי קיצוני בעל קשרים לאל-קאעדה. מדיווחים ראשונים, עולה כי החשוד, שהיה במעקב של משטרת צרפת, ביצע את הרצח כנקמה על פעילות צה"ל ברצועת עזה.

לדברי החוקרים, החשוד ירה ברב יונתן סנדלר ובשלושת הילדים בראשם מטווח אפס. קודם לכן דווח כי המשטרה חושדת בשלושה חיילים לשעבר בצבא המשתייכים לקבוצה ניאו-נאצית, אך החשד מעליהם הוסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully