וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה גינה הטבח באפגניסטן: "תקרית מזעזעת"

12.3.2012 / 0:40

אובמה הגיב לתקרית בה טבח חייל צבא ארה"ב באפגנים סמוך לעיר קנדהאר והרג 16 מהם. "התקרית אינה מבטאת את האופי יוצא הדופן של הצבא שלנו ואת הכבוד שארה"ב רוחשת לעם האפגני

נשיא ארצות הברית מגנה בחריפות את אירוע הדמים שאירע אתמול באפגניסטן: "זו תקרית טרגית ומזעזעת, שאינה מבטאת את האופי יוצא הדופן של הצבא שלנו, ולא את הכבוד שארצות הברית רוחשת לעם האפגני", כך אמר אמש (ראשון) הנשיא ברק אובמה בהתייחס לטבח שביצע חייל אמריקאי באזרחים אפגנים, סמוך לעיר קנדהאר שבדרום אפגניסטן. אובמה הוסיף כי הוא "נעצב עמוקות" למשמע הבשורה.

אובמה שוחח עם נשיא אפגניסטן, חמיד קרזאי, והביע בפניו את "תדהמתו ועצבותו" מהתקרית הקשה. "הנשיא אובמה מסר תנחומיו לכל אזרחי אפגניסטן, והבהיר כי ממשלו מחויב להגיע לחקר האמת מהר ככל שניתן וכי הוא מחויב להטיל אחראיות על המעורבים", נמסר בהודעה מהבית הלבן, "הנשיא הביע את הכבוד העמוק לעם האפגני ולקשרים בין שתי המדינות".

בתקרית נהרגו לפחות 16 אזרחים תמימים, מתוכם תשעה ילדים, ונפצעו עוד תשעה, במעשה טבח קשה שביצע חייל בכוחות הקואליציה הבינלאומית. החייל פעל ככל הנראה על דעת עצמו, בעקבות התמוטטות עצבים ממנה סבל, אולם לפי מספר עדויות בטבח היו מעורבים חיילים נוספים.

"אין אינדיקציה שבתקרית היו מעורבים עוד חיילים"

יחד עם זאת, גורמים בצבא ארצות הברית הבהירו מוקדם יותר לרויטרס כי "אין כל אינדיקציה" שבתקרית היו מעורבים חיילים נוספים, מעבר ליורה - ששב לבסיסו והסגיר את עצמו מיד לאחר מסע הקטל. במקביל, כוחות הקואליציה ממשיכים לאורך כל היום להתנצל בכל דרך אפשרית על התקרית. "איני יכול להסביר את המניע שמאחורי מעשה כה חסר רגישות, שאין לו כל קשר לפעילות הצבאית שלנו", הבהיר סגן מפקד הכוחות, הגנרל אדריאן ברדשאו. גם שר ההגנה של ארצות הברית, ליאון פנטה, מיהר לגנות את התקרית "המעציבה", והוסיף כי הוא "עוקב מקרוב" אחר ההתפתחויות. גם בבית הלבן הבהירו כי "עוקבים בדאגה" אחר ההתפתחויות. "אנחנו מודאגים ביותר", אמרה דוברת הבית הלבן, קתלין היידן.

לפי העדויות המגיעות ממחוז פנג'וואיי, החייל יצא בסביבות השעה 3:00 מבסיסו, והחל להיכנס לבתים בכפרים באזור ולירות באנשים בשנתם. שר הגבולות והשבטים בממשלת אפגניסטן, הממונה על חקירת המקרה, סיפר לרויטרס כי החייל נכנס בסך הכל לשלושה בתים, וכבר בראשון שבהם הרג 11 בני אדם. "11 מבני משפחתי נרצחו, כולם מתו, בהם ילדיי ונכדיי", אמר לרויטרס בדמעות חאג'י סמאד, אחד מזקני הכפר נגי'באן שבמחוז. תושב הכפר הסמוך אל-קוזאי, חאג'י סאייד ג'אן, הוסיף כי בביתו נהרגו עוד ארבעה.

בין ההרוגים, על פי הודעה רשמית של קרזאי, ישנם תשעה ילדים ושלוש נשים. בהודעה כינה קרזאי את התקרית "רצח בכוונה תחילה", והבהיר כי הוא "דורש הסברים" מהממשל האמריקני. משרדי הממשלה באפגניסטן מיהרו לגנות בזה אחר זה את התקרית, כשהגדיל לעשות משרד ההגנה, שקבע כי "כוחות הקואליציה" הם שהרגו את 15 האזרחים, ולא התייחסו לכך שכפי הנראה היה מדובר בחייל בודד שביצע את הטבח. לצד זאת, מספר עדי ראייה ששוחחו עם רויטרס, התעקשו כי ראו כמה חיילים פורצים לבתים באחד הכפרים, ואף הוסיפו כי החיילים שרפו את הגופות לאחר הירי. "החיילים שפכו כימיקלים על הגופות ושרפו אותם", טען סמאד. גם תושבים אחרים בכפר טענו כי התעוררו לקול חיילים אמריקאים שיכורים וצוחקים. יש לציין כי באחת התמונות מהאזור (שאינה מובאת כאן בשל תוכנה הקשה לצפייה), אכן ניתן לראות רגל מפוחמת של אחת הגופות - אישוש אפשרי לעניין שריפת הגופות.

עוד באותו נושא:
הטבח באפגניסטן: חייל אמריקאי ירה בילדים בשנתם
אפגניסטן: חייל אמריקאי השתולל והרג 10 אזרחים
"נקמת הקוראן" באפגניסטן: פיגוע בשדה תעופה

(עדכון ראשון: 21:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully