וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטבח באפגניסטן: חייל אמריקאי ירה בילדים בשנתם

16 אזרחים נהרגו בתקרית הדמים ליד קנדהאר. החייל, שבארה"ב מבהירים כי פעל לבדו, עבר מבית לבית באישון ליל - וירה. עדי ראייה מתעקשים: כמה "חיילים שיכורים" היו מעורבים

שריפת קוראן? לאפגנים יש כבר סיבה חדשה לכעוס. חשש כבד שורר היום (ראשון) באפגניסטן מפני הסלמה קשה במצב הביטחוני הרעוע גם כך, בעקבות אירוע הדמים שהתרחש לפנות בוקר סמוך לעיר קנדהאר שבדרום המדינה, עיר מוצאו של ארגון הטליבן. בתקרית נהרגו לפחות 16 אזרחים תמימים ונפצעו עוד תשעה, במעשה טבח שביצע חייל בכוחות הקואליציה הבינלאומית. החייל פעל ככל הנראה על דעת עצמו, בעקבות התמוטטות עצבים ממנה סבל - אולם לפי מספר עדויות, בטבח היו מעורבים חיילים נוספים.

גופה של אחד ההרוגים בטבח שביצע חייל אמריקאי בקרב אזרחים בעיר קנדהאר, אפגניסטן, 11 במרץ 2012. Allauddin Khan, AP
בין ההרוגים - תשעה ילדים ושלוש נשים. פינוי אחת הגופות, הבוקר במחוז פנג'וואי/AP, Allauddin Khan

לפי העדויות המגיעות ממחוז פנג'וואיי, החייל יצא בסביבות השעה 3:00 מבסיסו, והחל להיכנס לבתים בכפרים באזור ולירות באנשים בשנתם. שר הגבולות והשבטים בממשלת אפגניסטן, הממונה על חקירת המקרה, סיפר לרויטרס כי החייל נכנס בסך הכל לשלושה בתים, וכבר בראשון שבהם הרג 11 בני אדם. "11 מבני משפחתי נרצחו, כולם מתו, בהם ילדיי ונכדיי", אמר לרויטרס בדמעות חאג'י סמאד, אחד מזקני הכפר נגי'באן שבמחוז. תושב הכפר הסמוך אל-קוזאי, חאג'י סאייד ג'אן, הוסיף כי בביתו נהרגו עוד ארבעה.

בין ההרוגים, על פי הודעה רשמית של נשיא אפגניסטן חמיד קרזאי, ישנם תשעה ילדים ושלוש נשים. בהודעה כינה קרזאי את התקרית "רצח בכוונה תחילה", והבהיר כי הוא "דורש הסברים" מהממשל האמריקני.

שגרירות ארה"ב: נערכים לפיגועי נקמה

משרדי הממשלה באפגניסטן מיהרו לגנות בזה אחר זה את התקרית, כשהגדיל לעשות משרד ההגנה, שקבע כי "כוחות הקואליציה" הם שהרגו את 15 האזרחים, ללא כל התייחסות לעניין החייל הבודד. גם כמה עדי ראייה מאזור התקרית, ששוחחו עם רויטרס, התעקשו כי ראו כמה חיילים פורצים לבתים באחד הכפרים, ואף הוסיפו כי החיילים שרפו את הגופות לאחר הירי. "החיילים שפכו כימיקלים על הגופות ושרפו אותם", טען סמאד, ש-11 מבני משפחתו נרצחו. גם תושבים אחרים בכפר טענו כי התעוררו לקול חיילים אמריקאים שיכורים וצוחקים. יש לציין כי באחת התמונות מהאזור (שאינה מובאת כאן בשל תוכנה הקשה לצפייה), אכן ניתן לראות רגל מפוחמת של אחת הגופות - אישוש אפשרי לעניין שריפת הגופות.

גורמים בצבא ארה"ב, מנגד, הבהירו לרויטרס כי "אין כל אינדיקציה" שבתקרית היו מעורבים חיילים נוספים, מעבר ליורה - ששב לבסיסו והסגיר את עצמו מיד לאחר מסע הקטל. בכוחות הקואליציה ממשיכים לאורך כל היום להתנצל בכל דרך אפשרית על התקרית. "איני יכול להסביר את המניע שמאחורי מעשה כה חסר רגישות, שאין לו כל קשר לפעילות הצבאית שלנו", הבהיר סגן מפקד הכוחות, הגנרל אדריאן ברדשאו. גם שר ההגנה של ארצות הברית, ליאון פנטה, מיהר לגנות את התקרית "המעציבה", והוסיף כי הוא "עוקב מקרוב" אחר ההתפתחויות. גם בבית הלבן הבהירו כי "עוקבים בדאגה" אחר ההתפתחויות. "אנחנו מודאגים ביותר", אמרה דוברת הבית הלבן, קתלין היידן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
זירת אחד ממקרי הרצח בתקרית בעיר קנדהאר, אפגניסטן, בה הרג חייל אמריקאי לפחות 15 אזרחים שפרץ לבתיהם, 11 במרץ 2012. רויטרס
אחד הבתים בהם פתח החייל באש, הבוקר/רויטרס

מוקדם יותר דווח כי הבוקר כבר פרצו באזור התקרית הפגנות מחאה נגד הכוחות הזרים, אולם לפי שעה לא דווח על עימותים בקנה מידה נרחב או נפגעים. עם זאת, שגרירות ארה"ב בקאבול כבר פרסמה היום התרעה מפני "פעולות תגמול" נגד גורמים אמריקניים בעקבות הטבח. הודעת השגרירות כללה גם היא הבעה של "השתתפות עמוקה בצער משפחות הקורבנות".

הרג אזרחים בידי כוחות הקואליציה הבינלאומית באפגניסטן הוא מוקד חיכוך קבוע בין ממשלתו של הנשיא חמיד קרזאי לכוחות הזרים בראשות ארה"ב ונאט"ו, הכוללים כ-130,000 חיילים שאמורים להמשיך ולשמור על הביטחון במדינה עד סוף 2014. על כך נוספה בחודש שעבר תקרית שריפת הקוראן בבסיס ב?גר?ם של נאט"ו, שהובילה למהומות נרחבות ברחבי המדינה, במהלכן נהרגו בסך הכל 30 אפגנים מאש כוחות הביטחון. כמו כן, במספר תקריות מאז האירוע הפנו חיילי צבא אפגנים את נשקם נגד הכוחות הזרים, והרגו בסך הכל שישה חיילים אמריקאים ובריטים. אחד ממעשי הנקמה הבולטים היה פיגוע בשדה התעופה בג'לאלאבד לפני כשבועיים. לכל אלו קדמה התקרית בינואר האחרון, בה תועדו חיילי מארינס אמריקאיים משתינים על גופות לוחמי טליבן.

יום שני של מהומות בבירת אפגניסטן, קאבול, במחאה על שריפת ספרי קוראן בבסיס אמריקאי, 22 בפברואר 2012. רויטרס
הפגנות מחאה על שריפת הקוראן, בחודש שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully