וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכסף, בהסעות, בקווקז: כך סידרו לפוטין 64%

המשקיפים האירופים כבר קבעו שהבחירות לנשיאות רוסיה "הוטו בבירור", והעדויות המצטברות מאששות זאת. כך למשל, זכה פוטין ל-99.72% בצ'צ'ניה, שם נרשם שיעור הצבעה של 99.59%

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן)

63.82 אחוזים מהקולות - זהו המספר עמו ייכנס בקרוב הנשיא החדש-ישן של רוסיה, ולדימיר פוטין, לקדנציה השלישית שלו. "תוצאה צפויה", היה הניסוח הקורקטי של הארגון לבטחון ושיתוף פעולה באירופה (OSCE), שפירסם היום את רשמי המשקיפים ששיגר לבחירות, שהבחינו ב"בחירה מוגבלת" לאזרחים, ב"בעיות קשות מתחילת הדרך" ובמועמדים ש"לא יכלו להתחרות על קרקע שווה".

"לא הייתה תחרות אמיתית", אמר היום אחד מראשי המשקיפים, טונינו פיקולה. לדבריו, "השלטונות עשו שימוש לרעה במשאביהם כדי לוודא שלא יהיה ספק לגבי זהות המנצח". נציג המועצה האירופית בצוות המשקיפים, טיני קוקס, הוסיף כביעה פסקנית יותר: "הבחירות הוטו, בבירור". הארגון קרא לפתוח בחקירה לבירור החשדות להטיה של התוצאות.

הבחירות ברוסיה - סיקור נרחב בוואלה! חדשות:
ניצחון מוחץ בסיבוב ראשון: למעלה מ-60% הצביעו לו
אחרי הניצחון הסוחף: המחאה נגד פוטין מתחדשת
גם הרוסים בישראל בוחרים פוטין: "אין אלטרנטיבה"
צפו: ניסו לגנוב את הקלפי של פוטין בחזה חשוף
למה הרוסים ממשיכים לבחור בפוטין? / דניס ויטצ'בסקי

ספירת קולות בקלפי בעיר חיסלביצ'י, רוסיה, בעקבות הבחירות לנשיאות, 4 במרץ 2012. רויטרס
סופרים קולות בקלפי בעיר חיסלביצ'י/רויטרס

קביעת המשקיפים מתיישבת היטב עם שורת הדיווחים היום, ברשת ובעיתוני האופוזיציה ברוסיה, לגבי זיופים בקנה מידה חסר תקדים. השיטה הפופולרית ביותר לזיוף, לפי הדיווחים, הייתה הצבעה במספר קלפיות, באמצעות ספחים המאפשרים הצבעה בקלפי בה האזרח לא רשום.

הספחים האלה חולקו למפעלים וארגונים שהתבררו כלא-קיימים, ומשקיפים בבחירות דיווחו על התארגנויות בהן צעירים קיבלו כסף כדי לעבור מקלפי לקלפי, להציג ספחים ולהצביע כמה פעמים לאותו המועמד. "הצבעה בקרוסלה", כינו את השיטה הזו בארגון המשקיפים העצמאי "גולוס" (קו?ל),

ועדת קלפי בבחירות לנשיאות רוסיה בעיר סנט פטרסבורג, 4 במרץ 2012. AP Photo/Dmitry Lovetsky, AP
ועדת קלפי בסנט פטרסבורג/AP, AP Photo/Dmitry Lovetsky

הנתונים המדהימים מגיעים ללא ספק מצ'צ'ניה. לפוטין אמנם יש היסטוריה עקובה מדם עם הרפובליקה המוסלמית בקווקז, שצבא רוסיה החריב במלחמה בעשור הקודם - אולם נראה כי התושבים אינם נוטרים לו טינה: על פי הנתונים הרשמיים, לאחר ספירת 42% מהקלפיות, שיעור ההצבעה בצ'צ'ניה עומד על 99.59% מכלל בעלי זכות הבחירה. מתוך אלה, "רק" 99.73% הצביעו עבור פוטין. ברפובליקה קווקזית מוסלמית נוספת, אינגושטיה, הראו קצת פחות נאמנות למנהיג, אבל עדיין הצביעו לו בשיעור מדהים: 92.07%.

"נתוני האמת": רק כ-50% לפוטין

"גולוס" כבר הודיע אתמול כי על פי נתוניו, ללא הזיופים, פוטין הוא אמנם עדיין המנצח בבחירות, אך הוא זכה רק במעט יותר מ-50% מהקולות - בדיוק מספיק לניצחון בסיבוב ראשון. עם זאת, נציגי הארגון מזכירים כי הם לא נכחו בכל האזורים, בהם גם אזורים חשודים כמו צ'צ'ניה - כך שייתכן כי המצב בפועל שונה.

ספירת קולות בבחירות לנשיאות רוסיה בקלפי בעיר סמולנסק, 4 במרת 2012. AP
סופרים קולות בקלפי בעיר סמולנסק/AP

כזכור, טענות נרחבות לזיופים הכתימו גם את הבחירות לפרלמנט שנערכו בדצמבר האחרון, מה שאף הוביל את פוטין להרחיק עצמו ממפלגת השלטון, "רוסיה המאוחדת", בקמפיין שלו לנשיאות - לאחר שהקישור בינו למפלגה הפך לנטל עבור הקמפיין שלו. לקח נוסף מהבחירות לפרלמנט היה ההתקנה של מאות אלפי מצלמות רשת בכל קלפי, והצגת המתרחש באתר מיוחד. מתנדבים שצפו במתרחש בקלפיות דיווחו אתמול על מספר מקרים של התנהלות לא תקינה שזיהו, כשהמפורסם שבהם התרחש בדגסטן - גם היא רפובליקה מוסלמית בקווקז: באחת הקלפיות שם, מספר 1402, נראים אנשים מעבירים במשך רבע במכונה הממוחשבת דף אחרי דף. יו"ר הקלפי הסביר בהמשך כי מדובר היה בקולות של הקלפי הניידת, אותם החלו להכניס לפני סיום ההצבעה הרגילה.

במסגרת הטענות לזיופים התבלטה גם קסניה סובצ'ק, נערת הזוהר וכוכבת הריאליטי הרוסייה שהפכה בחודשים האחרונים לפעילה פוליטית ומבקרת קולנית של פוטין. סוצ'בק כינסה מסיבת עיתונאים בה הציגה נערה שהודתה כי קיבלה כסף כדי להשתתף ב"קרוסלה".

בינתיים, על רקע התרחבות הטענות, מארגנת האופוזיציה אירוע מחאה גדול שיתקיים הערב במוסקבה - בדרישה לקיים בחירות חדשות הן לנשיאות והן לפרלמנט רוסיה. עשרות אלפים צפויים להשתתף בהפגנה בכיכר פושקין, בה צפויים לנאום כמה מראשי האופוזיציה החוץ-פרלמנטרית.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully