וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש אכ"א נגד חוק טל: "צה"ל בעד שירות חובה לכל"

פנחס וולף

7.2.2012 / 18:40

ראש אכ"א, אלוף ברביבאי, אמרה כי רצון זה של צה"ל נובע "בעיקר משום התרחישים שאנו רואים בסביבה הקרובה". ח"כ דיכטר בכינוס מיוחד: "לא ייתכן שצה"ל יהיה פחות מחצי מהעם"

"לצה"ל יש עניין רב במימוש חוק שירות חובה לכל, בעיקר משום התרחישים שאנו רואים בסביבה הקרובה", כך קבעה היום (שלישי) ראש אכ"א, אלוף אורנה ברביבאי בכינוס מיוחד על רקע הדיון הציבורי והפוליטי סביב ביטולו או הארכתו של "חוק טל". לדבריה, "מהטעם הזה אנו חושבים שנכון לקדם את ההצעה לשירות צבאי חובה לכל, ומי שלא יכול לעשות שירות מסיבה זו או אחרת לאפשר לו מסגרת אחרת לשירות". באשר לשירות החרדים אמרה ברביבאי כי "התוכנית לגיוסם מאוד טובה. גיבשנו תכנית שעד 2015 יתגייסו 2,400 חרדים ויחד עם תכנית אזרחית יתגייסו באותה השנה 4,000 בני נוער חרדים, לעומת 1,200 ב-2011".

הכינוס, אותו ארגן ח"כ אבי דיכטר (קדימה), התקיים תחת הכותרת "האם צה"ל הוא צבא העם או צבא חצי העם" והשתתפו בו בין היתר, מלבד דיכטר וברביבאי, הרמטכ"ל לשעבר, דן חלוץ, הפורום למען שוויון בנטל, חברי כנסת וארגונים נוספים. "שנת 2012 היא שנת פרשת מים בנושא הגיוס לצה"ל", אמר דיכטר, וציין כי "השנה 50% מגילאי 18 לא התגייסו. אם לא יקרה משהו זו תהיה הפעם האחרונה שבה נוכל לומר שיש איזון בין מספר המתגייסים לאלה שלא מתגייסים". עוד אמר דיכטר כי "לפי נתוני צה"ל, בשנת 2020 כ-60% לא יתגייסו. אנו עלולים להגיע למסה קריטית של רוב שלא מתגייס לצה"ל. החשש שלי הוא שכשנגיע לשם נתחיל לשמוע את המונח 'פראיירים' לא במובן הציני של המילה אלא במובן המעשי והאופרטיבי שלה. לא ייתכן מצב שבו נהיה צבא של פחות מחצי מהעם. מהמקום הזה אסור לנו להמשיך ולרדת".

"הבעיה שאנו נדרשים אליה היא בעיה מוסרית ערכית", אמר הרמטכ"ל לשעבר חלוץ, "האם זה כשיש לסקטור מספיק עוצמה הוא יכול להוציא את עצמו ממשהו שנוגע ליסודות שלנו? יש חוק במדינת ישראל – חוק שירות חובה. אני לא תמים לחשוב שאפשר לפטור את הבעיה הזו ברגע אחד, אבל מוכרחים להתחיל".

"איך נראה אם נחוקק חוק שהציבור לא יעמוד בו?"

ח"כ מירי רגב, דוברת צה"ל לשעבר, הסכימה עם עמדת שר הביטחון אהוד ברק להאריך את חוק טל בשנה בלבד. "איך ניראה כחברה וכמדינה אם נחוקק חוק שהציבור לא יעמוד בו?", היא שאלה. "צריך לראות איך גם הצבא מכין את עצמו לקלוט יותר ויותר חרדים. אם נצליח להוביל מהלך שבמהלך השנה הקרובה נביא לשינוי בחוק טל ויותר חרדים יתגייסו אני חושבת שעשינו שינוי גדול".

בקרב חברי כנסת חרדים נרשמו חילוקי דעות: לדברי ח"כ חיים אמסלם, שפרש מש"ס, "כאדם חרדי אני אומר שהעיקרון שצריך להנחות אותנו זה נשיאה שווה בנטל, אתם תצאו למלחמה ואנו נשב פה?". יחד עם זאת, אמר כי "דווקא כרב וכמי שרואה בלימוד התורה ערך עליון, המובחרים, המיוחדים, בעלי הכישרונות ואלו שידם חשקה בתורה באמת, מספרם אינו גדול. לאותם אלה יש לאפשר לעסוק בתורה. צריך לעשות הליך הדרגתי שיעודד יותר ויותר חרדים להתגייס על ידי יצירת חממות בתוך הצבא שיאפשרו לחרדי לקיים את הלכות התורה ללא הפרעה. לציבור החרדי נמאס לו שקוראים לו פרזיט. הצבא בהתנהלות שלו בנחל החרדי ופרויקטים נוספים עושה מצווה וטובה לחרדים ולא להפך".

בניגוד אליו, ח"כ ניסים זאב (ש"ס) הצדיק את הפטור שמקבלים בני הישיבה החרדים משירות צבאי ואמר כי "כשבן ישיבה בא לקבל פטור מהצבא הוא מקבל דחייה ולא פטור ויש גם חרדים רבים שמשתלבים בצבא ועושים מילואים. אני לא חושב שהמשרתים בצבא צריכים לראות את עצמם כ'פראיירים', זו זכות לשרת בצבא. מי שחושב שביטול החוק יביא כמה עשרות או מאות לכלא וזה ישפיע עליהם לא מכיר את עולם התורה. מאז ומעולם שבט לוי היה זה שנושא בנטל בכל מה שקשור לתורה".

עוד באותו נושא:
"הצבעה על חוק טל? לא במושב הכנסת הנוכחי"
כחלון: חלוקת הנטל לפי "חוק טל" היא אסון לכולנו
מילואמיניקים הקימו "מחנה פראיירים": "חוק טל - קומבינה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully