וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתכוננים למלחמה? אירן תכפיל את תקציב הביטחון

1.2.2012 / 16:15

בשל "האיומים עליה", אירן יותר מתכפיל את תקציבה הביטחוני, בעוד ההוצאה הכוללת תצומצם, בשל הסנקציות והאינפלציה הגואה. האופוזיציה מבקרת: "תקציב לא ריאלי"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: אמיר קוטיגרו)

אירן נערכת לעימות: תקציב הביטחון האירני צפוי להכפיל את עצמו בשנתיים הקרובות – כך עולה מתכניתו של נשיא הרפובליקה האיסלמית, מחמוד אחמדינג'ד, אותה הציג היום (רביעי) לבית הנבחרים בטהרן. הנשיא האירני הציג היום לפרלמנט את התקציב לשנתיים הקרובות. על אף שהתקציב הכולל של המדינה יצומצם ב-5.6%, לסך של 415 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות, תקציב הביטחון יעלה ב-127%. "בהתחשב בלחצים ובאיומים על אירן, חשוב להגדיל בעת הזו את תקציב הביטחון", אמר חבר הפרלמנט ג'הנבחש אמיני לרויטרס. אחמדינג'ד לא פירט, עם זאת, לאילו פרויקטים מיועד הגידול בתקציב הביטחון.

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד מגיש את תקציב המדינה ליו"ר הפרלמנט, עלי לריג'אני, 1 בפברואר 2012. רויטרס
אחמדינג'אד מעביר את התקציב המצומצם ליו"ר בית הנבחרים לריג'אני/רויטרס

ההצעה הממשלתית זכתה לביקורת מצד האופוזיציה, שטוענת כי התקציב של אחמדינג'אד לוקה ביסודו, שכן הוא לא נותן התייחסות מתאימה ורלבנטית למשבר הכלכלי הצפוי לפקוד את אירן בקרוב, בשל חרם הנפט שהטילו עליה אירופה וארצות הברית, על רקע המשך דהירתה לעבר פיתוח נשק גרעיני.

הנשיא האירני הבהיר אמנם כי "התקציב ל-1391 (השנה לפי הספירה הפרסית) לוקח בחשבון את מחיר הנפט ואת מצב הכלכלה העולמית", אך על פי התקשורת באירן, התקציב מתבסס על כך שמחיר חבית נפט יעמוד על 85 דולרים, בעוד שבפועל מחיר חבית נפט כיום עומד על 111 דולרים – וצפוי עוד לעלות. במצבים מסוג זה, עשויה אירן להשתמש ב"קרן ייצוב נפט" שברשותה, אליה מועברים תקבולים מנפט בתקופות בהן מחיר הנפט גבוה מהמשוער, ובהן היא משתמשת בעתות משבר.

תרגיל של צבא אירן, מיצרי הורומוז, דצמבר 2011. AP
מתכוננים? תמרון של צבא אירן במיצרי הורמוז, דצמבר 2011/AP

"התקציב הזה אופטימי מדי, הוא לא מתאים למציאות הכלכלית שבה אנחנו מצויים", אמר חבר הפרלמנט אלי אכבר אוליה. יצויין כי המג'לס יכול, אם הוא רוצה, לבצע שינויים בתקציב, אך לא ברור אם יבחר לעשות כן, או לבטל את התכנית כליל.

תקציב הביטחון יעלה, ההוצאה כולה תפחת

על פי תכניתו של הנשיא האירני, התקציב הממשלתי של אירן בשנים 2012-2013 יעמוד על 415 מיליארד דולר, בעוד שתקציב הביטחון יעלה בלא פחות מ-127%. על אף העלאת הרווח ממסים, והעלאת תקציב הביטחון, ההוצאה הממשלתית הכוללת תרד ב-5.6% - כך לפי תכניתו של אחמדינג'אד, שהועברה בשידור חי ברדיו הממלכתי במדינה. בפרלמנט המקומי צפויים להתייחס לדבריו בערבון מוגבל, שכן בית הנבחרים נוטה לבקר לרוב את הנשיא האירני, על כך שפעמים רבות ההוצאה הממשלתית בפועל עלתה באופן משמעותי על ההוצאה המתוכננת בתקציב.

מחנהו של אחמדינג'ד צפוי להעמיד את עצמו למבחן הציבור ב-2 במרץ השנה, בבחירות למג'לס, הגוף המחוקק בפרלמנט. הנשיא טוען כי מטרת התקציב לקדם שוויון חברתי, ולטענת המומחים, הוא עושה זאת במטרה לזכות בקולות מעמד הפועלים האירני, הסובל מעלייה חמורה במחירי המזון. האינפלציה במדינה ממשיכה לטפס בקצב דו-ספרתי, ואת המחיר על כך עשויים לשמש תומכיו של הנשיא בבית הנבחרים, השמרנים. "המחנה של אחמדינג'אד רוצה לנצח, ולשם כך הוא משתמש בתקבולי הנפט. אם המהלך הזה יצליח, הדבר יסלול את דרכו של אחמדינג'אד לזכייה גם בבחירות לנשיאות ביוני 2013", אמר מומחה פוליטי במדינה.

הגידול בתקציב הביטחוני מתקבל בעיצומה של מתיחות גואה בין אירן למעצמות המערב, המהדקות באחרונה את טבעת החנק על משטר האייתוללות, על רקע סירובו להפסיק ולפתח נשק גרעיני. בצל הסנקציות האמורות, איימה באחרונה טהרן לסגור את מיצרי הורמוז - המהווים נקודת מעבר חיונית לייצוא כ-20% מהנפט העולמי. האיום האירני זכה לביקורת מצד המערב. על אף שעל פי אירופה וארצות הברית, מטרת הסנקציות להפחית את הסיכויים לתקיפה צבאית על אתרי הגרעין של אירן, לרבות מצדה של ישראל, עושה רושם שהאירנים ממשיכים להיערך לעימות כזה.

פקחי סבא"א עזבו את אירן מרוצים

בתוך כך, חברי משלחת פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) שבו היום לווינה בתום שהות של שלושה ימים באירן, ודיווחו על "שיחות טובות" שניהלו בטהרן בנוגע לתוכנית הגרעין. "אנחנו מחויבים לפיתרון כל הסוגיות העומדות על הפרק, והאירנים בהחלט מחויבים גם הם", אמר הרמן נקארטס, המשנה למזכ"ל סבא"א, שעמד בראש המשלחת. "יש עדיין הרבה עבודה לפנינו, ואנחנו מתכננים נסיעה נוספת לאירן בקרוב", הוסיף נקארטס. כשנשאל אם הוא מרוצה מהמסע לטהרן, אמר כי "אכן, הייתה לנו נסיעה טובה". הוא סירב למסור פרטים נוספים.

דברים דומים נמסרו אתמול על ידי שלטונות אירן, שאישרו גם הם כי מתוכננות שיחות נוספות בעתיד. מקור אירני שצוטט בסוכנות הידיעות Fars אמר כי "השיחות היו פרודוקטיביות", וכי "שני הצדדים הסכימו להמשיך את השיחות". עם הגעת המשלחת לאירן, ביום ראשון, אמר נקארטס כי "נתעמק בחשש מהממד הצבאי האפשרי של תכנית הגרעין", בין היתר על רקע דו"ח הסוכנות מנובמבר האחרון, שמצא כי אירן שוקדת על תוכנית נשק גרעיני.

אירן נגד המערב - כותרות אחרונות
פקחי הגרעין שבו מטהרן: ”אירן מחויבת לפיתרון”
בכירים בישראל: ”האפשרות לתקיפה באירן - עד הקיץ”
”אירן מבריחה נשק בשיטות של קרטלי סמים מקולומביה”
אירן הציגה בגאווה: פגזים ”חכמים” מונחי לייזר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully