וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לצד ברק: לא לקצץ בתקציב הביטחון - להגדילו

טל שלו

8.1.2012 / 11:31

ראש הממשלה אמר כי על רקע המצב הביטחוני הנפיץ באזור לא ניתן לקצץ בתקציב הביטחון לצד הקיצוץ הרוחבי בכל משרדי הממשלה, זאת לצורך מימון חוק חינוך חינם מגיל 3. "השאלה איך מאזנים"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל)

על רקע הכוונה לערוך קיצוץ רוחבי בתקציבי משרדי הממשלה לצורך מימון חוק חינוך חינם מגיל שלוש, התייצב הבוקר (ראשון) ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לצד שר הביטחון, אהוד ברק, ואמר כי "איננו יכולים לייצר קיצוץ בביטחון וצריך אף להגדיל אותו". נתניהו הוסיף כי אין לקצץ בתקציב הביטחון לאור המצב הביטחוני באזור וציין כי "כל אחד שעיניו בראשו רואה מה מתרחש סביבנו מהים האטלנטי במרוקו ועד המזרח. יש לכך השלכות אסטרטגיות על הביטחון הלאומי, על האתגרים ועל הזירות על אמצעי הנשק ועל היציבות ואי היציבות". לדבריו, "השאלה היא איך מאזנים בין הצרכים". נתניהו הוסיף כי יש צורך במדיניות כלכלית אחראית בה לא פורצים את מסגרת התקציב ולכן לדבריו דרש קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה, שינויים מבניים במערכת הביטחון, שינויים בסדרי העדיפויות במשרדים השונים. "אלה החלטות שקשה לקבל אך זו משמעותה של מנהיגות", אמר.

שר הביטחון, אהוד ברק,ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל בני גנץ במסדר כנפיים, טקס סיום קורס טיס 163, בחצרים, דצמבר 2011. אריאל חרמוני, משרד הביטחון, משרד הביטחון
נתניהו ברק וגנץ/משרד הביטחון, אריאל חרמוני, משרד הביטחון

על חוק חינוך חינם מגיל שלוש אמר נתניהו כי "זה דבר שמדברים עליו כבר 65 שנים". לדבריו, "אנחנו בעיצומה של מהפכה בחינוך. עשינו שינויים בבתי הספר, הצלנו את ההשכלה הגבוהה ואנו מטפחים את הענפים של עץ המצוינות הישראלי". ראש הממשלה ציין כי 250 אלף ילדים ייהנו מהחוק, "יותר מכפליים מהמצב כיום". לצד זאת רמז נתניהו ליו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כי הוא אינו מתכוון להיענות לדרישת סיעתו להחיל את חוק חינוך חינם רק על אוכלוסייה עובדת ויוצאת צבא או שירות לאומי. ?אין ויכוח, חוק חינוך חובה יחול על כולם?, אמר. "תתעלמו מדברי התעמולה שמופצים, המציאות היא שהערבים והחרדים כבר היום מקבלים חינוך חינם. אני רוצה שההטבה הזאת תינתן לכלל האוכלוסייה. בנוסף ההטבות הכספיות לילדים שייהנו מיום לימודים ארוך מיועדת רק להורים עובדים - זאת בשורה כלכלית-חברתית אדירה".

בתוך כך, הדיוניים הליליים מול סיעות הקואליציה לקראת ההצבעה על החוק בממשלה הסתיימו ללא תוצאות, ועל כן ההערכה היא שההצעה לא תעלה להצבעה היום כפי שהצהיר נתניהו.

"לא צריך לסבסד פעילים איסלמיים"

"ישראל ביתנו מאד תומכת בחוק חינוך חובה חינם אבל הוא חייב לכלול את שינוי סדרי העדיפויות. מי שצריך לקבל קודם כל זה אותו זוג צעיר ששירת בצבא ומשלם מסים", אמר לפני ישיבת הממשלה, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שהמשא ומתן הלילי בין סיעתו לבין נציגי משרד האוצר על החוק הסתיים ללא תוצאות. עוד אמר ליברמן כי "אני לא רואה שום היגיון למה מדינת ישראל צריכה לסבסד פעילים איסלמיים באום אל פחם או סיקריקים בבית שמש. הקיצוץ לא נותן מענה ואינו נכון". האוצר לא הסכים לתנאים שהציבה ישראל ביתנו, אותה ייצג במשא ומתן שנמשך עד השעה 3:30 בבוקר שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, לפיהם סבסוד החינוך מגיל 3 יחול אך ורק על ילדיהם של בני זוג עובדים שעשו שירות צבאי מלא. לפיכך, השותפה הגדולה של הליכוד בקואליציה מתנגדת לחוק שהציע ראש הממשלה, כך גם סיעת העצמאות וש"ס.

לאחר המשא ומתן הלילי בהשתתפותו, תקף הבוקר מיסז'ניקוב את נתניהו על כך שלטענתו גיבש את התוכנית בלי תיאום עם השרים הרלוונטיים. "אי אפשר לאשר רפורמה מאד גדולה עם עשרות עמודים ומיליארדים של שקלים בלי לעשות שיעורי בית", אמר והוסיף כי לפי מסקנות טרכטנברג היו היה לקצץ 2.5 מיליארד שקלים ממשרד הביטחון, אך לפי המתכונת הנוכחית, "לא מקצצים אפילו שקל אחד".

יו"ר ש"ס, השר אלי ישי התייחס הבוקר לנושא ואמר כי "חוק חינוך חובה חינם הינו מבורך חיוני וחשוב", אך יחד עם זאת הוסיף כי "על פי המתכונת הנוכחית ש"ס תצביע נגד". לדבריו, "מקורות המימון של החוק הרווחה הבריאות והשלטון המקומי על סף קריסה". כמו כן קרא ישי לבחון את הגדלת הגירעון אם רוצים לתקצב את הביטחון והחינוך. סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, כינה את הקיצוץ המתוכנן ממשרדו הרסני, זאת על רקע המשבר במערכת הבריאות שהגיע לסופו רק לאחרונה. "אני לא מבין איך שר הבריאות (נתניהו – ט.ש) לא דואג לבריאות". כמו כן הדגיש כי כל עוד לא יקבל הבהרה מראש הממשלה כי החוק יחול גם על המגזר החרדי והחינוך החרדי, הוא יתנגד לקיצוץ.

"תקציב 2012 הופך לבלתי רלוונטי"

שר התמ"ת, שלום שמחון (עצמאות) אמר כי "תקציב 2012 הופך בלתי רלוונטי" וחזר על עמדת סיעתו כי יש לשקול את האפשרות "לפתוח את התקציב מחדש ולהכין תקציב דו שנתי חדש לשנים 2012 ו-2013". כאמור, סיעת העצמאות מתנגדת לקיצוץ הרוחבי לצורך מימון החוק. שמחון הוסיף כי "ההתייחסות לגיל הרך היא דבר מאד משמעותי לעתידנו, אבל יש היגיון לעשות תקציב חדש ולהנמיך את הטונים של יצירת סדרי עדיפויות חדשים".

במהלך השבוע האחרון החריפה ההתנגדות הנחרצת של סיעות הקואליציה לקיצוץ הרוחבי בתקציבי משרד הממשלה, שנועד לממן את תכנית החינוך בעלות של 1.4 מיליארד שקלים. בסוף השבוע המשיכו המגעים של אנשי משרד ראש הממשלה גם מול הסיעות האחרות המתנגדות: ש"ס והעצמאות, אך המאמצים לא העלו עד כה תוצאות. במשרד האוצר הדגישו אמש כי המגעים מול אנשי משרד ראש הממשלה נמשכים כל העת, וכי מבחינת אנשי האוצר התוכנית תעלה להצבעה היום.

לפי תכנית ראש הממשלה, כבר משנת הלימודים הבאה יוחל חוק חינוך חינם לילדים מגיל 3-4, וכ-250 אלף ילדים ייהנו כבר בשנת 2012 מגנים ציבוריים ומעונות יום. עוד כוללת התוכנית בניית יותר מ-2,000 גנים ציבוריים ומעונות יום ל-30 אלף ילדים חדשים, וסבסוד צהרונים עד השעה 16:00 לגילאי 3 עד 9, וכן של תשלומי הורים במערכת החינוך. לצורך מימון התוכנית, נדרש קיצוץ רוחבי מכל משרד הממשלה בשיעור של כ-4%, וכן ייפגעו תכניות ייעודיות במשרדים נוספים, בהם במשרדי הרווחה, הפנים, ביטחון הפנים, הנגב והגליל.

עוד באותו נושא:
ליברמן לא מתקפל: ממשיך להתנגד לקיצוץ הרוחבי
נתניהו: קיצוץ רוחבי עבור חינוך חינם מגיל שלוש
גדלה ההתנגדות לקיצוץ רוחבי: "ככה אי אפשר לעבוד"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully