וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר אישור החוק: איך יראה עידן גרוניס בעליון?

גלעד גרוסמן

3.1.2012 / 1:40

"חוק גרוניס" שעבר בקריאה שניה ושלישית סולל את דרכו של השופט לנשיאות העליון. גרוניס, שמצא עצמו בלב סערה ציבורית, מתואר כשופט אפור שפועל "על פי הספר"

על פי שיטת הסניורטי שנהוגה בבחירת נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס אמור היה להחליף את הנשיאה הנוכחית, דורית ביניש, בתפקיד. אולם לפני חמש שנים יזם שר המשפטים דאז, פרופסור דניאל פרידמן, חוק שקובע שאין למנות לנשיא העליון שופט שנותרו לו פחות משלוש שנים עד לפרישתו. גרוניס, שחוגג החודש 67, עמד להפוך לוותיק השופטים, אולם לא לנשיא. "חוק גרוניס", שעבר אמש (שני) בקריאה שניה ושלישית, מאפשר את מינויו של גרוניס לנשיא העשירי של בית המשפט העליון.

ערעור חיים פרלמן בבית משפט עליון – יולי 2010. עומר מירון
"הפנים שלו תמיד חתומים, ספינקס", גרוניס/עומר מירון

גרוניס מונה ב-1988 לשופט בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, ובהמשך עבר לבית המשפט המחוזי בתל אביב. בשנת 2002 מונה במינוי זמני לבית המשפט העליון, וכעבור שנה הפך לשופט קבוע. בשבועות האחרונים נקלע גרוניס שלא בטובתו ובניגוד לרצונו, לסערה ציבורית בשל מה שנתפס בעיניי רבים כבחישה פוליטית במינוי נשיא העליון. בימין מקווים שהוא ימנע התערבות של בית המשפט בנושאים פוליטיים, בשל העובדה שבשונה מביניש ואהרן ברק, הוא אינו דוגל בגישת האקטיביזם השיפוטי. "הוא לא מתעניין בשאלות חוקתיות שלא קשורות למקרה ספציפי שמוצג בפניו", ניסח זאת אחד מעורכי הדין.

בעל משנה ברורה

גרוניס מצטייר כשופט "אפור", אולם עורכי דין שמופיעים מולו לא בהכרח סבורים שמדובר בתכונה שלילית. "הוא מגיע מוכן לדיונים, לא אוהב דיונים ארוכים, לפעמים קצר רוח, אבל פועל לפי הספר ולא מתחכם עם העובדות", אמר עורך דין פלילי על גרוניס, שתחום המומחיות שלו היא משפט אזרחי ומסחרי. "בתחום הפלילי הוא פועל לפעמים באומץ מפתיע". "הוא הכל וכלום", מנסח זאת גורם משפטי, "מקשיב, מנומס, לא מזג רע, לא מזג יותר מדי טוב. הוא לא מחייך, הפנים שלו תמיד חתומים, ספינקס. אבל המינוס גם הפלוס. בעליון יש הרבה שופטים נוקשים חסרי מזג שיפוטי, הוא לא אחד מהם".

גורמים משפטיים שונים סבורים שמינויו של גרוניס לנשיא לא מבשר בהכרח שינוי קיצוני בעליון. "לנשיא יכולה להיות השפעה על מינוי הרכבים ועל בחירת שופטים לעליון, גם מכבדים את דעתו, אבל השופטים לא מיישרים קו לפיה. גם נשיא יכול למצוא את עצמו בעמדת מיעוט", אמר גורם אחד. הגורם ציין שגם השופטת מרים נאור, מי שהייתה אמורה להתמנות לנשיאה לפני שינוי החוק וכיום צפויה לרשת את גרוניס, נחשבת לשופטת שמרנית יחסית בכל הקשור למעורבותו של בית המשפט בנושאים פוליטיים.

בחינה של פסיקותיו של גרוניס מעלה שהוא בעל משנה די ברורה באשר לאי התערבותו של בית המשפט בהחלטות הממשלה והכנסת, אולם הוא גם אינו מהסס להתערב במקרים שנראים לו ראויים. הוא היה חלק מדעת הרוב בשורה של עתירות שנדחו כנגד חוקים, בהן בג"ץ ההתנתקות וחוק האזרחות. מנגד, הוא היה חלק מהרוב שביטל את החוק המאפשר להקים בתי סוהר בבעלות פרטית. גרוניס לא הרבה להתייצב לבדו כנגד עמדת שאר השופטים, אולם לעתים נימוקיו היו שונים. כך לדוגמא, הוא היה חלק מדעת הרוב בעניין "חוק טל", אולם בניגוד לשאר חבריו הסביר שאין סיבה להפעיל ביקורת שיפוטית על החוק מכיוון שהוא מעניק זכות יתר למיעוט.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"לא יעשה מהפכות - יעשה את העבודה"

אז מה צפוי בעידן גרוניס בעליון? "אף פעם אי אפשר לדעת מראש, אבל לדעתי הוא יהיה נשיא טוב", אומר שופט בית המשפט העליון בדימוס, יעקב טירקל. טירקל היה נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע כאשר גרוניס מונה לראשונה לשופט, והשניים גם כיהנו תקופה מסוימת יחד בעליון. "הוא שופט טוב מאוד. שקול מאוזן, בקיא מאוד, במיוחד בתחום המשפט האזרחי, ולדעתי הוא יוכל לנהל את בית המשפט טוב מאוד".

טירקל מזהיר מפני כל התחזיות על כהונתו של גרוניס. "היו הרבה מקרים שחשבו שמישהו יעשה משהו אחד לאחר שימונה לתפקיד והוא עשה משהו אחר", הוא מציין. "כל הדיבורים בתקשורת אם הוא יהיה ממשיך דרכם של מישהו כזה או אחר, וכל האיפיונים שנותנים בתקשורת לשופטים, הם דברים שאין להם על מה לסמוך. כל שופט יש לו את הגישה שלו, הוא לא מחקה את קודמיו אלא הולך בדרך שלו, ואני מניח שכך יהיה גם במקרה זה". כאשר הוא נשאל כיצד נשיא שאינו מהפכן מטביע את חותמו, טירקל מציין את השופט משה לנדוי, הנשיא החמישי של בית המשפט העליון. "לנדוי הטביע את חותמו ביציבות שלו, בזה שהוא נזהר לא לעשות מהפכות ובכך שהיה שקול ומאוזן. לפעמים זה הייחוד של שופט. אם גרוניס הוא יהיה כמו השופט לנדוי, כולנו נוכל לברך על כך".

"נראה לי שהוא יהיה כמו הנשיא יצחק כהן (הנשיא השישי של בית המשפט העליון, ג.ג.) - לא בולט במיוחד, לא מבריק במיוחד, אבל עושה את העובדה", העריך עורך דין בכיר. "הוא לא יעשה מהפכות, לא ירחיב את תפקיד הנשיא ולא יראה את עצמו כמורה דרך או מנהיג של בית המשפט העליון. אולי זה טוב. אולי היו לנו כבר מספיק מנהיגי מהפכות".

עוד בנושא
נסללה הדרך: ”חוק גרוניס” צפוי לעבור בשבוע הבא
קיפאון: החוקים לשינוי מבנה העליון יידחו, שוב
ש”ס: נתמוך בחוק גרוניס - אם תשונה ועדת השופטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully