וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מאז נסיגת האמריקנים: פיגוע קטלני בעירק

22.12.2011 / 9:46

בסוף השבוע נערכו טקסים חגיגיים בארה"ב לציון סיום המלחמה בעירק, והבוקר נהרגו 57 בני אדם בבגדד בפיגוע הקשה ביותר במדינה זה שבועיים. וברקע, משבר פוליטי עם צו המעצר לסגן הנשיא

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק)

לפחות 57 בני אדם נהרגו הבוקר (חמישי) וכ-150 נפצעו בסדרה של פיגועי טרור בבגדד, ימים ספורים בלבד אחרי עזיבת אחרון החיילים האמריקנים את עירק, ובעוד שהמדינה נתונה במשבר פוליטי עמוק.

מדובר בפיגועים הקשים ביותר בעירק זה שבועיים. הם אירעו מוקדם בבוקר, שעה שרבים היו בדרכם לעבודה. משרד הפנים של עירק הודיע כי לפחות 13 פיצוצים נשמעו ברחבי הבירה בגדד במהלך הבוקר. טרם ברור מי עומד מאחורי הפיגועים, אם כי ייתכן שתאים מקומיים של אל-קאעדה אחראים לפיצוצים. טרם עזיבת הכוחות האמריקנים, רבים הביעו חשש מהדרדרות המצב הביטחוני בעירק, מכיוון שכוחות הביטחון המקומיים אינם בשלים מספיק ולא עברו אימונים ארוכים דיים.

הפיצוץ המרכזי גבה את חייהם של 18 בני אדם. מחבל התפוצץ באמבולנס ממולכד, שחנה מחוץ למבנה ממשלתי ברובע כראדה, שרוב תושביו שיעים. רסיסים מהפיצוץ אף חדרו לגן ילדים סמוך. "שמענו מכונית נוסעת, רעשי בלימה, ולאחר מכן פיצוץ ענק", סיפר מייסון כמאל, תושב האזור. "כל החלונות והדלתות שלנו התנפצו, ועשן סמיך מילא את הדירה שלנו. כמו כן, שני מטעני חבלה התפוצצו בשכונת אמיל שבדרום-מערב בגדד. שבעה בני אדם נהרגו ולפחות 28 נפצעו. שלושה בני אדם נוספים נהרגו בפיצוץ מכונית תופת ברובע א-דורה, ושישה מתושביו נפצעו. פיצוצים נוספים נשמעו בשכונות שעב ושועלה בצפון העיר.

מתקפת טרור, סדרת פיגועים בבירת עירק, בגדד. רויטרס
57 הרוגים ועשרות פצועים. מראות הבוקר בבגדד/רויטרס

הפיגועים מגיעים ברקע משבר פוליטי עמוק שפוקד את עירק. בימים האחרונים הוצא צו מעצר נגד סגן נשיא המדינה, טארק אל-האשמי, הנחשד בסיוע לגורמי טרור ובהוצאה לפועל של פיגועים והתנקשויות. ראש הממשלה, נורי אל-מאלכי, אמר כי סגן הנשיא מסתתר בחבל הכורדי שבצפון המדינה, ודרש מהרשויות שם להסגיר אותו בחזרה.

משבר פוליטי בין הגושים האתניים

הפרשה מאיימת למוטט את הקואליציה השברירית במדינה, המחברת בין שלושת הגושים האתניים המרכזיים - הסונים, עליהם נמנה אל-האשמי, השיעים, שמשורותיהם מגיע ראש הממשלה נורי אל-מליכי, והכורדים - המיוצגים על ידי הנשיא ג'לאל טלבאני. העימות המרכזי, בין השיעים לסונים, גבר בחודשים האחרונים על רקע הנסיגה האמריקאית, לאחר שבשנים האחרונות פחתה בהדרגה האלימות העדתית במדינה, שהייתה על סף מלחמת אזרחים באמצע העשור הקודם.

דובר משרד הפנים העירקי, הגנרל עאדל דהאם, אמר כי שומרי ראשו של אל-האשמי, שנחקרו במשטרה, קשרו את סגן הנשיא למעשי רצח ולמקרי תקיפה של מבני ממשל. בטלוויזיה העירקית אף הוקרנו קטעים מעדויותיהם של שומרי הראש, שטענו כי קיבלו תשלום מיוחד ממשרדו תמורת מעשי הרצח. אחד מהם סיפר כי קיבל 3,000 דולרים מאל-האשמי עצמו. במסיבת עיתונאים שכינס בבגדד, אל-האשמי הכחיש מכל וכל את הטענות, וטען כי הממשלה בראשות אל-מליכי רודפת אותו.

עוד בנושא
חשש מעימות עדתי בגלל מעצר סגן הנשיא
נסיגת ארה"ב מעירק - "בתחושה מעורבת"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully