וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעלמות ראשי יש"ע מהטרור היהודי יוצרת מערב פרוע

16.12.2011 / 12:00

אלוף פיקוד מרכז אמר השבוע את מה שקצינים אחרים לא מעיזים לומר על החיכוך עם המתנחלים. נראה שרק גינוי ברור ומסר אחיד מצד ראשי יש"ע ימנעו כאוס. "קצין איסוף" מסכם את השבוע הצבאי

מרץ 2005. מפקד הפלוגה סרן מאור שושן מגדוד 202 של חטיבת הצנחנים התעמת עם אזרחים ביישוב יצהר לאחר שהחליט לנתק את זרם המים לשני קרוואנים שנבנו בניגוד לחוק. בתגובה לכך הם חדרו למוצב, ניקבו את צמיגי הג'יפ שלו וניתקו את זרם המים למוצב. בראיון שהוא נתן לכלי התקשורת, הוא תיאר מסכת של השפלות, הצקות ואיום בנשק מצד המתנחלים. האלוף יאיר נווה הנחה את מח"ט הצנחנים להעיר לו כי חרג מסמכותו כשהתראיין ללא אישור ומאוחר יותר הנחה להפיץ מכתב התנצלות לתושבים. המהלך עורר כעס בקרב מפקדי השטח.

באותו החודש נערך כנס מפקדים בשיתוף צמרת צה"ל לקראת ההתנתקות. מפקד גדוד 202 בחטיבת הצנחנים סא"ל גיא חזות, כיום מפקד חטיבת יהודה, מחה בפני צמרת מפקדי צה"ל, אמר שהמפקדים בשטח לא מקבלים גיבוי והמשיך, "אני מרגיש שמאיימים על החיים שלי כשאני נכנס ליצהר. ראשי היישוב צריכים להוקיע את פורעי החוק שגרים שם. רמסו לנו את הכבוד". כמעט שבע שנים חלפו מאז, והחיכוך בין קציני צה"ל לפעילי ימין קיצוני רק התגבר. העלמת עין, התעלמות מתופעות מכוערות וניסיונות למרוח אירועים מביכים גרמו לטיפוח של תופעות חמורות כמו איום על קצינים, הפגנות סביב בתיהם ותקיפה של חיילי צה"ל.

השבוע החליט אלוף פיקוד מרכז, אבי מזרחי, לשבור שתיקה, לעמוד מול המצלמות ולומר ביושר את מה שרובץ לו על הלב. האלוף מזרחי דיבר על השנאה של נוער הגבעות, שהרבה קצינים אחרים לא מעזים לדבר עליה בפומבי. הוא לא הסתפק בכך ודיבר על מדיניות ה"אבל' של ראשי מועצת יש"ע והרבנים. מגנים את הפעילים הקיצוניים שהרימו יד על חיילים אבל מוסיפים את המילה 'אבל' אותה דורש האלוף להשמיט.

משהו נשבר

האלוף מזרחי הוא לא המפקד והקצין שיחפש את החיכוך עם המתנחלים באשר הם. בשיחות סגורות עם משטרת ישראל הוא דרש שבפינוי מאחזים לא חוקיים יגיעו שוטרי משטרת ישראל ללא אלות וללא גז מדמיע כדי להקל על המפונים ולא לעורר זעם מיותר. "נעשה הכל כדי למנוע מלחמת אחים", אמר האלוף לשוטרים. מנגד, כשפגעו בג'יפ של מג"ד באיו"ש במהלך סיור ביצהר הוא התעקש שיעצרו את הפעיל שנמלט לירושלים, וכך היה. לאחר מכן הוא עבר בין מפקדי הפלוגות והמג"דים והדגיש באופן חד משמעי כי יש להם גיבוי לטפל בכל מי שיעז להרים עליהם יד. מזרחי היה זה שהחליט שבגדר החוצצת בין חטמ"ר אפרים ליישוב קדומים לא יהיה זקיף כי הוא סומך עליהם. הם, על פי הגדרתו, לא אלו שמתנכלים לחיילי צה"ל. מנגד, חתם בשנה האחרונה על 15 צווי הרחקה והאריך ארבעה מהם לחצי שנה, כדי להרגיע את השטח.

השבוע משהו נשבר. האלוף מזרחי נע על הציר וראה אזרחים ישראלים מביטים בו בשנאה תוך כדי שהם מיידים לעברו אבנים כאילו היה אחרון הפלסטינאים. זה האלוף שהתהלך ללא נשק ברחובות רמאללה כאורח של מנגנוני הביטחון הפלסטינים, אך מנגד נאלץ לשמוע שקציני צה"ל נאלצו להתקוטט עם פעילי הימין הקיצוני כדי להשליך אותם ממתחם מחנה חטמ"ר אפרים.
במערכת הביטחון מעריכים כי מדובר בשוליים. כאלף פעילים קיצוניים מתוך 340,000 אזרחים בגדה המערבית. נכון שזה פחות מאחוז ביחס המספרי, ואולי זה שולי מבחינה מתמטית אך בפועל הם כוח מסוכן מוביל שחושב שהוא חלוץ, ומאחוריו יש מחנה.

כדי שנדע שההגדרה 'קומץ של פורעי חוק' נכונה, נדרשת פעולה של ראשי יש"ע. נוער הגבעות גר באזורים לא חוקיים שמקבלים תשתיות של מים, חשמל וקווי טלפון מהמועצות האזוריות. זוהי הצביעות של ראשי יש"ע שטוענים כי הם לא מייצגים את ההתיישבות. אם אכן כך, מדוע לא מוקיעים אותם ומנתקים להם את התשתיות? זוהי היתממות שמובילה למערב פרוע. בפומבי - מגנים ומאחורי הקלעים - תומכים. בשל כך, נוער שנפלט ממערכות חינוך הפך לנוער גבעות שהופך את אזור השטחים למערב הפרוע החדש.

צורך בקו פעולה ברור

למשטרת ישראל יש תקן לאלף שוטרים. בפועל רק 850 מהם מאוישים במקום. 2500 שוטרים, ימנעו את האירועים הבאים, יאפשרו למדינת ישראל לאכוף חוק וסדר ולממש החלטות בית משפט וממשלה. כך גם יש לנהוג במחלקה היהודית בשב"כ. בשלב זה מערכת המשפט בישראל חושבת שדין גרפיטי ברחוב רוטשילד בתל אביב בשם צדק חברתי, כדין ריסוס כתובת "מוחמד חזיר" במסגד פלסטיני. סעיף האשמה בשניהם הוא השחתת מקרקעין. רק מסר אחיד וקו פעולה ברור כפי שבחר האלוף מזרחי בכהונתו כאלוף פיקוד מרכז, במהלכה נסגרה לראשונה ישיבת ההסדר הר ברכה, בשל התבטאויות קיצוניות של הרב שעומד בראשה, יצליחו בצה"ל לשנות את כיוון הרוח וימנעו כאוס.

ההיסטוריונית עדי זרטל והעיתונאי עקיבא אלדר בחרו לצטט בעמודים הראשונים של הספר "אדוני הארץ" את דבריו של הרב צבי יהודה קוק, "לריבונו של עולם יש פוליטיקה משלו, ועל פיה מתנהלת הפוליטיקה של מטה. חלק מגאולה זו היא כיבוש הארץ והתנחלות בה. זוהי קביעה של הפוליטיקה האלוהית, אשר שום פוליטיקה של מטה לא תוכל לה". יש מתנחלים שפירשו את דבריו אחרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully