וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיפאון: החוקים לשינוי מבנה העליון יידחו, שוב

פנחס וולף

12.12.2011 / 18:17

"חוק גרוניס" והחוק שישנה את מבנה הוועדת לבחירת שופטים שוב לא יעלו להצבעה, ויישארו במגירה, אפילו לחודש. הסיבה: חילוקי דעות בקואליציה, בעיה חוקתית, ו"חשיבה מחדש" של ח"כ אלקין

יישארו במגירה, בינתיים: שתי הצעות החוק המבקשות לשנות את מבנהו של בית המשפט העליון ואת זהות השופטים, שעלו בקול תרועה רמה, תקועות ולא צפויות לעלות להצבעה בקריאות נוספות במליאת הכנסת בתקופה הקרובה, ייתכן שאף למעלה מחודש. שתי הצעות החוק – "חוק גרוניס", המבקשת לקבוע את זהותו של נשיא בית המשפט העליון הבא, והחוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, שנועד לשנות את הרכב הוועדה כך שייטיב עם עמדותיו של שר המשפטים, יעקב נאמן – "תקועות" בשל חילוקי דעות שהתפתחו בין השר נאמן, יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין (ליכוד) ויו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו). אלקין, כמו השניים האחרים, סירב לפרט את עמדתו בנושא, אך אמר אמש (שלישי) כי "בעקבות השיח הציבורי של השבועות האחרונים, אני שוקל את עמדתי מחדש לגבי שני החוקים".

זאב אלקין יוזם חוק החרם לקראת ההצבעה במליאת הכנסת על החוק, יולי 2011. עומר מירון
שוקל את עמדתו בעקבות השיח הציבורי? אלקין/עומר מירון

אלא שחילוקי הדעות בין שלושת ה"קודקודים" שמאחורי הצעות החוק הן לא היחידות שתוקעות אותן. כפי שפורסם אתמול לראשונה בוואלה! חדשות, ש"ס הודיעה כי תתנגד ל"חוק גרוניס", אם זה לא יוגש לאישור המליאה בצוותא עם החוק לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים – שתקוע בשל קושי חוקתי "להכריח" את לשכת עורכי הדין לבחור מחדש את נציגיה לוועדה, בהתאם לנוסח המתוקן והמוצע בחוק. לדברי אלקין, ייתכן שהצעות החוק הללו יובאו להצבעה בעוד שבועיים, וייתכן שיידחו גם לעוד חודש, ולמעלה מזה.

אחרי פתיחה מהירה, החוקים תקועים

שני החוקים מבקשים לשנות את מבנהו והתנהלותו של בית המשפט העליון והשופטים בו: "חוק גרוניס", שיזם ח"כ יעקב (כצל'ה) כץ (האיחוד הלאומי) נועד לאפשר לשופט בית המשפט העליון, אשר גרוניס, לשמש כנשיא בית המשפט העליון עם פרישתה של הנשיאה הנוכחית, דורית ביניש, בפברואר הקרוב, למרות שנותרו לו פחות משלוש שנים עד לפרישתו, כמתחייב בחוק הקיים. ההצעה השנייה קובעת כי שני החברים בוועדה למינוי שופטים מטעם לשכת עורכי הדין ייבחרו ברוב של שני שלישים מחברי המועצה הארצית של הלשכה, במקום המצב הנהוג היום, בו ניתן לבחור את הנציגים ברוב רגיל. בכך, יתאפשר בוועדה רוב בעל עמדות "נוחות" לזה של שר המשפטים, יעקב נאמן.

הקיפאון באישור הצעות החוק עומד בסתירה מוחלטת לשעטה שליוותה את תחילת תהליך החקיקה. כבר בתוך שבועיים מאישור הצעת החוק לשינוי הוועדה לבחירת שופטים בוועדת השרים לחקיקה, היא אושרה בקריאה ראשונה, וההערכות היו כי כבר בשבוע שלאחר מכן היא תעלה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית, וכי לשכת עורכי הדין תבחר את נציגי מחדש כעבור פרק זמן קצר.

עוד בנושא
השינוי בוועדה לבחירת שופטים אושר בקריאה ראשונה
קדימה: "דגל שחור מתנוסס מעל חוק גרוניס"
אנשי רוח לנתניהו: ”הקפא החקיקה - או שתהרוס הדמוקרטיה”


לפניות לכתב: pinchas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully