וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב לבנון: שירת נשים בצה"ל? רק עם אטמי אוזניים

יהושע בריינר

27.11.2011 / 12:17

רב השומרון אליקים לבנון לא חוזר בו מהטענה לפיה אילוץ חייל להיחשף לשירת נשים היא בבחינת "כפייה אנטי-דתית", אך מציג נוסחה מרוככת יותר. "אצלנו נשים שרות בפני נשים וכולן שמחות"

שבוע לאחר שהרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ הביע הסתייגות מהמתקפה של ראש ישיבת ההסדר באלון מורה, הרב אליקים לבנון נגד שירת נשים בצה"ל, פרסם הרב בסוף השבוע עמדה מרוככת יותר. הרב לבנון מצא נוסחה לפיה האזנה לשירת נשים תתאפשר, במקרה של הצטיידות חיילים באטמי אוזניים. בעלון שהופץ בסוף השבוע באלון מורה ציין הרב לבנון כי "אם יתקיים אירוע בצה"ל שבו מזמינים זמרת, אורה לכל חייל לבקש ממפקדו לצאת ולא להיות נוכח. אם יהיה חייל שיחליט לא לצאת אלא להצטייד באטמי אוזניים ובכך להימנע משמיעת הזמרת - לא אחייב אותו לצאת".

לפני 10 ימים אמר הרב לבנון המכהן גם כרב השומרון כי "אם יחייבו חיילים לשמוע שירת נשים – על החייל למסור את נפשו". בראיון ל"רדיו קול חי" אמר הרב לבנון כי אם הרמטכ"ל יקבל את ההמלצה לחייב חיילים להישאר באירועים בהם נשמעת שירת נשים, הוא עצמו ימליץ שלא להתגייס לצבא. עוד אמר הרב לבנון בראיון כי "הם מקרבים אותנו למצב שבו רבנים יורו לחיילים לצאת מאירועים כאלה, גם אם בחוץ תעמוד כיתת יורים".

אליקים לבנון , רב היישוב אלון מורה, ראש ישיבת ברכת יוסף ביישוב, חבר הנהלת מועצת יש"ע המתחדשת, חבר ועד רבני יש"ע ורב אזורי של השומרון, יולי 2011. עומר מירון
"במקרה כזה מתקוממת תורת ישראל ללא פשרות ואינה מותירה מקום לשיקול דעת". הרב לבנון/עומר מירון

הרמטכ"ל גנץ הביע את אכזבתו מדבריו של הרב לבנון ואמר בשבוע שעבר במהלך פגישה עם מתגייסים לחטיבת גולני כי הוא "לא אהב" את דברי הרב. לדברי גנץ, "בצה"ל משרתים גם נשים וגם גברים, דתיים וחילונים. צה"ל עושה רבות למען השירות המשותף ועלינו להדגיש את מי שרותם את עצמו ולא את מי שמדיר את עצמו".

בסוף השבוע הבהיר הרב לבנון את עמדתו בנושא. הרב כתב בעלון השבועי "קשר אמיץ" המחולק באלון מורה כי "חכמים קבעו שקול באישה ערווה', כלומר, אסור לגברים לשמוע שירת נשים". בהמשך ציין הרב לבנון כי "ברור שמלכתחילה היינו שמחים את כל הגופים הציבוריים היו פועלים ברוח זו וכפי שנהוג ביישובנו, נשים שרות בפני נשים וכולן שמחות מכך".

עם זאת, הרב לבנון הבהיר כי אם צה"ל יורה לחיילים להיות נוכחים בשעת שירת נשים, תהיה זאת כפייה אנטי-דתית. לדבריו, "במקרה כזה מתקוממת תורת ישראל ללא פשרות ואינה מותירה מקום לשיקול דעת – החייל חייב לצאת מאירוע כזה, ולא משנה כלל מה תהיינה התוצאות של מעשהו! אם צה"ל כופה אנשים לנהוג בניגוד לאמונתם, הוא חדל מלהיות צבא העם, עם כל המשמעויות הכרוכות בכך".

"כופה אנשים לנהוג בניגוד לאמונתם"

הרב לבנון גם אמר כי הוא "מזמין את כל רודפי הדמוקרטיה וחופש הביטוי החסים על עיתונאים ודורשים לתת להם חופש לכתוב ככל העולה על רוחם להצטרף אליי בקריאה לתת לכל חייל ואדם לקבוע את דרך חייו על פי אמונתו. מי שמגדיר 'חופש דת ומצפון' כ'התחרדות', יואיל לבאר מדוע הוא בעד חופש עיתונאי". את דבריו סיים לבנון באמירה: "ודאי שהנני מאמין ומצפה ליום שצה"ל 'יתחרד' וינהג כולו על פי דרך אבותינו!".

בצה"ל מנגד, נחושים לקדם את סוגיית שירת הנשים בצה"ל. במהלך דיון שהתקיים בכנסת בשבוע שעבר אמרה ראש אכ"א, אלוף אורנה ברביבאי, כי "נשים צריכות לשיר מעל כל במה ובכל טקס מתוך תפיסה מכבדת ושוויונית. עם זאת, המפקד הוא שקובע את המציאות בה היחידה נמצאת ויש לו שיקול אם נדרשת רגישות ספציפית".

בתוך כך, על רקע הדיון הציבורי בנושאי שירת נשים והדרת נשים מהמרחב הציבורי, החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו להביא את הנושאים לדיון בישיבת הממשלה. שרת התרבות והספורט לימור לבנת, שהודיעה כי תכנס את הוועדה למעמד האישה בראשותה היא עומדת, אמרה בדיון בישיבת הממשלה כי "לכאורה חלה התקדמות גדולה בשנים האחרונות במעמדן של נשים בחברה הישראלית. יותר נשים בכנסת, יותר נשים בעמדות ניהול בכירות, אבל עם כל צעד קדימה שהחברה הישראלית עושה, אנחנו עושים גם צעד גדול אחורה".

לבנת הוסיפה כי "לאחרונה חלה הידרדרות מדאיגה במעמדן של נשים בזירה הציבורית. גם הדרת נשים היא סוג של אלימות נגד נשים. נשים שצריכות לעלות מהדלת האחורית באוטובוס, נשים שחייבות ללכת במדרכות מסוימות בלבד, או בשעות מסוימות שהקצו להן, שאסור להראות את פניהן בכרזות ובשלטים אחרת שורפים את המודעה, נשים שאסור להן לשיר בפני גברים או אפילו להשמיע את קולן בשידור ברדיו, נאסר עליהן להספיד את יקיריהן בהלוויה או אפילו ללכת ליד ארונם בדרכם האחרונה. ההדרה השיטתית של נשים מעין הציבור בבחינת בל ייראה, בל יימצא ובל יישמע, היא בבחינת ניסיון לקחת מציבור הנשים את הזכויות הבסיסיות ביותר בדמוקרטיה: חופש ביטוי, חופש תנועה והכי חשוב, הזכות לכבוד. במקום בו מדירים נשים, שם צומחת אלימות פיזית ומילולית ושם ניתנת הלגיטימציה לתקוף, להשפיל ולבזות. אני קוראת לפעולה אקטיבית שתאכוף באופן מיידי את חוקי השוויון ואיסור אפליה של נשים".

גם השר משה (בוגי ) יעלון התייחס לאחרונה לסוגייה ואמר כי "בתקופה האחרונה אנו עדים להקצנה דתית במסגרת צה"ל. צר לי שרבנים מעמידים את תלמידיהם באתגרים מיותרים ובלתי אפשריים, ומביאים את הנושא לכלל הקצנה. האם שירת נשים היא קריטית עד כדי כך שצריך להעמיד את החייל בדילמה מסוג זה? כשמדברים על שילוב ראוי, כדאי שרבנים יאפשרו לתלמידיהם – צעירים ערכיים ולוחמים מצוינים - להשתלב כראוי בצבא ולא יקשו עליהם להיות חלק מהכלל.התנהגות כזו מביישת את החיילות בצה"ל ובעיקר את אלו ששרות וגם את החיילים שנאלצים לנטוש את ההופעה בעיצומה, ויוצרת קיטוב מיותר".

עוד בנושא:

ראש אכ"א: "נשים צריכות לשיר מעל כל במה בצה"ל"
גנץ מאוכזב מהרב לבנון: "חשוב מי שרותם את עצמו"
צוערים נטשו טקס עקב שירת נשים - המג"ד התעלם

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

בהכנת הידיעה השתתפה טל שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully