וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דורנר לח"כים בימין: "אינכם רשאים לעשות כרצונכם"

פנחס וולף

22.11.2011 / 8:36

נשיאת מועצת העיתונות התריעה כי התיקון לחוק לשון הרע עלול לפגוע פגיעה קשה בתקשורת החופשית. "צריך לשמור על המיעוט", אמרה. לבני גוננה על חבר סיעתה, שטרית, שהצטרף להצעת החוק

ערוץ הכנסת

(ההצבעה אתמול על החוק - באדיבות ערוץ הכנסת)

יו"ר מועצת העיתונות, השופטת בדימוס דליה דורנר, תוקפת בחריפות את חוק לשון הרע, שההצעה לערוך בו שינויים עברה אתמול בכנסת בקריאה ראשונה. על פי התיקון להצעת החוק, כל אדם יוכל להיתבע בסך 300 אלף שקלים בגין פרסום לשון הרע, גם ללא הוכחת נזק.

בריאיון הבוקר (שלישי) לרשת ב', אמרה דורנר כי הצעת החוק מסוכנת ופוגעת בתקשורת החופשית, ותרתיע עיתונאים מלבצע תחקירים. "מדינה דמוקרטית צריכה לשמור על המיעוט", הזהירה. לחברי הכנסת מהימין, שקידמו את החוק בשיתוף, קראה: "אינכם יכולים לעשות הכל, אפילו בדמוקרטיה, גם למיעוט יש זכויות".

דליה דורנר. נמרוד סונדרס
הזהירה את חברי הכנסת מהימין. נשיאת מועצת העיתונות, דליה דורנר/נמרוד סונדרס

מליאת הכנסת אישרה אמש בקריאה ראשונה את התיקון לחוק לשון הרע, שבין מקדמיו הבולטים היו יריב לוין מהליכוד ומאיר שטרית מקדימה. התיקון קובע כי ניתן יהיה לתבוע כל אדם או גוף תקשורת בגין פרסום דיבה או לשון הרע, גם ללא הוכחת נזק, ולדרוש פיצויים עד גובה של 300 אלף שקלים – פי שישה מהמצב הנהוג כיום. מבין הנוכחים באולם, 42 חברי כנסת תמכו בהצעה, לעומת 31 בלבד שהתנגדו לה. ההצעה, בשלב זה, כוללת סעיף לפיו במקרים שבהם תובע יצליח להוכיח שכוונת הפרסום הייתה לפגוע בו, בית המשפט יוכל לפסוק עבורו פיצויים בגובה של 600 אלף שקלים. בנוסף, המפרסם הפוגע יחויב לצטט את תגובת הנפגע כלשונה. אם לא ניתנה לתובע אפשרות נאותה להגיב, ניתן יהיה לתבוע עד מיליון שקלים וחצי ללא הוכחת נזק.

לבני מתעקשת: ח"כ שטרית יעמוד לצד הדמוקרטיה

גם יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, התייחסה הבוקר לתיקון לחוק, ולמספר הצעות חוק נוספות, המבקשות לפגוע בארגוני זכויות האדם ובבית המשפט העליון. היא אמרה שראש הממשלה, בנימין נתניהו, מאפשר לפלגים הקיצוניים במדינה להכתיב את סדר היום: "אותו נתניהו, שאמר בעבר בהתייחסו לתקשורת ולבתי המשפט 'הם מפחדים', פועל כעת כדי שבאמת יפחדו. אסור לאפשר לו לעשות זאת".

לדברי לבני, "ישנו גל עכור של חקיקה וכוונת-מכוון של הממשלה לפגוע בהליכים דמוקרטיים ובמוסדות דמוקרטיים". היא אמרה כי מפלגת קדימה עומדת לצדה של הדמוקרטיה בישראל, וקיבלה החלטה להתנגד לחוקים הללו. גם אם יש ביקורת על התקשורת, על בתי המשפט ועל העמותות שמקבלות תקציבים מבחוץ - צריך לומר לנתניהו - עד כאן. כולנו חייבים לעמוד לצד המערכות שמבקרות את הממשל שהן אבן היסוד בדמוקרטיה הישראלית. קדימה החליטה להתנגד להן. היה דיון מכובד, ואלו החלטות שמכבדות את חברי הסיעה"?.

עם זאת, בריאיון בגלי צה"ל, בו התבקשה להסביר כיצד חבר מפלגתה – מאיר שטרית – חבר ליריב לוין מהליכוד בהצעה ליזום תיקון לחוק לשון הרע, אמרה לבני: "אין ספק שמאיר שטרית יעמוד לצד הדמוקרטיה ולא יפגע בה (...) זה לא מאבק של ימין או שמאל". לבני לא הגיבה ישירות כשהתבקשה להתייחס בנוסף להצעה של חבר מפלגתה, אבי דיכטר – "חוק הלאום", שהגדירה את מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, הצעה שעוררה ביקורת רבה מצד חברי הכנסת הלא-יהודים, מצד חברי כנסת מהשמאל ומצד ארגוני זכויות אדם. היא אמרה: "חיברו את הצעות החוק האלה להצעות אחרות (...) היה דיון מכובד וקיבלו החלטה שמכבדת את חברי הסיעה".

עוד בנושא
ההצעה לתיקון לחוק לשון הרע עברה בקריאה ראשונה
שטרית: אתנגד להצעה אם הנוסח הנוכחי לא ישתנה
פרשנות | שלום קיטל: לשון הרע - עתיד התקשורת בסכנה

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully