וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי מהומות תחריר: מי מושך בחוטים?

ניר יהב

21.11.2011 / 18:10

גל המחאה החדש שסוחף את מצרים החל כמפגן כוח של האחים המוסלמים, אבל עכשיו לאף אחד כבר אין מושג מי מלבה את האש. מה שבטוח, האלימות המוגזמת של כוחות הביטחון לא עוזרת להרגיע אותה

בשמונת החודשים האחרונים, מאז הודח חוסני מובארק מנשיאות מצרים, נערכו מדי פעם הפגנות קטנות נגד המועצה הצבאית העליונה השולטת במדינה באופן זמני. המפגינים הביעו חשש מכך שהמועצה תישאר בשלטון ותמצא אמתלות כדי לעכב את העברת מושכות השלטון לידיים אזרחיות באופן דמוקרטי, כפי שהבטיחה. לכל אורך החודשים הללו, נשמר סטטוס-קוו עדין בין המועצה לבין התנועות והמפלגות הפוליטיות במצרים. הייתה אמנם מחאה, אך רובה הייתה שקטה - והיא נשארה תחת שליטה.

אבל אז הגיע השבוע האחרון, ובעקבותיו מהומות סוף השבוע הסוער, שנמשכות גם היום (שני) וסופן אינו נראה באופק. הכל החל כשכמה גופים פוליטיים גיבשו יחד עם סגן ראש הממשלה, עלי א-סלמי, מסמך עקרונות שבו הומלץ להבטיח את מעמדה של המועצה הצבאית העליונה בחוקה. בין השאר, קבע המסמך כי למועצה יהיו סמכויות נרחבות הנוגעות למדיניות ולתקציב הביטחון, גם לאחר שהשלטון יועבר לידיים אזרחיות. הסעיפים הנוגעים לביטחון המדינה הרגיזו מאד את תנועות המחאה, שטענו כי המועצה תעביר אמנם את השלטון לידיים אזרחיות - אך תמשיך לפקח על הפרלמנט ועל התקציב.

חוזרים לכיכר תחריר - כותרות אחרונות:
35 הרוגים במצרים: "העם רוצה להפיל את טנטאווי"
בן-אליעזר: "צפוי עימות חזיתי עם מצרים"
אלמות בכיכר: עיניהם של תשעה נעקרו מכדורי גומי

הפגנות נגד המועצה הצבאית העליונה בכיכר א-תחריר, קהיר, מדוכאות על ידי כוחות הביטחון, 20-21 בנובמבר 2011. רויטרס
המחאה הייתה שקטה - עד סוף השבוע האחרון. כיכר תחריר, היום/רויטרס

רבים במצרים היו משוכנעים שהמהפכה הולכת ומתפוגגת להם מבעד הידיים. תנועת "האחים המוסלמים", ביחד עם תנועות דתיות נוספות כמו הסלפיים, החליטה להרים את הכפפה וארגנה הפגנה ביום שישי האחרון, שנראתה יותר כהפגנת כוח של הזרם הדתי במצרים, שבוע לפני הסבב הראשון של הבחירות לבית התחתון של הפרלמנט, מאשר הפגנה נגד מסמך העקרונות. בהפגנות השתתפו מאות אלפי בני אדם, שהוציאו סוף סוף קיטור נגד המועצה הצבאית, וחלקם השליכו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות הביטחון. כוחות הביטחון אף הם הגיבו ביד קשה, וירו בכמה מקרים אש חיה לעבר המפגינים. תגובת כוחות הביטחון הקשה כנראה תרמה לא מעט לכדור השלג שהחל להתגלגל בימים הבאים.

בצבא חוששים מהאיסלמים - ולכן התגובה החריפה

אנשי "האחים המוסלמים" נבהלו מהאלימות הקשה, וחששו כי הדבר דווקא יפגע בתנועה בקלפיות, בבחירות לפרלמנט המתוכננות להתקיים בשבוע הבא. הם הודיעו כי אינם עומדים מאחורי האירועים - אך רבים ספקנים. "כל הסימנים מעידים שהם אלו שנמצאים בכיכר כרגע", אמרו לוואלה! חדשות גורמים מצרים. אצבע מאשימה נוספת מופנית גם לעבר תנועת "6 באפריל", שפעיליה הם שסירבו לפזר את ההפגנה ביום שישי בטענה שהם רוצים להישאר ולתמוך בקורבנות המהפכה שטרם קיבלו את כספי הפיצויים שלהם מהממשלה. הגורמים סיפרו כי פעילים מכל התנועות וכל הזרמים הפוליטיים נמצאים כרגע בכיכר, אך אף אחד לא יודע מי באמת מנסה ללבות את האש ולעורר פרובוקציות.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
הפגנות נגד המועצה הצבאית העליונה בכיכר א-תחריר, קהיר, מדוכאות על ידי כוחות הביטחון, 20-21 בנובמבר 2011. רויטרס
כיכר תחריר מלאה, אתמול בלילה/רויטרס

המדיניות הננקטת בינתיים נגד המפגינים בכיכר תחריר (וגם באלכסנדירה ובסואץ) ממשיכה להיות תקיפה ובלתי-מתפשרת. המועצה הצבאית וממשלת מצרים חוששות מהשתלטות של "האחים המוסלמים" על הפרלמנט, ולכן הן מנסות להגן בכוח על רוב הסעיפים במסמך העקרונות. סגן ראש הממשלה, שגיבש את המסמך, הבהיר היום כי הוכנסו בו אמנם מספר שינויים, אך אין בכוונת הממשלה לסגת ממנו. הממשלה הבהירה עוד כי הבחירות בשבוע הבא ייערכו במועד - אך לנוכח האירועים, עדיין לא ברור האם אכן כך יהיה.

ומה חושב הרחוב המצרי שאינו נמצא בכיכר תחריר? "די עם זה כבר", אמרו לוואלה! חדשות תושבים בקהיר. "לאנשים נמאס מכל מה שקורה, והם שואלים מה בדיוק החבר'ה בכיכר תחריר רוצים? מה פשר הדרישה שלהם להעביר את השלטון לידיים אזרחיות באופן מיידי? למי להעבירו? אנחנו גם שואלים שאלה נוספת: אם העימותים האלימים הללו פרצו על רקע גיבוש של מסמך שמורכב מ-22 סעיפים, מה יקרה כשהפוליטיקאים יכוננו חוקה מלאה ושלמה? אנחנו לא רוצים לחשוב על זה אפילו".

הפגנות נגד המועצה הצבאית העליונה בכיכר א-תחריר, קהיר, מדוכאות על ידי כוחות הביטחון, 21 בנובמבר 2011. AP Photo/Amr Nabil, AP
"לאנשים נמאס מכל מה שקורה"/AP, AP Photo/Amr Nabil

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully