וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרופאים הסכימו לשוב לעבודה - שני מגשרים מונו

גלעד גרוסמן

21.11.2011 / 0:03

שופט העליון לשעבר, פרופ' יצחק זמיר, ופרופ' מרדכי מירוני, ינסו לגשר על בעיות האמון בין הצדדים. נשיאת העליון ביניש הזהירה: "מי שיבחר לא לשוב לעבודה - ההליך נגדו יימשך"

יח"צ - חד פעמי

(באדיבות הערוץ הראשון)

בג"ץ חידש אמש (ראשון) את דיוניו והצליח למנות שני מלווים למשא ומתן בין הרופאים המתמחים לבין נציגי משרד האוצר, במטרה לקדם את המשא ומתן בין הצדדים, ולהביא לסוף את המשבר במערכת הבריאות. בתום הדיון, שהסתיים במהלך הלילה, הסכימו לבסוף המתמחים והאוצר לשני המלווים שהוצעו להם על ידי בית המשפט – שופט העליון לשעבר, פרופ' יצחק זמיר, ופרופ' מרדכי מירוני. כמו כן, נקבע כי שני הצדדים יקיימו דיונים אינטנסיביים במהלך השבועיים הקרובים וידווחו לבג"ץ על התקדמותם בעוד שבוע. במקביל, ישובו הרופאים המתמחים לעבודתם.

מוקדם יותר התכנס הרכב השופטים לדון בבקשת הרופאים המתמחים לקיים שבוע נוסף של "משא ומתן אינטנסיבי" מול משרד האוצר. המתמחים נענו לדרישת בית המשפט לשוב לעבודתם, אחרי שמאות מהם התפטרו ונטשו את משמרותיהם בבתי החולים, בצעד שביזה את פסק הדין של בית הדין הארצי לעבודה.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, התריעה בדיון בפני הרופאים המתמחים כי עליהם לשוב להידברות מול המדינה ובמקביל – להתייצב בעבודה. "מי שבוחר לא לחזור לעבודה - יימשך ההליך נגדו", הבהירה. ביניש ביקשה להדגיש במהלך הישיבה, כי הדיונים מתנהלים בה לגבי הרופאים המתמחים, וכי "המומחים הם נושא אחר".

בהמשך להצעה למנות מתווך במגעים בין המדינה לרופאים, השופטת ביניש דרשה מארגוני הרופאים למסור לבג"ץ עד השעה 20:00 את שמות הנציגים שברצונם להיעזר בהם בתיווך במגעים מול המדינה. בין המגשרים שהציעה ביניש : השופט בדימוס יצחק זמיר, לשעבר היועץ המשפטי לממשלה, ופרופ' מוטי מירוני, נשיא עמותת מגשרי ישראל. "התלבטנו וחשבנו על שני אנשים שבעינינו הם המומחים לעשות את זה", אמרה ביניש, תוך מתיחת ביקורת על המגשרים והמלווים השונים שהציעו המתמחים, בהם נציגים של ארגון ארב"ל, שהוקם כדי להתחרות, כלשונה, בהסתדרות הרפואית.

הפגנה של סטודנטים לרפואה מחוץ למשרד ראש הממשלה, נובמבר 2011. עומר מירון
המפגינים באו לירושלים בלבוש הודי, מחאה על ההצעה "לייבא רופאים מהודו"/עומר מירון

החלטתה של השופטת ביניש, באה בעקבות הודעת המתמחים כי יהיו מוכנים לחזור לעבוד תוך שהם מנהלים משא ומתן עם האוצר. המתמחים הקציבו למשא ומתן שבוע, בסופו, אם לא תהיה התקדמות, הם יבקשו מבית המשפט לקיים ידון דחוף בדרישתם להתפטר. המתמחים ביקשו כי הליך ההידברות יתנהל באמצעות מלווה או מתווך, "בשל העובדה שמול הרופאים המתמחים יושבים פקידי האוצר, שניהול משא ומתן שכזה הוא לחם חוקם". לדבריהם, "בשל משבר האמון העמוק יש צורך בשני מתווכים - אחד לכל צד". עוד אמרו המתמחים כי הם מבקשים שסוגיית תקופת ההסכם בין האוצר להסתדרות הרפואית תעלה אף היא לדיון. בהודעה שהוגשה באמצעות עורכת הדין טל קרת, המתמחים מבקשים שגם היא תשמש כמלווה במשא-ומתן.

מאות סטודנטים הפגינו מול משכן ראש הממשלה

בתוך כך, כ-400 סטודנטים לרפואה, שמסיימים בימים אלה את בחינות הגמר שלהם, בחרו שלא להתחיל את הסטאז', כתמיכה במאבק המתמחים. רבים מהם, המסיימים את מחזור 2011 ברפואה, אמרו כי אינם מוכנים לעבוד תחת תנאי הסכם ההעסקה הנוכחי שנחתם עם משרד הבריאות.

עשרות סטודנטים שלחו מכתבים לבתי החולים, בעקבות יוזמה שהתפרסמה בעמוד הפייסבוק "בוגרי רפואה 2011 לא מתחילים סטאז'", שאליו נרשמו מאות חברים. "מסתבר שניתן למנוע מרופא להתפטר, אבל לא נראה סביר שניתן למנוע ממנו להתחיל לעבוד" נכתב בעמוד. "נקטנו צעד קיצוני מאחר ואנו מאוכזבים עמוקות מהאופן שבו המעסיקים העתידיים שלנו, משרד הבריאות וממשלת ישראל, מתמודדים עם המשבר הנוכחי. ציבור המתמחים הוא ציבור יקר וחיוני וההתנהלות מולו היא כוחנית שלא לצורך. אי אפשר להעביד רופאים בכפיה".

הסטודנטים יצאו בקריאה לראש הממשלה נתניהו, המכהן כשר הבריאות, ואמרו כי עליו להתערב במשבר - ולגרום לפתיחת ההסכם מחדש, או לקיצורו על מנת למנוע את שבירת רוחם של הרופאים בישראל. הם מבקשים "לתת לרפואה הציבורית סיכוי להתאושש משנים של הזנחה פושעת. החלום שלנו היה מאז ומעולם להיות רופאים, עכשיו אנחנו נלחמים על החלום, נלחמים כדי שמערכת הבריאות תהיה מערכת הבריאות שמגיעה לילדים שלנו".

בצהריים, סטודנטים רבים לרפואה מאוניברסיטאות בן גוריון, תל אביב והטכניון, באו לירושלים, לבושים כהודים, והפגינו מול משכן ראש הממשלה, נגד התנהלותו במשבר ונגד דבריו כי "אפשר לייבא רופאים מהודו". אחרים אמרו כי שמעו שבכירים בקמפוסים לרפואה מתנגדים למחאת הסטודנטים ומתנגדים להזדהותם עם הרופאים השובתים. "אגודת הסטודנטים באוניברסיטה תפעל בכל כוחה על מנת להגן על הסטודנטים לרפואה ולתמוך במאבקם הצודק", אמר יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב, אורי רשטיק. "דין פגיעה בסטודנטים לרפואה כדין פגיעה בכלל הסטודנטים".

סטודנטים נוספים הבהירו כי לא יחזרו לספסל הלימודים עד שראש הממשלה יתערב במשבר ויביא לפתרונו. גלעד אלון, יו"ר אגודת הסטודנטים לרפואה באוניברסיטת תל אביב אמר לוואלה! כי ההודעה על חזרה למשא ומתן בין נציגי המתמחים לאוצר "אינה מספקת", נוכח המשבר החריף ברפואה הציבורית. "אנחנו מבקשים מראש הממשלה לקחת אחריות אישית על המשבר. לא יכול להיות שפקידים ויועצים ממשרד האוצר הם שינהלו את המשא ומתן ללא התערבותו ופיקוחו הישיר של ראש הממשלה. זאת פשוט הפקרות", אמר.

בהכנת הידיעה השתתף בועז ווליניץ.

עוד בנושא
סטודנטים הפגינו מול משכן נתניהו: ”קח אחריות"
המתמחים יחזרו לעבודה; נתניהו מזהיר מאנרכיה
הרופאים המתמחים יודיעו לבג”ץ: חוזרים למשא ומתן

(עדכון ראשון: 17:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully