וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות: "התפטרות המומחים - קריסת מערכות"

רוני לינדר-גנץ

15.11.2011 / 15:26

מנכ"ל משרד הבריאות רוני גמזו אמר כי "התפטרות המתמחים היא רעידת אדמה מספיק גדולה והכבדה נוספת על מערכת האשפוז תביא לקריסתה". כ-100 רופאים בכירים הודיעו על התפטרותם

"התפטרות המתמחים היא רעידת אדמה מספיק גדולה והכבדה נוספת על מערכת האשפוז תביא לקריסתה. זה בדיוק ההיפך מה שנדרש לעשות היום" - כך אומר היום ל- TheMarker מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, על התפטרותם של כ-100 רופאים מומחים שהגישו הבוקר מכתבי התפטרות.

הבוקר חלה הסלמה במאבק הרופאים והחלה פעולה משולבת להפעלת לחץ על המדינה במסגרתה קבוצות נוספות הצטרפו למתמחים שנטשו אמול את המחלקות: כ-100 רופאים מומחים בכירים מבתי החולים איכילוב, רמב"ם ושיבא הגישו מכתבי התפטרות שייכנסו לתוקף בעוד כ-30 יום.

בין המתפטרים: בכירי הרופאים באיכילוב ובהם מנהלי המחלקות הפנימיות, מנהל המחלקה הנירו-כירורגית פרופ' צבי רם, מנהל אגף המיילדות והגניקולוגיה פרופ' יוסי לסינג, מנהל היחידה להריון בסיכון פרופ' מיכאל קופרמין, מנהלת מחלקת עיניים פרופ' ענת לוינשטיין ומנהל היחידה לנירו רדיואולוגיה (טיפול בשבץ) ד"ר שמעון מימון.

בהודעה שפירסם ארגון ארב"ל, שקם כאופוזיציה להסתדרות הרפואית ובמחאה על ההסכם, נאמר: "בצער ובכאב עמוק הנחנו הבוקר מכתבי התפטרות. מעבר למדיניות פקידי האוצר לקדש הסכם שנחתם בגניבה למשך כמעט עשור על פני קדושת חיי אדם, איננו יכולים לשאת עוד את הזלזול וכינויי הגנאי שמטיחים פקידים באוצר בטובי בניה של מערכת הבריאות הציבורית הנושאים יום יום בנטל הבלתי אפשרי השורר בבתי החולים ומשלמים מידי יום מחיר אישי ומקצועי. במצב שנוצר כעת במערכת, ללא רופאים מתמחים עליהם נשענת הרפואה הציבורית ומתוך חרדה אמיתית לחיי החולים, לא נותרה לנו ברירה אלא להעביר את האחריות למטופלים שלנו לשר הבריאות וראש הממשלה נתניהו".

בנוסף, שבתו הבוקר כ-200 סטאז'רים לרפואה בבתי חולים ברחבי הארץ, כאות הזדהות עם המתמחים. בחלק מבתי החולים מדובר בשביתת הזדהות של שעתיים, ובחלקם בשביתה שתימשך לאורך היום. כמו המתמחים, גם הסטאז'רים הם כוח עבודה חיוני במערכת האשפוז, ולכן העיצומים בהם נקטו משבשים את העבודה במחלקות. לדברי הסטאז'רים, "לא נהיה העבדים הבאים של מערכת הבריאות הציבורית".

בנוסף, גדל מספר המתמחים המתפטרים והוא עומד כעת על כ-350. למעגל המוחים הצטרף לראשונה גם בית חולים מהפריפריה, הלל יפה מחדרה: כ-30 מתמחים וסטאז'רים נטשו את המחלקות לשביתת הזדהות בת שעתיים. צעד זה נתקל בהתנגדות נחרצת מצד מנהל בית החולים, ד"ר מאיר אורן, שהבהיר כי למרות שהוא תומך בחלק מדרישותיהם, הוא "מסתייג באופן נחרץ מהדרך בה פעלו, היכולה להביא לפגיעה מוחשית בחיי החולים".

בלשכת ראש הממשלה מחפשים בימים האחרונים פתרון לתסבוכת שנוצרה, שבה מצד אחד מופעל על נתניהו לחץ עצום מצד הרופאים לפתוח את ההסכם ולהגדיל את תוספות השכר שלהם, ומצד שני פתיחת ההסכם עלולה ליצור תקדים בעולם יחסי העבודה שבו הסכם חתום נפרץ בעקבות הפעלת לחץ – דבר שבאוצר חוששים שיגרור תגובת שרשרת מצד סקטורים נוספים וישבש את היציבות בתחום יחסי העבודה במשק.

במשרד האוצר שומרים כרגע על שתיקה, ובמשרד הבריאות מתקיימות כל העת התייעצויות כיצד לנהוג מול צעדי המתמחים שחוקיותם מוטלת בספק. המתמחים טוענים כי ההתפטרות בעת הזו מותרת להם לאור קביעתו של שופט בג"ץ, חנן מלצר, כי מותר למתמחה להתפטר אם ההתפטרות היא "אמיתית", כלומר – ההתפטרות היא "ללא שוב (בתקופה הנראית לעין) וללא התניה כלשהי ביחס לתנאי העבודה".

לעומת זאת, בפרקליטות סבורים כי ההתפטרות הנוכחית של המתמחים אינה עונה על הקריטריונים הללו וכי בכל מקרה היה עליהם להגיש את התפטרותם מחדש. למרות שבמשרד הבריאות סבורים כי ניתן לתקוף את ההתפטרות באופן חוקי, לא ממהרים שם לזמן להעמיד את המתמחים לדין משמעתי מחשש כי הדבר רק יוסיף "דלק" למאבקם.

לדברי מנכ"ל משרד הבריאות גמזו, "זו עת שנדרש מכולם לעצור את ההסלמה – מחד אני מצפה לאיפוק מצדם של הרופאים ושמירה על הפעילות בבתי החולים, ומהצד השני שתיקת האוצר חייבת להשתנות ולפנות את מקומה להתכנסות מחודשת ודיון מחודש בנקודה שבה הדיונים הופסקו - ובאופן הרבה יותר אינטנסיבי ממה שידענו בשלושה השבועות האחרונים".

גמזו מוסיף כי "זו חובתו של משרד האוצר משום שמשרד הבריאות לא יוכל לעמוד לאורך זמן במשבר הזה תוך הבטחת טיפול נאות בבתי החולים". עם זאת, הוא הבהיר כי "החובה על מנהלי בתי החולים והרופאים היא להפעיל את המערכות הרפואיות ואני לא מעלה על דעתי לצמצם פעילות בתקופה הזו של החורף בה רוב הפניות הן דחופות ואין לנו בתי חולים אחרים.

"באשר להתפטרות הבכירים - בעת הזו הייתי מצפה מהם לשאת בנטל התפעולי במחלקות. החולים מצפים לביטחון טיפולי ורק הרופאים הבכירים יכולים לספק זאת. התפטרות המתמחים היא רעידת אדמה מספיק גדולה והכבדה נוספת על מערכת האשפוז תביא לקריסתה. זה בדיוק ההיפך מה שנדרש לעשות היום".

פרופ' ערן דולב, יו"ר ארב"ל, אמר ל- TheMarker כי "ברגע שהמתמחים החליטו להתפטר ולמרות שלא ביקשו ברכת הדרך מאף אחד, כולל לא מארב"ל, נוצר מצב שאנחנו חייבים לתמוך בהם לתפיסתי. ואם תומכים בהם - אז לא במילים אלא במעשים. הסיבה שצריך לתמוך בהם היא שהם מייצגים את דור העתיד של רפואת הציבור בישראל ואת המשבר הזה צריך לסיים לפני שיהיו לו תוצאות בלתי הפיכות. אנחנו תומכים במתמחים ובפעולות שלהם כדי להביא את זעקת המתמחים לקיצוניות – מבלי לעבור על החוק. ואני מקווה שלא נגיע להפעלת איומים וחס וחלילה לפגיעה בחולים. הרעיון הוא שיש לנו נשק נורא – אז בואו נפתור את הבעיה לפני שיופעל".

פרופ' ערן דולב איך ייתכן שחולים לא ייפגעו מנטישה מאסיבית כזו של רופאים?

"אין עדיין מסה קריטית שיכולה לפגוע בחולים, אבל המערכת יודעת שיכולה להיווצר בעיה. המומחים יעבדו כדי לפצות על המחסור במתמחים עד שיפלו מהרגליים".

לדברי דולב, "זה לא רק המדינה אלא ראש המדינה שלא מתערב למרות שהוא שר הבריאות, משרד הבריאות שלא לוקח אחריות אלא מפיל אותה על מנהלי בתי החולים – אף אחד לא אחראי על שום דבר. אז אולי זה יאלץ אנשים להיות אחראים. אנחנו בסיטואציה משברית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully