וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קדימה: "דגל שחור מתנוסס מעל חוק גרוניס"

פנחס וולף

15.11.2011 / 4:32

על רקע שני החוקים שעברו אמש במליאת הכנסת, המגבילים את כוחו של בית המשפט העליון, מתחה מפלגת ביקורת חריפה על הכנסת. "גל החקיקה האנטי-הדמוקרטי החמור ביותר מאז קום המדינה"

ערוץ הכנסת

(צילום: ערוץ הכנסת, עריכת וידאו: יותם בן-דוד)

מטה מפלגת קדימה התבטאה אמש (שני) בחריפות, לנוכח אישור הכנסת שני חוקים שנועדו לשנות את מבנה בית המשפט העליון ואת אופן בחירת השופטים בו. קדימה מסרה לאחר ההצבעה כי "דגל שחור מתנוסס מעל החוקים שאושרו בכנסת, בחסות נתניהו הנעדר וסיעת העצמאות הפחדנית". בהתאם לכך, הניפו מספר חברי כנסת מקדימה דגלונים שחורים לאחר ההצבעה, והוצאו על ידי אנשי משמר הכנסת. ממטה הליכוד נמסר בתגובה כי "הדגל השחור מתנוסס דווקא מעל חברי קדימה, שמשנים עמדתם בהתאם ליום בשבוע".

הקרב על בית המשפט העליון - כותרות אחרונות
הכנסת אישרה שני חוקים לשינוי מבנה בית המשפט העליון
מתח בקואליציה: העצמאות תיעדר מההצבעות על העליון
לקראת יום סוער נוסף בכנסת: הפעם העליון על המוקד

ח"כ כץ: לתקוע כדור בראש לבדואים שמבריחים מסתננים. גדעון צנטנר
יוזם החוק, ח"כ יעקב/גדעון צנטנר

"גל החקיקה אנטי-דמוקרטי"

הצעת "חוק גרוניס" אושרה אמש, ברוב של 52 תומכים מול 35 מתנגדים. על פי הצעת החוק השנויה במחלוקת, יתאפשר לשופט בית המשפט העליון, אשר גרוניס, לכהן כנשיא בית המשפט העליון, עם פרישתה של הנשיאה הנוכחית, דורית בייניש. דבר זה לא התאפשר לו במסגרת החוקית הקודמת, לפיה לא יכהן כנשיא שופט בית המשפט העליון שנותרו לו פחות משלוש שנים עד לגיל הפרישה. לפי היוזמה המקורית, של ח"כ יעקב (כצל'ה) כ"ץ (האיחוד הלאומי), יכול היה לכהן כנשיא כל שופט לו עד שנתיים לגיל הפרישה, אך לבסוף אושרה ההצעה לפיה לא תוגדר תקופת כהונה מינימלית. בקרוב עתידה הצעת החוק לעבור לוועדת החוק, החוקה והמשפט של הכנסת, שתכין אותה לקריאה שנייה ושלישית במליאה. מיד לאחר מכן אישרה המליאה ברוב של 50 מול 35 ו-2 נמנעים את ההצעה שמבקשת לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כך שאחד משני נציגי לשכת עורכי הדין יהיה יו"ר האופוזיציה בלשכה - מועמד המועדף על ידי הימין.

"נתניהו והקואליציה שלו רומסים את שלטון החוק, מפחדים מביקורת ומפגינים בחקיקה את חולשתם" נמסר ממטה מפלגת קדימה. "הציבור כולו צריך להסתכל על חברי הקואליציה, שבמו ידם מעבירים מסר ברור לציבור – אנחנו חלשים, ואנחנו צריכים חוקים כדי להגן על עצמנו מביקורת אם נתניהו לא יעצור את גל החקיקה האנטי-הדמוקרטי החמור ביותר מאז קום המדינה, הוא ייזכר בספרי ההיסטוריה כמי שניצל את רוב זמנו כדי לשנות את הדמוקרטיה בישראל בניגוד לרצון העם".

יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני (קדימה), אמרה מוקדם יותר כי "אנו רואים שורה שלמה של חוקים, שמעליהם מתנוסס דגל אחד שחור של אי-חוקתיות, ומנסים להפוך את מדינת ישראל לסוג של דיקטטורה פייגלנית" – בכך השוותה לבני בין העומדים מאחורי החוקים שאושרו אתמול לבין התנהלותו של חבר הליכוד משה פייגלין, הידוע בהתבטאויותיו הגזעניות ובאי-ציותו למערכת המשפט והחוק במדינה, משום שלטענתו אלו "אינן לגיטימיות".

"קדימה היא מפלגת גימיק"

במפלגת הליכוד ביטלו את הביקורת שהושמעה מקדימה. ממטה הליכוד נמסר כי "שוב הוכח שקדימה היא 'מפלגת גימיק'. הדגל השחור מתנוסס דווקא על חברי קדימה, שמשנים עמדתם בהתאם ליום בשבוע – ולא מסוגלים להציג עמדה אחת אחידה בשום נושא".

עוד הגיב לאישור "חוק גרוניס" ח"כ מיכאל בן-ארי (האיחוד הלאומי), מתומכי החוק, וגרס כי "דורית בייניש צריכה להפנים שהסתיים עידן. יכול להיות שגם גרוניס שמאלן, אך בהעברת החוק יש מסר ל'כנופיית שלטון החוק': הכנסת לא פראיירית. רוב העם בישראל מאס בשיטת 'חבר מביא חבר'".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נעדר מהישיבה - ולא השתתף בהצבעות, וכמוהו גם שר הביטחון אהוד ברק ושר המשפטים יעקב נאמן. גם השרים בגין, מרידור, שלום ולבנת לא נכחו בדיון. כמה מחברי הכנסת הבולטים באופוזיציה, בהם אבי דיכטר (קדימה), מאיר שטרית (קדימה) ובנימין (פואד) בן אליעזר (העבודה) - לא נכחו כלל בהצבעה על החוק לשינוי הרכב הוועדה. יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, נכח בדיון אך לא השתתף בהצבעה. באשר להיעדרותו של ראש הממשלה, מלשכתו נמסר בתגובה כי "ראש הממשלה שהה לצד רעייתו שיושבת שבעה על מות אביה".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully