וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה שני חוקים לשינוי מבנה בית המשפט העליון

פנחס וולף

15.11.2011 / 0:12

ברוב של 52 מול 35, אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את החוק שיאפשר לשופט גרוניס לשמש כנשיא העליון, ובהמשך אישרה גם את החוק שישנה את מבנה הוועדה לבחירת שופטים. נתניהו ונאמן נעדרו

ערוץ הכנסת

(צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יותם בן-דוד)

יום סוער במשכן: מליאת הכנסת אישרה אמש (שני) שני חוקים שנועדו לשנות את מבנה בית המשפט העליון ואת אופן בחירת שופטיו. ברוב של 52 תומכים מול 35 מתנגדים אישרה המליאה את הצעת "חוק גרוניס" השנויה במחלוקת, שנועדה לאפשר לשופט בית המשפט העליון, אשר גרוניס, לשמש כנשיא בית המשפט העליון, עם פרישתה של הנשיאה הנוכחית, דורית ביניש, בפברואר הקרוב, למרות שיוותרו לו אז פחות משלוש שנים עד שיגיע בעצמו לגיל פרישה. כעת תועבר ההצעה לוועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת, שתכין אותה לקריאה שנייה ושלישית במליאה. מיד לאחר מכן אישרה המליאה ברוב של 50 מול 35 ו-2 נמנעים את ההצעה שמבקשת לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כך שאחד משני נציגי לשכת עורכי הדין יהיה יו"ר האופוזיציה בלשכה - מועמד המועדף על ידי הימין.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נעדר מהישיבה - ולא השתתף בהצבעות, וכמוהו גם שר הביטחון אהוד ברק ושר המשפטים יעקב נאמן. גם השרים בגין, מרידור, שלום ולבנת לא נכחו בדיון. כמה מחברי הכנסת הבולטים באופוזיציה, בהם אבי דיכטר (קדימה), מאיר שטרית (קדימה) ובנימין (פואד) בן אליעזר (העבודה) - לא נכחו כלל בהצבעה על החוק לשינוי הרכב הוועדה. יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, נכח בדיון אך לא השתתף בהצבעה. באשר להיעדרותו של ראש הממשלה, מלשכתו נמסר בתגובה כי "ראש הממשלה שהה לצד רעייתו שיושבת שבעה על מות אביה".

הקרב על בית המשפט העליון - כותרות אחרונות
מתח בקואליציה: העצמאות תיעדר מההצבעות על העליון
לקראת יום סוער נוסף בכנסת: הפעם העליון על המוקד
גדעון סער: לא להפיכת העליון לשלוחה של הרוב הפוליטי

יעקב כץ בפתיחת מושב הכנסת, אוקטובר 2010. מגד גוזני
החוק שיזם עבר. ח"כ כ"ץ/מגד גוזני

מגיש הצעת "חוק גרוניס", ח"כ יעקב (כצל'ה) כ"ץ (האיחוד הלאומי), אמר בטרם ההצבעה עליה כי "ישנם ציבורים מגוונים בעם שמציק להם מאוד ש-12 מתוך 13 שופטי עליון הם אשכנזים, וה-13 הוא נוצרי". לדבריו, נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, "המיתה את נוהג הסניוריטי (המאפשר את מינויו של השופט המבוגר ביותר לנשיאות העליון – פ.ו.), ואני עושה לו היום וידוא הריגה". בתגובה לדברים, קרא לעברו ח"כ נחמן שי (קדימה): "אתה מגלגל עיניים ומשסה את עם ישראל אחד בשני".

"החוק הזה הוא קומבינה"

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ), שהתנגד להצעה, אמר בדיון כי "מונח בפני הכנסת חוק פרסונלי, המכוון לאדם מסוים". לדבריו, "אין לנו שום בעיה עם השופט אשר גרוניס, אבל חוק פרסונלי הוא חוק לא ראוי במדינה דמוקרטית. למה צריך ללכת סחור סחור ולעשות קומבינות, הרי החוק הזה הוא קומבינה. הקואליציה עומדת מאחורי מתקפה מאורגנת על כל מוקד של ביקורת ומחשבה חופשית במדינה. הפגיעה הקשה מכולן היא זו על מערכת המשפט".

החוק מבקש לאפשר לשופט העליון לשמש כנשיא בית המשפט העליון עם פרישתה של הנשיא הנוכחית, השופטת דורית ביניש. על פי הנוהג, ממונה לתפקיד השופט המבוגר ביותר מבין שופטי העליון ברגע הפרישה, ובתנאי שנותרו לו שלוש שנים עד שיגיע לגיל פרישה (70). בפברואר הקרוב, מועד פרישתה של השופטת ביניש, יוותרו לגרוניס רק שנתיים ועשרה חודשים לכהן בתפקיד. בעקבות ההחלטה, תיאלץ השופטת מרים נאור להמתין עד לפרישתו של גרוניס, בטרם תתמנה לתפקיד בעצמה.

גרוניס יוכל לשמש כנשיא העליון

לאחר מכן הצביעה הכנסת בעד החוק המבקש לשנות את מבנה הוועדה לבחירת שופטים. המליאה הצביעה בקריאה טרומית על הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה, אותה הגישו יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין (ליכוד), ויו"ר סיעת ישראת ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב. ההצעה מבקשת לשנות את הרכב הוועדה, כך ששני הנציגים של לשכת עורכי הדין החברים בה יהיו יו"ר הלשכה ונציג האופוזיציה שלו – בניגוד למצב הנהוג כיום, בו שני הנציגים נבחרים בבחירות בקרב החברים בלשכה.

בטרם ההצבעה, אמר השר גלעד ארדן (ליכוד) שהשיב מטעם הממשלה כי "הממשלה החליטה לתמוך בהצעת החוק. יש אנשים שכשמחוקקים חוק שנראה להם שמכוון לאדם מסוים הם כועסים. לפעמים קורה שהכנסת רואה עיוות מאוד קשה והיא מוכנה למחול על העיקרון ולתקן את העיוות כי הוא יותר קשה מהעיקרון שלא לחוקק חוקים פרסונאליים. לפני עשר שנים, כשמישהו איבד את הרוב בכנסת, חברי הכנסת לא ששו להתפזר, ואז חוקקו חוק שבמקום שהכנסת תתפזר רק ראש הממשלה ילך לבחירות. מי שבא לטעון שהחוק לא דמוקרטי – הוועדה חושבת שהחוק מאוד דמוקרטי. ואם מישהו יאמר שהחוק פרסונאלי אולי נזכיר לו שיש לו גם קשרים בלשכת עורכי הדין, והוא פרסונאלי עבורם". לאחר ההצבעה, מחו כמה חברי כנסת מקדימה, ושלפו כמה דגלונים שחורים, כדי להביע את התנגדותם לחוק. אנשי משמר הכנסת הוציאו אותם ואת הדגלונים מהאולם.

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

(עדכון ראשון: 20:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully