וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל מגיבה לדו"ח סבא"א: "לעצור מרוץ הגרעין האירני"

טל שלו, כתבתנו המדינית

9.11.2011 / 17:53

בתגובה רשמית ראשונה לפרסום דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שקבע כי טהרן ממשיכה במאמציה לייצור נשק גרעיני, קוראת ירושלים לעצור את אירן ש"מסכנת את שלום האזור"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ')

ישראל מגיבה לראשונה באופן פומבי על פרסום דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית: מלשכת ראש הממשלה נמסר הערב (רביעי) כי דו"ח סבא"א "מאשש את טענת הקהילייה הבינלאומית וישראל כי אירן מפתחת נשק גרעיני. משמעות הדו"ח היא כי על הקהילייה הבינלאומית לעצור את המרוץ האירני לנשק גרעיני שמסכן את שלום העולם והאזור".

אירן בדרך לפצצה גרעינית - כותרות אחרונות
רוסיה: שוללים סנקציות נוספות על אירן מכל וכל
אחמדינג’ד: ”לא נבטל ולו קמצוץ מתוכנית הגרעין”
אחרי דו”ח סבא”א: סין קוראת לאירן לנהוג ב”כנות”

מאז פרסום הדו"ח, ממנו עולה כי אירן ממשיכה במאמציה לייצור נשק גרעיני, בניגוד לטענותיה של טהרן לפיהן תכנית הגרעין שזו מפתחת נועדה לשימושים אזרחיים, הגיבו מדינות רבות בעולם על ממצאיו. ההודעה שיצאה הערב מירושלים היא ההתייחסות הראשונה של ישראל לעניין, כחלק ממאמציה לגייס את מועצת הביטחון של האו"ם להטיל סבב סנקציות נוספות על משטר משרות המהפכה, כאשר שתיים מהחברות הקבועות במועצת הביטחון, רוסיה וסין, ממשיכות להתנגד למהלך. לשתיים, כמו לשלוש החברות האחרות במועצה, סמכות להטיל וטו על כל החלטה שלה.

רוסיה הודיעה מוקדם יותר היום כי לא תתמוך בסנקציות נוספות ונוקשות יותר נגד אירן, והיא שוללת מהלך כזה מכל וכל, חרף הממצאים החדשים העולים מהדו"ח. את הדברים דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית הממלכתית "אינטרפקס", בצטטה את סגן שר החוץ, גנאדי גטילוב.

"כל סנקציות נוספות נגד אירן ייתפסו כניסיון של הקהילה הבינלאומית לגרום למהפך שלטוני בטהרן", אמר גטילוב. "הגישה הזו אינה מקובלת עלינו, ואנחנו אפילו לא שוקלים אותה". דבריו באים בהמשך לדברים שאמר עוד אתמול, מיד לאחר פרסום הדו"ח, שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, שתקף את סבא"א בחריפות והאשים אותה בניסיון "להכשיל פיתרון דיפלומטי" למשבר עם אירן.

רוסיה מתנגדת, ברלין ולונדון תומכות

מעט לפני ההודעה הרוסית, הגיעו הודעות מנוגדות, המחייבות הטלת סנקציות על אירן, משתיים מהבירות החשובות באירופה: ברלין ולונדון. בברלין, פירסמה ממשלת גרמניה הודעה רשמית, הגורסת כי ממצאי דו"ח סבא"א הם מדאיגים ביותר. "ממשלת גרמניה מודאגת זה זמן רב מהתקדמות תוכנית הגרעין האירנית ומאופיה האמיתי האפשרי", אמר דובר הממשלה, סטפן סייברט. "תוכן הדו"ח, באופן טבעי, מגביר את החששות הללו. אנחנו נפעל לקדם החלטה באו"ם שתתבע מאירן לעמוד בהתחייבויותיה כלפי מועצת הביטחון".

מבין המדינות בעלות זכות הווטו במועצת הביטחון, מדינת מפתח שעמדתה בנושא עדיין אינה ברורה לגמרי היא סין, שעלולה להיות נפגעת עיקרית מסנקציות על תעשיית הנפט האירנית, היות שהיא מייבאת נפט רב מאירן. בבייג'ינג אמנם קראו היום ל"פתרון של שלום" בנושא האירני, אולם נמנעו ממסירת התייחסות רשמית לשאלת הסנקציות, ואף הוסיפו מעין נזיפה כלפי אירן, לה קראו "לנהוג בגמישות ובכנות".

עד היום הטילה מועצת הביטחון ארבעה סבבי סנקציות על אירן. הראשון, בדצמבר 2006, אסר על מכירת חומרים וטכנולוגיה הקשורים לתחום הגרעין, והקפיא נכסים של אישים ספציפיים הקשורים לתוכנית הגרעין האירנית. השני, במרץ 2007, אסר לחלוטין סחר נשק עם אירן והרחיב את הקפאת הנכסים. השלישי, במרץ 2008, הרחיב עוד את הקפאת הנכסים והתיר למדינות להטיל פיקוח על פעילותם של בנקים אירניים ולערוך חיפושים במטוסים וכלי שיט אירניים העוברים בשטחן. הרביעי, ביוני 2010 הידק עוד את אמברגו הנשק, אסר על אירן להשתתף בכל אירוע בינלאומי הקשור לטילים בליסטיים, הטיל איסורי נסיעה על אישים הקשורים לתוכנית הגרעין, הקפיא נכסים של "משמרות המהפכה" האירניים וחברות הסחר הימי האירניות, והמליץ למדינות להטיל עוד שורת הגבלות על גופים אירניים הפועלים בשטחן. בשבוע שעבר דיווחו מקורות דיפלומטיים ל"גרדיאן" הבריטי כי אירן מגלה עד כה "עמידות מפתיעה" אל מול הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה עד כה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully