וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: "הדיון על תקיפת אירן מחזק את המשטר שם"

8.11.2011 / 0:03

שר החוץ הגרמני התייחס בראיון לעיתון מקומי לאופציית תקיפת תוכנית הגרעין האירנית. "אם אירן לא תשתף פעולה עם סבא"א - הקהילה הבינלאומית לא תוכל לעבור על העניין לסדר היום"

הדיונים הפומביים בעניין תקיפה אפשרית של מתקני הגרעין של אירן, כדי לסכל את תכניתה, הינם מסוכנים ומחזקים את משטר האייתוללות באירן במקום להחלישו – כך אמר אמש (שני) שר החוץ של גרמניה, גידו וסטרוולה, בראיון לעיתון "המבורגר אבנדבלאט". "אני מזהיר מפני הצפת הרעיון של אופציות צבאיות", אמר וסטרוולה בראיון לעיתון המקומי. "יש דיונים, שרק מחזקים את המשטר במקום להחלישו".

שר החוץ הגרמני גידו וסטרוולה. Musadeq Sadeq, AP
"הדיון מחזק את משטר האייתוללות". וסטרוולה/AP, Musadeq Sadeq

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) אמורה לפרסם ביומיים הקרובים את דו"ח עדכני אודות תכנית הגרעין, ובו, לפי פרסומים שונים, היא עשויה להכריז כי ייעודה של תכנית הגרעין האירנית היא אכן צבאי. וסטרוולה התייחס לדו"ח, ואמר כי "אם אירן לא תשתף פעולה, הקהילה הבינלאומית לא תוכל לעבור על העניין לסדר היום. לאירן יש את הזכות המלאה לפתח אנרגיה גרעינית למטרות אזרחיות, אבל גם עליה מוטלת החובה לפסול כל התקדמות בכיוון צבאי".

העולם מצפה לדו"ח סבא"א על אירן

לפי כל הדיווחים, הדו"ח, שיתפרסם לאחר למעלה משבוע של עיסוק תקשורתי אינטנסיבי, בישראל ובעולם, באפשרות שמתקני הגרעין האירניים יותקפו צבאית, על ידי ישראל או ארה"ב – צפוי להצביע על מידע רב המאשר כי תכנית הגרעין האירנית היא צבאית באופייה. עם זאת, לא ברור אם בדו"ח תופיע קביעה מפורשת כי אירן חותרת להשגת נשק גרעיני – טענה שישראל וארצות הברית משמיעות זה זמן רב, ואילו האירנים ממשיכים לדחות מכל וכל. כמו כן, אמור לספק הדו"ח תשובה, לפחות חלקית, לשאלה כמה קרובים האירנים להגיע למצב שבידיהם נשק גרעיני מבצעי. אם לשפוט לפי ההדלפות האחרונות, הדו"ח בהחלט יצביע על כך שהם עשו לאחרונה כברת דרך משמעותית ביותר בכיוון זה.

תוכנית הגרעין האירנית כוללת מספר מסלולים ומרכיבים, המתנהלים זה שנים בכמה מתקנים ברחבי המדינה. המרכזיים שבהם הם הכור הגרעיני "האזרחי" שנבנה בשיתוף רוסיה ליד בושהר, שהפך לפני מספר חודשים לפעיל, ומשמש לייצור חשמל (אם כי גורמים במערב טוענים כי הוא משמש גם למטרות צבאיות); המתקן להעשרת אורניום ליד העיר נתנז והמתקן המשמש להמרת אותו אורניום ליד העיר איספהן; מתקן תת-קרקעי נוסף שנחשף ב-2009 ליד העיר קום; כור גרעיני למטרות מחקריות ליד הבירה טהרן, ומתקן המחקר הגרעין פרצ'ין, גם הוא בטהרן.

לצד אלו, הפעילה אירן גם מסלול נוסף לייצור פלוטוניום מועשר, ומתקן "מים כבדים" בסמוך לעיר אראק, אולם אלו מצויים כנראה בשלבים פחות מתקדמים, והמסלול העיקרי של תוכנית הגרעין מבוסס על העשרת אורניום. מסלול זה ספג לפני כשנה מכה קשה מתולעת המחשבים "סטוקסנט" (שלפי מקורות זרים הפעולה בידי ישראל וארה"ב), אולם לפי שורת דיווחים מהחודשים האחרונים, האירנים כבר התגברו עליה, והסרכזות (צנטריפוגות) בנתנז שבו לפעול במרץ - בעוד האירנים מתחילים להעביר אותן למתקן בקום, הממוגן טוב יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully