וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוון: מגעים להקמת ממשלת אחדות על רקע המשבר

דפנה מאור

5.11.2011 / 17:34

שר האוצר ונזילוס הוא המועמד המוביל לעמוד בראש הממשלה, שאת המגעים להקמתה מנהל ראש הממשלה פפנדראו עם יו"ר האופוזיציה. הממשלה שרדה הבוקר הצעת אי אמון

אלו הם זמנים "קריטיים" אמר יורגוס פפנדריאו, ראש ממשלת יוון, כאשר הוא מנסה לתמרן את דחיפת חבילת הסיוע ליוון שתאושר בפרלמנט. פפנדריאו אמר את הדברים לאחר שנפגש עם נשיא יוון קרולוס פפוליאס כדי לדון בתוכנית לממשלת אחדות.

פפנדריאו אמר כי הוא הלך למשכנו של הנשיא כדי להודיע לפפוליאס על כוונתו "לתרום ליצירת קואליציה עם בסיס רחב ככל האפשר". בכלי התקשורת כבר חזו ביום שישי כי שר האוצר אוונגלוס וניזלוס עשוי להיות זה שיחליף את פפנדריאו הסוצילאליסט, שאביו וסביו כיהנו אף הם בתור ראשי ממשלה. וניזלוס היה זה שהפסיד בבחירות על ראשות המפלגה ב-2004 לפפנדריאו.

ראש ממשלת יוון, ג'ורג' פפנדראו. רויטרס
הסוף? נשיא יוון פפנדראו/רויטרס

ממשלת יוון שרדה הצבעת אמון לפנות בוקר, לאחר שראש הממשלה יורגוס פפנדריאו הכריז על נכונותו להתפטר ולהקים קואליציה "לטובתה של יוון". "הדבר האחרון שמעניין אותי הוא הכסא שלי", אמר פפנדריאו, שפועל להשיג הסכמה נרחבת לחבילת החילוץ הבינלאומית עבור יוון.

ההצבעה, לאחר דיונים סוערים ושבוע סוער עוד יותר, היתה 153 מול 145 לטובת אמון בממשלה. פפנדריאו הבטיח לחברי מפלגת הסוציאליסטים שבראשה הוא עומד כי יתפטר כדי לסלול דרך לממשלת אחדות לאומית, לאחר שהשבוע דחתה מפלגת האופוזיציה הצעה שלו להקים ממשלה חדשה רחבה.

"בכך שהביא את הדברים לכדי משבר, בלי שציפה שזה יקרה, הקריב פפנדריאו את הקריירה הפוליטית שלו", אמר ססן גרמאני, מנכ"ל SGH מקרו אדווייזורס. ראש מפלגת האופוזיציה LAOS, יורגוס קרצפריס, יציע ראש ממשלה חדש כתנאי להקמת ממשלת אחדות, דיווחה סוכנות הידיעות אתנס ניוז.

בורסות אירופה רשמו נפילה שבועית חדה והיורו צנח לפני הצבעת האמון, לאחר שבפסגת G-20 לא הצליחו מנהיגי הכלכלות הגדולות בעולם להגיע להסכם כיצד לתמוך במדינות אירופה הנאבקות במשבר חובות. בשבוע האחרון זיעזע פפנדריאו את השווקים כאשר אמר שיעמיד למשאל עם הסכם עם האיחוד האירופי להרחבת קרן החילוץ ולהסדר חובות עם נושי יוון. כאשר התחרט וביטל את ההצעה למשאל עם, עמדה ממשלתו להצבעת אמון.

ב-7 בנובמבר ייפגשו נציגי ממשלת יוון עם שרי האוצר של אירופה כדי לדון בפרטי ההסכם. שר האוצר של יוון, אוונגלוס וניזלוס, הזהיר כי "יוון מסתכנת באובדן האוטונומיה שלה, רמת החיים שלה ומעמדה הבינלאומי שהולך ונהפך חונק יותר מדי יום. החברה היוונית צריכה להיות מסוגלת לפחות לנשום, וביום שני יש לייצג את המדינה בדרך אמינה ואחראית בקבוצת שרי היורו".

"המסכות נפלו", אמר אנטוניס סמראס, ראש מפלגת הדמוקרטים החדשה, בהודעת אימייל. "פפנדריאו דחה את כל הצעותינו. האחריות בה הוא נושא היא ענקית. הפתרון היחידי הוא בחירות". המפלגה הקומוניסטית גם היא דחתה את הצעתו של פפנדריאו לממשלת אחדות. "לא ניכנע לסחיטה", אמרה מנהיגת המפלגה אלכה פפריגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully