וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחץ על נתניהו: פעל להסדרת חוקיות המאחזים בהקדם

טל שלו, כתבתנו המדינית

3.11.2011 / 18:24

שרים וח"כים בליכוד מפעילים לחצים על ראש הממשלה לזירוז הקמת הצוות שיבחן את הסדרת חוקיותם של המאחזים המועמדים לפירוק. "ברור לגמרי שישנם יישובים שאפשר להכשיר או להעתיק"

על רקע דחיית תשובת המדינה לבג"ץ על פירוקם של שבעה מאחזים בלתי חוקיים, שרים וחברי כנסת בליכוד לוחצים על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להבטיח הקמת הצוות המשפטי שיבחן את הסדרת חוקיותם.

במשרד ראש הממשלה מתקיימים בימים האחרונים דיונים קדחתניים בניסיון לגבש את כתב המינוי של הצוות, בהשתתפות המשנה לראש הממשלה, השר משה (בוגי) יעלון, השר בני בגין, מזכיר הממשלה צבי האוזר, וגורמים משפטיים. במוקד המחלוקת עומדת שאלת המנדט שיקבל הצוות, וכן השאלה האם יוכל לבחון גם מאחזים שהוקמו על קרקעות פרטיות או מאחזים הנידונים בימים אלה בעתירות בבג"ץ.

שרים וח"כים בליכוד, בהם השר יולי אדלשטיין, השרה לימור לבנת, חבר הכנסת דני דנון ויו"ר הקואליציה, זאב אלקין, פועלים מול ראש הממשלה וגם מאחורי הקלעים מול גורמים במשרדו. זאת, במטרה לאפשר לצוות מנדט רחב ככל האפשר, כך שיוכל לבחון גם קרקעות שנידונות בימים אלה בבג"ץ, ובפרט לנסות להשפיע על תשובת המדינה לשתי עתירות הנוגעות להריסת מאחזים בלתי חוקיים, שהייתה אמורה להינתן השבוע.

"ייתכן שישנם מקומות שלא חייבים להרוס"

"אם תיעשה בדיקה רצינית, יכול להיות שיתברר שיש מקומות שאפשר להסדיר את הקרקע על ידי הכשרה או על ידי מתן פיצוי, ולא חייבים להרוס", אמר גורם בליכוד לוואלה! חדשות. הוא הוסיף כי "ברור לגמרי שיש יישובים שאפשר להכשיר או להעתיק. מחובתנו למנוע הרס מיותר". בינתיים, השבוע ביקשה פרקליטות המדינה ארכה של שבוע עד עשרה ימים בתשובתה לשתי עתירות, הנוגעות לשבעה מאחזים בגדה המערבית – גבעת אסף, מצפה יצהר, גבעת הדגל, מצפה לכיש, מעלה רחבעם, גבעת הרואה ועמונה.

בליכוד מקווים שבימים הקרובים יפורסם כתב המינוי של הוועדה, כך שיוכל לשמש לדחייה נוספת של תשובת המדינה, שתטען כי בשל הקמת הוועדה שתבחן את כלל חוקיות המאחזים המדוברים נדרש זמן נוסף לביצוע פינויים והריסתם. גורמים במשרד ראש הממשלה העריכו כי כתב המינוי של הצוות יפורסם בימים הקרובים, אך עם זאת הבהירו כי אין כל קשר בין ההליך המתנהל בבג"ץ לבין הדיון המתנהל על הקמת הצוות. גם בפרקליטות המדינה הבהירו השבוע כי הוועדה לא תעסוק במאחזים שעניינם נידון בבג"ץ.

הרעיון להקים צוות משפטי שיבדוק את סוגיית המאחזים עלה בישיבת שרי הליכוד לפני כשלושה שבועות, כאשר השרים הביעו את דאגתם מה"הפקרות המשפטית" המתרחשת בין כותלי בית המשפט העליון, כאשר מובאות בפני בג"ץ עתירות הנוגעות להריסת מאחזים, וביקרו בחריפות את השימוש בדו"ח שחיברה עורכת הדין טליה ששון. השרים, בהובלת שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, החליטו לקדם הקמת צוות משפטי שיעשה בדיקה מקיפה של כל המאחזים הבלתי חוקיים, וינסה, תוך בחינת כל ההיבטים המשפטיים, להגיע לפתרון מובנה. כעבור יומיים, ערב עסקת שליט, הודיע ראש הממשלה כי הוא מאמץ את יוזמת לבנת והורה על הקמת הצוות. "מאז זה תקוע כבר שלושה שבועות", אמרו השבוע בליכוד, "בשל התנגדות היועץ המשפטי לממשלה".

ניסיונות לגבש את המנדט הסופי שתקבל הוועדה

צוות המאחזים עמד גם בלב סדר היום של הליכוד עם פתיחת מושב החורף של הכנסת, ביום שני השבוע. זה התחיל בצהריים כאשר על רקע תשובתה הצפויה של המדינה לבג"ץ ודיווח בעיתון "הארץ" לפיו היועץ המשפטי מתכוון להגביל את עבודת הצוות המשפטי, התכנסו השרים יולי אדלשטיין, יוסי פלד ומספר חברי כנסת מהליכוד, לדון בחשיבות הקמת הצוות עוד לפני שמתקבלת תשובת המדינה לגבי המאחזים האמורים. בכינוס הוחלט להעלות את הנושא בישיבת הסיעה שנערכה לאחר מכן.

השר אדלשטיין, שאף נפגש עם תושבי המאחזים הנידונים בבג"ץ בחודש האחרון, פנה לראש הממשלה נתניהו והתריע בפניו בדחיפות זירוז הקמת הצוות המשפטי, עוד לפני תשובת המדינה לבג"ץ. זאת, על רקע הדיווח ב"הארץ" לפיו היועץ המשפטי הגביל את עבודת הצוות והודיע ללשכת ראש הממשלה כי הצוות יוכל לבחון רק קרקעות שתביעות הבעלות לגביהן אינן נידונות בימים אלה בבג"ץ. ראש הממשלה העביר את זכות הדיבור לשר בגין, המתנגד להכשרת הקרקעות הפרטיות, שאמר כי מי שההתיישבות חשובה לו צריך להתנגד לכל בנייה באדמה פרטית. "הבנתי", הנהן ראש הממשלה בראשו והורה לקיים דיונים במשרדו בנושא.

כבר באותו ערב וביום למחרת ישבו חברי הצוות שמינה ראש הממשלה – בני בגין ומשה יעלון עם מזכיר הממשלה צביקה האוזר, בניסיון לגבש את המנדט הסופי שתקבל הוועדה. מאז, עוסקים בכירים בליכוד במגעים מתמשכים עם אנשי הצוות בניסיון לשכנעם להתעלם מהמגבלה שהטיל היועץ המשפטי.

לפי ההערכה, למרות שנשמעו קולות משפטיים שהתנגדו לעצם הקמת הצוות, הוא צפוי לקום בימים הקרובים ומלבד שאלת המנדט וסמכויות הוועדה, מתמקדים הדיונים גם בהרכב החברים, לוחות הזמנים, דרכי העבודה ומי יהיה השר המופקד על עבודתה.

עוד בנושא פירוק המאחזים:
מתח בימין: המדינה תודיע על פירוק מאחזים
נתניהו נכנע ללחץ: בוחן הכשרת מאחזים בגדה
בג”ץ הורה לפנות מאחזים? לבנת מנסה להכשירם

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully