וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: מתקן נוסף להעשרת אורניום נחשף בסוריה

לידי פקחי האו"ם הגיעו תכתובות בין "אבי הגרעין הפקיסטני", עבד אל-קדיר חאן, לבין דמשק, בהן הוראות לבניית מתקן העשרה. המתקן אכן אותר בעיר אל-חסקה, אך כנראה מעולם לא הופעל

פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) חשפו מתקן חשאי חדש בסוריה, המגביר את החשדות כי דמשק פיתחה תכנית גרעין צבאית, תוך שיתוף פעולה עם מדען האטום הפקיסטני עבד אל-קדיר חאן, "אבי הפצצה הפקיסטנית", שסייע גם בפיתוח נשק גרעיני בצפון קוריאה ובאירן. כך חושפת הבוקר (שלישי) סוכנות הידיעות AP.

צילום לוויין של מתקן בעיר אל-חסקה, סוריה, ששימש לפי חשדות סבא"א להעשרת אורניום, 14 באוגוסט 2011. GeoEye Satellite Image, AP
הסורים התעלמו מבקשות הפיקוח. צילום לוויין של המתקן באל-חסקה/AP, GeoEye Satellite Image

גורמים בסבא"א מסרו לסוכנות הידיעות כי מאפייני המתקן שהתגלה על ידי הפקחים בעיר אל-חסקה שבצפון מזרח המדינה דומים למאפייני מתקן העשרת האורניום שפיתח בזמנו שליט לוב לשעבר, מועמר קדאפי, שקיבל אף הוא הנחיות מהמדען הפקיסטני. לצד זאת, הגיעו לידי הסוכנות, ממקורות דיפלומטיים בכירים המעורים בפרטי חקירת סבא"א, תכתובות בין גורמים סוריים רשמיים לחאן, מסוף שנות ה-90. בתכתובות הללו מציעה דמשק שיתוף פעולה, ומוזכר ביקור במעבדות של חאן, בעקבות הניסוי הגרעיני המוצלח שביצעה איסלמאבד בשנת 1998.

נשק גרעיני בסוריה - עוד כותרות מהתקופה האחרונה:
האלימות בסוריה עולה שלב: מדען גרעין נרצח ביריות
סוריה: "מוכנים לשתף פעולה עם סוכנות הגרעין"
סבא"א מאשרת: סוריה בנתה כור במתקן בדיר א-זור
צילומי לוויין חושפים מתקן גרעיני נוסף בסוריה
דו"ח סבא"א: "סוריה מעלימה ראיות לגרעין"

המתקן באל-חסקה, על פי הדיווח, משמש כיום כמפעל לעיבוד כותנה, והפקחים לא מצאו בו עדויות לכך ששימש בפועל להעשרת אורניום. עם זאת, ציינו המקורות של AP, הדמיון בעיצוב למתקן הלובי לא מותיר מקום לספק, ונראה כי לפחות עם בנייתו, הוא אכן יועד להעשרת אורניום. זוהי עדות לכך שבמקביל למתקן הפלוטוניום "אל-קיבר" ליד העיר דיר א-זור, שישראל הפציצה, לפי פרסומים זרים, בשנת 2007, פעלה סוריה גם באפיק נוסף לייצור נשק גרעיני - באמצעות העשרת אורניום. עם זאת, ככל הידוע, סוריה מעולם לא הייתה קרובה בפועל לפצצה גרעינית, ואין גם ראיות לכך שהיא ממשיכה לפעול בנושא כיום.

כור גרעיני בליד העיר דיר א-זור בסוריה שנבנה בסיוע צפון קוריאה והופצץ לפי מקורות זרים ב-2007 על ידי ישראל. DigitalGlobe, AP
אפיק מקביל להעשרת אורניום? מתקן הפלוטוניום בדיר א-זור/AP, DigitalGlobe

הסורים מכחישים - אך מתעלמים מבקשות הפיקוח

בדמשק נמנעו ממסירת תגובה לדיווח האחרון, כמו גם לדיווחים קודמים בנושא. הממשל הסורי דוחה בעקביות זה שנים את הטענות כי פעל לפיתוח נשק גרעיני. ואולם, על פי סבא"א, הסורים התעלמו מבקשות הפקחים לבקר במתקן באל-חסקה, בדיוק כפי שהערימו בזמנו קשיים על ניסיונות הסוכנות לפקח על המתקן בדיר א-זור. במהלך השנים אף האשימו בסוכנות את הסורים בהעלמת ראיות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האתר במרג' א-סולטן בתצלום לוויין מ-2008/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות ההתחמקויות הסוריות, באפריל האחרון אישרו בסבא"א כי חקירת הפקחים העלתה שבמתקן בדיר א-זור אכן פעל כור גרעיני שהיה מיועד למטרות צבאיות. חודשיים לפני כן, חשפו מכון אמריקאי ועיתון גרמני אתר נוסף, תצלומי לויין של אתר במרג' א-סולטן שליד דמשק, בו פעל לטענתם מתקן גרעיני נוסף, ששימש להמרת אורניום. שני אתרים נוספים הקשורים לתוכנית הגרעין הסורית, לפי פרסומים שונים, פעלו סמוך לעיר אל-מייסף וסמוך לעיר איסקנדרייה.

יש לציין כי כבר ב-2008 דיווחה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) כי קיימים עוד שלושה מתקני גרעין בסוריה הקשורים לכור המופצץ, אולם סוריה אינה מאפשרת לפקחיהם לבקר בהם. מאז מתמידה הסוכנות בניסיונות לבקר במתקנים המדוברים, אך הסורים ממשיכים בתרגילי התחמקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully