וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלעד שליט חזר הביתה: מה לומדים מסערת הביבי-גמפ?

עינב שיף

20.10.2011 / 16:48

ב"הארי פוטר", עם גביע אירופה בכדורסל ועוד: תמונתו של ביבי משקיף על החיבוק בין גלעד לנעם שליט הציתה את הדמיון של הרשת. אבל למה בעצם?

צלם לשכת ראש הממשלה שהנציח את החיבוק בין גלעד שליט לנעם שליט היה ככל הנראה מרוכז ברגע המרגש, אבל מבלי לשים לב, הנציח את תופעת הרשת הבולטת של היומיים האחרונים, פחות או יותר מאז נכנס גלעד שליט בשערי ביתו במצפה הילה. שם, בתמונה המפורסמת שהודפסה, שודרה והועלתה מאות פעמים, מציץ ראש הממשלה בנימין נתניהו. ה"הצצה" הזו, שכונתה לרוב "ביבי-גמפ" על שם פורסט גאמפ, הדמות הקולנועית המיתולוגית שגילם טום הנקס ושהגיעה לכל אירוע היסטורי בארה"ב של אמצע המאה הקודמת, הניעה את התהליך. התמונה והחיוך של ראש הממשלה שליווה אותה היו הניצוץ וברשת, כדי להדליק בערה - כל מה שאתה צריך הוא ניצוץ.

גלעד שליט ונעם שליט עם חזרתו של גלעד, אוקטובר 2011. לשכת העיתונות הממשלתית
זו התמונה המקורית. מכאן, יד הדמיון הטובה שולטת/לשכת העיתונות הממשלתית

לאן בנימין נתניהו לא הגיע במסע הזה? הוא היה בפוסטר של "הארי פוטר", זכה עם מכבי תל אביב בגביע אירופה בכדורסל, סעד בסעודה האחרונה, שובץ בהר ראשמור לנשיאים אמריקאיים דגולים, הגיח ב"צ'רלי וחצי" ובאחת התמונות המקוריות יותר שעיבד אלכס פולונסקי, צפה בראשו הנערף של נד סטארק מ"משחקי הכס".

מכירים תמונות ביבי-גמפ מעניינות? שתפו אותנו בפייסבוק

גם נתניהו לא ידע שזה יהיה הסוף:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עיבוד: אלכס פולונסקי/מערכת וואלה!, צילום מסך

תקרית קניה ווסט-טיילור סוויפט כבר הצחיקה אותו:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עיבוד: אלכס פולונסקי/מערכת וואלה!, צילום מסך

אפשר לחלק את העיבודים האלו ("מימ" כפי שהם מכונים) לשני חלקים: ישנם את אלו שמשתמשים בהזדמנות כדי לשחק בפוטושפ עם תמונות מפורסמות כי זה נחמד ומשעשע, וישנן תמונות ביקורתיות יותר, כמו זו שמחליפה את נתניהו עם שליט בתמונת החיבוק המקורית וגם זו שמשבצת את נתניהו בסרט "מבצע יהונתן". המשותף לכולן הוא הביקורת המרומזת יותר או פחות על מעורבות היתר של נתניהו והטקסיות המוגזמת שרבים טוענים לה ביום שובו של שליט.

נתניהו מגיע להארי פוטר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עיבוד: אריה זונשיין/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביבי על המפה כדי להישאר במפה:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עיבוד: אורי שטריידלר/מערכת וואלה!, צילום מסך

תמונות ה"מימ" הם למעשה המחאה גם נגד נאומו של נתניהו לאחר שובו של שליט וכן העובדה שהחייל השבוי פגש את ראש הממשלה לפני שפגש את הוריו. הביקורות האלו נותרו בשקט יחסית נוכח התמונות המרגשות של שליט השב הביתה והאווירה הממלכתית שלבש הסיקור התקשורתי לאותו היום. כמו כן, לביקורת זו ענו רבים כי נתניהו ראוי להיות זה שמקבל את פני גלעד שליט שכן בסופו של דבר, הוא אחראי לעסקה להשבתו לאחר למעלה מחמש שנים של משא ומתן עקר. אבל הרשת, כמו הרשת, הגיבה בתנאים שלה והשתמשה בכלי פשוט כמו המימ כדי להעביר ביקורת ובעיבודים המוצלחים יותר - גם בצורה משעשעת.

גם לשחרור ירושלים נתניהו הגיע:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עיבוד: גיל מטוס/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא כולם קיבלו היטב את האפקט שיצר טרנד ה"ביבי-גמפ": רבים הגיבו בזעם בפייסבוק וטענו כי התמונות מוזילות את המעמד וכי מי שייפגע ממנה הוא שליט עצמו. זהו דיון ציבורי מעניין על הומור בימים של לכידות וממלכתיות שקשה לזכור כמוהם בישראל, בוודאי מאז ההתנתקות ומלחמת לבנון השנייה. עם זאת, נראה שאין באמת שום דבר מזיק בתמונות האלה, שבסך הכל מנציחות רגע חד-פעמי באופן מקורי ואחר ובימים כל כך טעוני אמוציות, גם זו דרך להתמודד עם ההיסטוריה.

עוד תמונות "ביבי-גמפ" מעניינות
גלעד שליט חזר הביתה: יונית לוי סיקרה זאת טוב מכולם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully