וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע האמת הגיע: הבוקר ישוחרר גלעד שליט

כתבי וואלה!

18.10.2011 / 0:00

לאחר יותר מחמש שנים בשבי החמאס בעזה, תמומש הבוקר עסקת חילופי השבויים, והחייל החטוף גלעד שליט ישוב הביתה וייפגש עם משפחתו. במקביל, ישוחררו 477 אסירים פלסטינים מתוך 1,027

ושבו בנים לגבולם: 1941 ימים, שהם חמש שנים וכמעט ארבעה חודשים, לאחר שנפל בשבי החמאס בגבול רצועת עזה, צפוי הבוקר (שלישי) רב-סמל גלעד שליט להשתחרר במסגרת עסקת חילופי השבויים שנחתמה בשבוע שעבר בין ישראל לארגון הטרור הפלסטיני, תמורת 1,027 אסירים פלסטינים. שליט צפוי להיות מועבר בשעות הבוקר המוקדמות מהרצועה למצרים, ומשם יועבר לישראל. במקביל, ישוחררו האסירים הפלסטינים - חלקם לגדה המערבית, חלקם לרצועת עזה, חלקם לשטח ישראל וחלקם לחו"ל. כל אירועי היום יועברו בשידור חי בוואלה! חדשות.

גלעד שליט חוזר הביתה - סיקור מיוחד:

הנשיא פרס למשפחות השכול: חובתנו להציל את גלעד
נעם שליט בבג"ץ: "לא ניתן להשיב הנרצחים, את גלעד כן"
כך ישוחררו האסירים הפלסטינים - שלב אחר שלב
מהחטיפה ועד לאישור העסקה: כרונולגיה של תקווה
אחרי 5 שנים בכלא: מה מצבו הבריאותי של שליט?
ההתמודדות עם הטראומה: מה מצפה לגלעד כשישוב?

מתכוננים לשובו של גלעד: "לא יהיו חגיגות מטורפות". אדריאן הרבשטיין
שעות אחרונות של המתנה מורטת עצבים. נועם ואביבה שליט אמש בביתם במצפה הילה/אדריאן הרבשטיין

בשעת בוקר מוקדמת ייצא מבצע "בית השואבה" לדרך, עם תחילת תנועת האסירים על גבי אוטובוסים מכלא קציעות וכלא הדרים לכרם שלום ולמחנה עופר. באוטובוסים הללו יישבו האסירים המיועדים להשתחרר ליהודה ושומרון ולחוץ לארץ, וכן האסירות שישתחררו במסגרת העסקה. עם הגעת האוטובוסים ליעדם, יועברו האסירים לאוטובוסים של הצלב האדום. במידה והכל ילך כשורה, יובא בהמשך גלעד שליט אל מעבר רפיח, בצדו המצרי. קצין מודיעין מצרי יתקשר לנציגות צה"ל, ויודיע כי שליט בריא ושלם – אז תחל תנועת האוטובוסים משטח ישראל לכיוון מעבר ביתוניא ולמצרים, כשבמקביל ינוע שליט לצד הישראלי. על פי ההערכות, גלעד שליט אמור להגיע לשטח ישראל לפני שהאוטובוסים יגיעו לצד המצרי או לביתוניא, מה שיסייע לצה"ל להיערך לתרחישים קיצוניים בשטח.

עם הגעת שליט למעבר כרם שלום, ייבדק החייל ראשונית על ידי רופא וקצינת נפגעים, ויצולם על ידי דובר צה"ל. הוא יוסע לבסיס אמיתי, שם ייבדק שוב ותאושר כשירותו לטיסה. הוא ילבש מדי צה"ל, ישוחח עם הוריו בטלפון, וימריא לכיוון בסיס חיל האוויר בתל נוף. עם הגעתו לתל נוף – יתקבל על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר הביטחון, אהוד ברק, והרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, ורק לאחר מכן יועבר לאזור מבודד, שם ייפגש עם בני משפחתו.

גלעד חוזר הביתה: סיכום חמש השנים בפרשת שליט. גדעון צנטנר, ערוץ 1, רויטרס
גלעד שליט בסרטון שפירסם החמאס ב-2009/רויטרס, גדעון צנטנר, ערוץ 1

477 פלסטינים ישוחררו היום, בהם 280 אסירי עולם

במקביל לשחרור של שליט, ישוחררו 477 אסירים פלסטינים (450 אסירים ו-27 אסירות), שהם המחצית הראשונה של המשוחררים. יתר 550 האסירים ישוחררו בעוד כחודשיים. ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, הגיע אתמול לקהיר בראש משלחת של בכירי חמאס כדי לקבל היום את פניהם של האסירים שישוחררו בעסקת שליט ויגורשו דרך מצרים למדינות אחרות. סגנו של משעל, מוסא אבו מרזוק, גילה אתמול כי שלוש המדינות שיארחו את האסירים שיגורשו הן טורקיה, קטאר וסוריה.

בין המשוחררים, ישנם 280 אסירי עולם, בהם כמה מבכירי הזרוע הצבאית של חמאס, שהבולט מביניהם הוא יחיא סנואר, ממייסדי הזרוע הצבאית ברצועה, ועוד פעילים שעמדו מאחורי פיגועים קשים רבים, בהם חטיפת ורציחת החייל נחשון וקסמן ב-1994, רצח החיילים אבי סספורטס ואילן סעדון ב-1989, רצח השוטר נסים טולדנו ב-1992, הלינץ' ברמאללה בשנת 2000 ופיגוע התופת במסעדת "סבארו" בירושלים ב-2001. בין האסירות שישוחררו תוזכר בין היתר אמנה מונה, שפיתתה את הנער אופיר רחום להגיע ב-2001 לרמאללה, שם נרצח.

אביבה שליט: "עזרו לנו לעזור לגלעד להשתקם"

במצפה הילה, סופרים בני משפחת שליט את השניות עד לאיחוד המיוחל עם בנם. עם זאת, השמחה על שובו מהולה בחרדה גדולה למצב בו ימצאו אותו לאחר יותר מחמש שנים בשבי, ללא קשר עם העולם החיצון.

ביום שבת אמרה אביבה שליט, אמו של גלעד, כי היא "רוצה להודות לפעילים, לתקשורת ולאזרחי ישראל, שליוו אותנו לאורך הדרך ועוטפים אותנו בחום ובאהבה. ימי ההמתנה הינם מורכבים". בהתייחסה למחאתן של משפחות שכולות נגד השחרור, הוסיפה כי "אנחנו יודעים שהמשפחות השכולות עוברות טלטלה ומבינים ללבן הכואב, גם אנחנו משפחה שכולה. כל עיכוב, כל שינוי וכל דחייה עלולים לסכן את חייו של גלעד, זה עניין של פיקוח נפש. עם חזרתו של בני, תאפשרו לנו לעזור לו להשתקם".

נעם שליט, אביו של גלעד, התעמת אתמול בבג"ץ עם נציגי המשפחות השכולות, ולאחר הדיון אמר כי "אי ביצוע העסקה, מצד אחד לא יחזיר, לצערנו הרב, את יקירי המשפחות שנרצחו בפיגועים האלה, ועל זה איש אינו יכול להתווכח. אך מצד שני, אי ביצוע העסקה יגזור את גורלו של גלעד למוות. כל דחייה, כל עיכוב, כל הוצאת לבנה מתוך העסקה, יכולה לגזור את גורלה של העסקה ואת גורלו של גלעד".

בהכנת הידיעה השתתפו אמיר בוחבוט, ניר יהב, טל שלו, אריאל נוי, פנחס וולף, קובי דוד, קובי מנדל, רמי שני, יהושע בריינר, גלעד גרוסמן ומור שמעוני

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully