וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה או מצרים: למי יש להודות על עסקת שליט?

טל שלו, כתבתנו המדינית

13.10.2011 / 17:32

ישראל הדגישה את תודתה העמוקה למאמציהן של המדינות שהיו מעורבות במגעים לחתימה על עסקת שליט. מה הייתה התרומה המכרעת לעסקה, ומה הייתה "ההפתעה הנעימה" מצד טורקיה?

בחמש השנים האחרונות השקיעו גורמים רבים מאמץ גדול בניסיון להביא להידברות ולהתקדמות בעסקת שליט; מי לא היה שם? נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, נפגש עם משפחת שליט ללא הרף והקפיד להיות שותף בולט במאבק, בין היתר על ידי העברת אות חיים מגלעד במהלך תקופת השבי וניסיון לגייס את הקטארים והסורים לסייע במגעים; נשיא ארצות הברית לשעבר, ג'ימי קרטר, העביר מכתבים ממשפחת שליט לאנשי החמאס; מגעים של ממשלת נורבגיה, בסיועו של יוסי ביילין, הובילו לפרסום קלטת שמע בקולו של גלעד ביולי 2007, והצלב האדום השקיע אף הוא מאמצים בניסיון לבסס את הקשר בין משפחת שליט לבין בנה בעזה.

עם זאת, בירושלים תולים את הצלחת העסקה בעיקר בעבודתן המאומצת של גרמניה ומצרים, שבשנים האחרונות מילאו תפקיד מכריע בגיבוש מתווה העסקה שלבסוף התקבל. "היה כאן מאמץ מיוחד במינו בחיים הבינלאומיים וביחסי העמים והאנשים", הודה אתמול הנשיא פרס, והוסיף נדבך נוסף במילות תודה שחלק לנשיא טורקיה, רג'יפ טייפ ארדואן, על סיועו בהעברת מידע מודיעיני שסייע לעסקה.

גלעד חוזר הביתה - סיקור מיוחד בוואלה!
דיווח: שליט יודע על העסקה לשחרורו
חמאס מאשר: העסקה תצא לפועל ביום שלישי
ההתמודדות עם הטראומה: מה מצפה לגלעד לאחר שיחזור?
משפחת שליט שבה למצפה הילה: "מחכים לגלעד"

הנחישות המצרית

רק לפני כחודש נאלץ ראש הממשלה להתקשר לנשיא ארצות הברית ולבקש ממנו לסייע בהגנה על הישראלים הנצורים בשגרירות בקהיר, אך בעקבות עסקת שליט, מקפידים בישראל להדגיש את האמון המחודש שנוצר עם השלטונות המצרים, ואת תרומתה של הנחישות המצרית להצביע על "חלון ההזדמנויות" לגיבוש העסקה, כגורם מכריע שהוביל להצלחת ההסכמות.

מצרים מילאה תפקיד משמעותי במגעים לעסקה עוד מהימים הראשונים לחטיפת שליט, ובמועדים שונים אף דווח על התקדמות רבה במגעים במסלול זה. אך החל מחודש יולי החלה מעורבות מוגברת, כאשר בעקבות גיבוש מסמך "הצעה לסגירת עסקה" אצל חמאס, המצרים התערבו "במלוא הקיטור" כפי שהגדיר זאת השליח המיוחד לנושא שליט, דוד מידן, "ובמנותק ממצבם הפנימי נכנסו לשישה סבבי שיחות" שהתנהלו בקהיר בחודשים האחרונים.

"היה כאן רצון מצרי, בעיקר של ראשי המודיעין הכללי במצרים להגיד שיש כאן הזדמנות, לתת עוד מאמץ אחד ולסגור. הם פשוט עשו עבודה נהדרת", הדגישו בסביבת ראש הממשלה. גם חמאס, מצדו, ראה הזדמנות נוספת להתקרב למצרים, על רקע חוסר היציבות במשטר בסוריה והבנה שהשלטון החדש במצרים יותר פתוח כלפיהם ממשטר מובארק, מה שסייע להחלטה להיענות ליוזמה המצרית.

מפגינים שורפים את דגל ישראל מחוץ לשגרירות קהיר. רויטרס, רויטרס
שיתוף הפעולה מהווה סממן חיובי לחיזוק הקשר הרעוע. שריפת דגל ישראל במצרים בתקיפת שגרירות ישראל/רויטרס, רויטרס

על רקע אירועי החודשיים האחרונים - חילופי השלטון במצרים, החשש מהשתלטות גורמי טרור קיצוניים על רקע חוסר היציבות בסיני, פיגוע הטרור בגבול בו נהרגו חמישה חיילים מצריים, ואירוע הפריצה לשגרירות בקהיר, בירושלים הביעו שביעות רצון מרובה מהמעורבות המצרית בהסכם, וכן מביעים אופטימיות גדולה לגבי חיזוק הסכם השלום, על אף התבטאויות קשות בנושא של בכירים מצרים בחודשיים האחרונים.

במשרד הביטחון הדגישו עוד כי שיתוף הפעולה הביטחוני עם המצרים היה ונשאר איתן, על אף חילופי השלטון, אולם מסכימים עם ההערכה המדינית כי התפקיד שמצרים מילאה בגיבוש עסקת שליט מהווה סממן חיובי לחיזוק מחודש של היחסים, ומקווים שהמגמה החיובית תימשך. גם ההתנצלות שפירסם שר הביטחון, אהוד ברק ביום שלישי בערב, כשעתיים בלבד לפני פרסום הידיעה על עסקת שליט, גובשה אמנם בהליך נפרד מהמגעים לעסקה, אך גם היא חלק מהניסיון הישראלי להפגת המתחים עם השלטונות בקהיר.

במצרים אף דווח הבוקר כי מתנהלים מגעים נוספים לשחרורו של הצעיר הישראלי-אמריקאי, אילן גרפל, בתמורה לשחרורם של 81 מצרים הנמצאים בבתי הכלא בישראל. לפי הדיווח בעיתון "אל-מסרי אל-יום", העסקה בין הצדדים תגובש בקרוב והיא "נמצאת בשלב מתקדם", ולפי הערכות שונות שהושמעו בימים האחרונים, גם עסקה זו היא חלק מהניסיון הישראלי לספק מחוות למצרים על מעורבותם בתהליך.

"מר חיזבאללה" הגרמני, ואולי גם "מר חמאס"?

מיד לאחר התודות למצרים, הזדרז נתניהו להודות לידידה נוספת, גרמניה. "אני מבקש להודות למתווך הגרמני ולקנצלרית, אנגלה מרקל, שתמכה בשליחותו כל הזמן", אמר. גם הנשיא פרס הביע תודה עמוקה לממשלת גרמניה, "שעשתה את החלק הראשון של העניין". מרקל עצמה, שהתה בביקור רשמי בווייטנאם עם קבלת הידיעה על העסקה, אך גורמים רשמיים גרמניים הקפידו להביע את שביעות רצונם מאישור העסקה, שיסודותיה הונחו בין היתר בתיווך גרמני אינטנסיבי בשנתיים האחרונות.

השליח המיוחד מידן בחר במילה "מאסטר-פיס", לתיאור עבודתו של המתווך הגרמני, שעל פי פרסומים זרים הוא גרהרד קונרד, איש מודיעין גרמני ותיק, שבעבר ליווה את העסקה להשבת אלחנן טננבוים וגופות החיילים החטופים מהר דב, וכן איש המפתח שהוביל לעסקת רגב וגולדווסר. בחוגי המודיעין בגרמניה הוא אף זכה לכינוי "מר חיזבאללה", בשל עבר מפואר של שירות במזרח התיכון, שכלל שנים של שירות בביירות ובדמשק. קונרד נשאר באזור גם אחרי גיבוש עסקת רגב וגולדווסר, והחל להיות מעורב במגעים מול ישראל והחמאס.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וראש הממשלה בנימין נתניהו בגרמניה. רויטרס
השליח מידן השתמש במילה "מאסטרפיס" לתיאור עבודת המתווך הגרמני. ראש הממשלה עם קנצלרית גרמניה מרקל/רויטרס

הגרמנים מעורבים ב-15 השנים האחרונות בגיבוש עסקאות והסכמים שונים באזור, וארגון הביון עבורו עובד המתווך קונרד – הBND - נחשב לאחד המתווכים המוצלחים ביותר במזרח התיכון. המעורבות הגרמנית נחשפה באוגוסט 2009, בראיון שהעניק הנשיא מובארק לכלי תקשורת אמריקאיים, מספר חודשים אחרי סוף כהונת ממשלת אולמרט, שהסתיימה בניסיון כושל להגיע להסכם בעזרת המצרים.

מספר חודשים לאחר מכן כבר נמסרו דיווחים אופטימיים נוספים, כאשר המתווך הגרמני ניהל מסע דילוגים בין קהיר, דמשק וירושלים, בניסיון לגבש עסקה, שכזכור, נכשלה בסופו של דבר. אז גם נחשפה זהותו של קונרד בתקשורת הזרה. לפי דיווח היום ב"דר שפיגל", ישראל והחמאס הסכימו אז באופן בלתי רשמי על מספר האסירים שישוחררו – כ-1,000, אך חילוקי הדעות לגבי זהותם מנעו את מימוש העסקה.

מאז ועד סוף 2010 דווח על נתק במגעים, ובפברואר 2011 הניח המתווך הגרמני הצעה חדשה על השולחן, שעיקריה התוו את ההצעה שהוסכם עליה בסופו של דבר. ישראל קיבלה את הצעת קונרד, אך החמאס לא השיב לה. במאי 2011 בכיר החמאס מחמוד א-זהאר הבהיר סופית כי ישנו קיפאון במשא ומתן, ולפי דיווחים שונים אף האשים את המתווך הגרמני בכישלון המגעים, בטענה כי היה מוטה כלפי ישראל והעביר לחמאס מידע שגוי. אז, כך לפי ה-"דר שפיגל", הבינה גרמניה שהמצב מורכב יותר מכפי ששיערה, ובחרה ללוות את המגעים ממרחק מה.

את המגעים האחרונים קונרד אמנם ליווה אך לא בצורה ישירה, ועם זאת בישראל הדגישו את התודה העמוקה על עבודתו, והרעיפו מילים חמות. "לקחנו את הרשימה של הגרמני", אמר מידן, "ושכנענו את החמאס לחזור לרשימה הזו, ועל בסיסה לערוך שינויים". גורם רשמי גרמני ששוחח עם וואלה! חדשות בירך על הבשלת העסקה, והדגיש אף הוא את תודתה העמוקה של גרמניה למצרים, שהצליחו לגרום למאמצים הגרמניים לקרום עור וגידים.

הקשר הטורקי

"הייתה לי הפתעה נעימה בעמדתה של ממשלת טורקיה", סיפר אתמול הנשיא פרס לשליח מידן, ואכן, על רקע ההחרפה ביחסי ישראל וטורקיה בחודשים האחרונים, התודה שחלק פרס לראש ממשלת טורקיה, רג'יפ טייפ ארדואן, אכן מפתיעה. פרס סיפר כי ארדואן הטיל על שירותי הביטחון שלו לסייע במגעים לעסקה, ושר החוץ הטורקי, אחמט דאווט אולו, אישר אתמול כי "טורקיה הייתה מעורבת במגעים ישירים ועקיפים, בשלבים וברמות שונות, עם ישראל והחמאס במאמץ לשחרור שליט".

כמו כן, דאווטולו ציין כי קיבל שיחת עדכון טלפונית מחאלד משעל עוד לפני פרסום העסקה. לפי דיווחים שונים בתקשורת הטורקית, חלק מהאסירים שיגורשו יופנו לטורקיה, אך דאווט אולו סירב להגיב בנושא. הוא הקפיד להדגיש כי טורקיה תומכת בכל מאמץ בדרכי שלום להשבת "אנשים אהובים לחיק משפחותיהם", בין אם מדובר בגלעד שליט או באסירים הפלסטינים שישוחררו במסגרת העסקה.

ככוח עולה במזרח התיכון, טורקיה נתבקשה בעבר למלא תפקידי תיווך שונים, בין היתר גם בנושא הפיוס הפנים-פלסטיני, ולא מן הנמנע כי מעורבותה בעסקת שליט הייתה גדולה יותר ממה שידוע כעת. מספר ימים לאחר האירוע שהוביל להידרדרות המשמעותית ביחסי ישראל-טורקיה, המשט הטורקי, ביקר בלשכתו של ארדואן רב היישוב תקוע, מנחם פרומן, שביקש מראש הממשלה הטורקי לסייע במגעים.

בחודש יולי, על רקע המגעים לקראת התנצלות אפשרית של ישראל על פרשת המשט, דווח על פנייה אישית שהעביר אבי החייל החטוף, נועם שליט, דרך איש עסקים ישראלי-טורקי לראש הממשלה ארדואן, בו ביקש מארדואן לסייע בשכנוע חמאס להיענות להצעה הגרמנית. לפי הדיווחים אז, ארדואן הבטיח לטפל בנושא באופן אישי. ראש הממשלה נתניהו התבטא בימים ההם ואמר כי "ישנם סימנים אחרים שמאפשרים לנו לדבר על שיפור היחסים עם טורקיה".

מאז, ישראל סירבה להתנצל בפני הטורקים וארדואן השמיע עוד כמה וכמה התבטאויות תוקפניות כלפי ישראל שאינן משתמעות לשתי פנים. אתמול דווח בטורקיה כי התובע הכללי באיסטנבול הגיע בקשה לעצור 174 ישראלים המעורבים במשט. הדיווח הוכחש, אך נדמה כי עדיין מוקדם לקבוע מה משמעותה ארוכת הטווח של הסיוע הטורקי, וכי פרטים נוספים צפויים להתגלות בהמשך.

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully