וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקת שליט: כל הפרטים על ההסכם שנחתם עם חמאס

טל שלו, כתבתנו המדינית

11.10.2011 / 23:48

הפגישות החשאיות, ההתגמשויות משני הצדדים והתפנית הדרמטית בעמדת חמאס: כך נרקמה העסקה שצפויה להחזיר בקרוב את גלעד שליט לחיק משפחתו. ראש השב"כ: "לא תהיה עסקה טובה יותר"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, דניאל בוק, רותם אזולאי, רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ')

פרטי העסקה לשחרורו של החייל החטוף גלעד שליט נחשפו הערב (שלישי) בתדרוך שהעבירו ראש שירות הביטחון הכללי והשליח המיוחד של ראש הממשלה לעסקה, דוד מידן. בין היתר, נודע כי העסקה תתבצע בשני שלבים שיימשכו כחודשיים, וכי ישראל לא התחייבה שלא לחסל את האסירים לאחר שחרורם. עוד עולה מפרטי העסקה, כי שבעה אסירים מוכרים שמוגדרים "כבדים", לא ישוחררו בעסקה.

עסקת שליט - כותרות אחרונות
משעל: "אלף אסירים שלנו ישוחררו בתמורה לאחד"
נחתמה עסקת שליט, האסירים הכבדים לא ישוחררו
נתניהו: העסקה טובה, גלעד יחזור הביתה בקרוב
חמש שנים בשבי: כך נראו 24 שעות במאהל המחאה

ראש השב"כ יורם כהן והשליח המיוחד למשא ומתן לשחרור גלעד שליט דוד מידן בעת תדרוך כתבים במשרד ראש הממשלה בירושלים, אוקטובר 2011. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
"קיבלנו מחמאס מסמך תחת הכותרת: 'הצעה לסגירת עסקה' ובמסמך הזה ראינו משהו חיובי". כהן ומידן, הערב/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

בחודשים האחרונים התקיימו שישה סבבי שיחות חשאיות שנערכו "מתחת למכ"ם התקשורתי" כפי שהגדיר זאת מידן. בשבוע שעבר, הצטרף ראש השב"כ לסבב אחד לפני הסבב הסופי, בו נחתם המתווה לסגירת העסקה ללא שמות האסירים. "לכולם ברור שאנו נמצאים פסע לפני עסקה וקבענו סבב נוסף שהתחיל לפני שלושה ימים והסתיים היום בבוקר לאחר 24 שעות רצופות של דיון", אמר הערב מידן.

לדברי כהן ומידן, לאורך השנים חמאס הציב עמדות מאוד קיצוניות, גם לגבי מספר האסירים וגם לגבי התנאים של שחרורם. "היה קשה להגיע להסכמה כי העמדות היו קיצוניות והיה קושי להכיל את הפוטנציאל של הסיכון הביטחוני", אמר כהן. לדבריו, החל מיולי 2011 חלו שינויים בחמאס. הראשון שבהם, היה ההסכמה שבכירים מיהודה ושומרון יישארו בכלא. השינוי השני היה במספר האנשים שישוחררו לבתיהם ביהודה ושומרון, מספר שצומצם למספר שישראל מסוגלת "לעכל" מבחינה ביטחונית. מאז חודש יולי האחרון נערך משא ומתן אינטנסיבי בין הצדדים. לדברי מידן, מאז כניסתו לתפקיד לפני כחצי שנה עד יולי 2011 היה קיפאון במגעים.

הוא סיפר כי היו ניסיונות תיווך של הגרמנים והמצרים, אך שני הניסיונות לא צלחו והמשא ומתן נותר ללא מענה של חמאס. "התפנית הייתה באמצע יולי במסרים עקיפים, לא דרך מתווך רשמי. קיבלנו מחמאס מסמך תחת הכותרת: 'הצעה לסגירת עסקה' ובמסמך הזה ראינו משהו חיובי, הודות לכך שחמאס התגמש במקומות שבעבר לא הסכים. הבנו שרק המצרים כרגע יכולים לעשות משהו מול חמאס ונכנסנו במלוא הקיטור, במנותק מהמצב הפנימי במצרים", אמר מידן. ב-5 באוקטובר נערכה פגישה במצרים בה נסגרו עיקרי העסקה, ללא רשימת שמות האסירים. הבוקר נחתמה העסקה כולל הרשימה השמית.

החתימה על העסקה נעשתה מול מצרים. מידן הקפיד לשבח את היעילות, החריצות וההשקעה המצרית בעסקה: "המתווך המצרי הצליח לכופף אותנו וגם את חמאס. המצרים ראויים לציון מאוד גבוה על ביצוע העסקה". מידן שיבח גם את עבודתו של המתווך הגרמני גרהרד קונארד. הוא כינה את תרומתו של קונראד למשא ומתן "מאסטר פיס", זאת למרות שחמאס לא נענה להצעתו. מצד ישראל חתם על העסקה דוד מידן, ומצד חמאס היה זה ניזאר עוואדן. במשלחת של חמאס נכח גם אחמד ג'עברי אבל הוא לא חתם על העסקה.

פעימה ראשונה: 450 אסירים ו-27 אסירות

העסקה לשחרור החייל החטוף תתבצע בשתי פעימות: בפעימה הראשונה, ישוחררו 450 אסירים ו-27 אסירות, בהן אמנה מונא - האחראית לחטיפתו ורציחתו של הנער אופיר רחום, ואיחלם תמימי, ממתכננות הפיגוע ב"סבארו". 110 מתוך 450 האסירים הם אסירים מהגדה המערבית וממזרח ירושלים שישוחררו לבתיהם - 96 מתוכם בגדה ו-14 במזרח ירושלים. 131 אסירים שמוצאם מעזה ישוחררו לביתם ברצועה. 203 אסירים שמוצאם מהגדה המערבית יגורשו לעזה ו-40 מתוכם יגורשו לחו"ל. שישה אסירים ותיקים, ערביי ישראל, ישוחררו לבתיהם. לצד המשוחררים בולטים שמותיהם של אלה שלא ישוחררו בעסקה המוגדרים אסירים "כבדים". בין האסירים שלא ישתחררו: עבדאללה ברגותי, מרואן ברגותי, איברהים חאמד, אחמד סאדעת, עבאס א-סייד, ג'מאל אבו אל היג'ה, וחסן סלאמה. כולם אסירים שהיו אחראים במישרין או בעקיפין לרצח ישראלים בפיגועי טרור.

בין 450 האסירים ישנם 280 אסירי עולם להם יש, לדברי ראש השב"כ, "רקע בעייתי". "התעקשנו שכל הבכירים לא ישוחררו", אמר כהן, "עם זאת, פעילים רבים כן ישוחררו לרצועת עזה ו-280 כלואי עולם שיש להם רקע בעייתי משתחררים. היכולת שלי כראש השירות להמליץ על העסקה נובעת מכך שבסך הכל מגיעים 110 לשטחי יהודה ושומרון וכל השאר עוזבים את השטח. זה לא אומר שאנשים לא יהיו פעילים, אבל צמצמנו את הסיכון הביטחוני. בחרנו אנשים שנוכל לעמוד באתגר הביטחוני ששחרורם מציב". ראש השב"כ הדגיש, כי "מתוך 110 האסירים שישוחררו לגדה, על מחצית מהם יוטלו מגבלות ביטחוניות כגון: מגבלות תנועה, יציאה מהארץ ועוד, ורק כ-55 מתוכם הם פעילי חמאס. ישראל לא התחייבה לא לחסל את האסירים לאחר שחרורם".

פעימה שנייה: 550 אסירים שבחרה ישראל

כהן ציין מספר גורמים שסייעו לסגירת העסקה: הראשון בהם הוא שחמאס שילם מחיר כבד גם הוא בחמש השנים האחרונות וזקוק אף הוא לתמיכה ציבורית. השני, הוא אי-היציבות האזורית במזרח התיכון שיצרה צורך של חמאס בגיבוי מצרי והשלישי, הוא העובדה כי העמדה הישראלית שהתנגדה בנחרצות לשחרור האסירים הכבדים חייבה אותם להתגמש: "הם הבינו שהם צריכים להגמיש את עמדתם", אמר כהן.

בפעימה השנייה בעוד כחודשיים ישוחררו 550 אסירים אותם בחרה ישראל.

"מהות השב"כ הוא לסכל טרור", אמר כהן, "אבל לגופי הביטחון אכן קיים קושי לשחרר אנשים שעשו פיגועים חמורים. במצב הנוכחי אנחנו חושבים שזה נכון לעשות כי אין לנו בתווך הזמנים הקרוב דרך פעולה טובה יותר להשבתו של גלעד הביתה".

כהן הוסיף, כי "אי אפשר להגיד על העסקה הזאת עסקה טובה. מדובר באירוע לא קל מבחינה ציבורית ומבחינת המשפחות השכולות והוא קשה לעיכול מכל מיני מובנים".

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully