וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד "הצבא הסורי החופשי": התחלנו במרד חמוש

אמיר שילה וניר יהב

26.9.2011 / 14:00

האם נפתח שלב חדש בהתקוממות בסוריה? העריקות מהצבא גוברות, והפורשים טוענים כי הקימו כוח צבאי לפי מודל המורדים בלוב, שבינתיים עוסק בהגנה על מפגינים. המטרה הסופית: כיבוש המדינה

האם גורמי אופוזיציה סורים הקימו צבא של מורדים שיילחם נגד שלטונו של בשאר אסד? בשבועות האחרונים החל להתארגן ולפעול גוף המתקרא "הצבא הסורי החופשי", והיום מפרסם ה"וושינגטון פוסט" ראיון עם מפקדו, הגנרל ריאד אסעד, שערק משורות צבא סוריה ומצא מקלט בטורקיה. "זוהי תחילתו של מרד חמוש", קובע הגנרל אסעד בראיון. "לא ניתן יהיה להדיח את השלטון הזה, אלא באלימות ושפיכות דמים - אבל האבידות לא יהיו גרועות מאלו שאנחנו סופגים ממילא, בעוד השלטון ממשיך להרוג, לענות ולהשליך גופות ברחובות".

יש לציין כי המידע על פעילותו של אותו "צבא" מצומצם, ולפי שעה, ככל הידוע, היא כוללת בעיקר שאיפות גדולות. חלון הראווה של הארגון הוא עמוד הפייסבוק שלו (שעלה לאוויר לפני כחודשיים), בו מתורת פעילותו, אולם נראה כי רבים מהתיאורים מוגזמים. בין היתר, נכתב שם כי הוקם כבר כוח של 10,000 חיילים שיילחמו בצבא סוריה. החיילים הללו, נטען, מאורגנים ב-12 גדודים, שכבר הצליחו לפגוע בכוחותיו של אסד בכמה התקפות, ובין היתר עלה בידם להפיל מסוק של צבא סוריה בשמי דמשק.

ההתקוממות בסוריה - עוד כותרות:
חצי שנה להתקוממות: עשרות נהרגו מאש הצבא
אמברגו נשק על סוריה: טורקיה עצרה ספינת משא
דיווח: ישראל מסייעת בחשאי למשטר אסד כדי שישרוד

עמוד פייסבוק של "צבא סוריה החופשית". facebook.com, תא כתום
"10,000 חיילים ב-12 גדודים". עמוד הפייסבוק של "הצבא הסורי החופשי"/תא כתום, facebook.com

קשה למצוא אימות ממשי לטענות הללו. עם זאת, בחודשים האחרונים אכן חלה ככל הנראה האצה במגמת העריקה של חיילים וקצינים מצבא סוריה, ורבים מהם מוצאים מקלט בין אלפי הפליטים הסורים שזרומים בחודשים האחרונים לטורקיה וללבנון. דיפלומטים ופעילים שהתראיינו לכתבה ב"וושינגטון פוסט" סיפרו על מקרים של חילופי אש בין הצבא לחיילים עריקים, בין היתר בעיר חומס, אחד ממוקדי ההתקוממות המרכזיים, וגם בעיר המזרחית דיר א-זור ובאזור ג'בל זאוויה הסמוך לגבול הטורקי.

"רוב המפגינים עדיין אינם חמושים"

עם זאת, היקף הפעילות הזו כנראה אינו גדול. "איני סבור שמדובר במספרים גדולים דיים כדי שתהיה להם השפעה ממשית על מאזן הכוחות בין המפגינים לשלטון", העריך בראיון ל"פוסט" שגריר ארה"ב בסוריה, רוברט פורד. "הרוב המכריע של המפגינים והמתקוממים עדיין אינו חמוש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הפגנה נגד שלטונו של אסד אחרי תפילות יום השישי, העיר חומס, סוריה, 16 בספטמבר 2011. רויטרס
"רוסיה, האינטרסים שלך הם עם המפגינים, לא עם אסד". הפגנה בעיר חומס, החודש/רויטרס

לדברי הגנרל אסעד, מטרות ה"צבא" שהקים הן לכבוש תא שטח בצפון סוריה ולהבטיח הגנה בינלאומית על אזור זה, בצורת "אזור אסור לטיסה" כדוגמת לוב. לאחר מכן, הוא מתכוון לבנות בשטח הזה צבא מצויד בנשק שיירכש מ"מדינות ידידותיות", ולפתוח במתקפה צבאית להפלת שלטון אסד, בדומה למרידה הלובית. בינתיים, עם זאת, מתמקדים אנשיו בתוך סוריה בהגנה על אזרחים באזורים המתקוממים, וניסיונות לעודד עוד עריקות מהצבא.

לכתבה התראיינו גם קצינים בצבא המורדים הפועלים בעיר חומס, שסיפרו כי אנשיו מפטרלים סביב ההפגנות בעיר ושומרים עליהן מפני אנשי ה"שביחה", מנגנון הביטחון של אסד, שמנסים לפזר אותן. "לעתים אנחנו פותחים באש", סיפר אחד מהם, "אבל אנחנו הורגים רק מתוך הגנה עצמית".

"להגן על המהפכה הלא-אלימה"

בדף הפייסבוק של "הצבא הסורי החופשי", שצבר כבר קרוב ל-8,000 "לייקים", נכתב כי "איננו ארגון או תנועה עם מטרות פוליטיות, אלא החלופה לצבא שמשרת את המשטר. אנו משרתים את רצון העם ומגינים על זכויותיו ושאיפותיו לחיים של כבוד, חירות ומעבר למשטר דמוקרטי אזרחי. (...) מי שעזב את שורות צבא החרפה הסורי וערק ממנו, הצטרף לצבא הסורי החופשי שהתנער מעול המשטר".

"כולנו בסירה אחת", נכתב עוד. "בראש ובראשונה אנו כאן כדי להגן עליכם ועל המהפכה הלא-אלימה שלכם. הצבא הסורי החופשי הוא המטרייה שתחתיה תסתתרו בעת שהמשטר יורה לעברכם. זוהי הדרך היחידה להילחם בשיטות ההרג המתוכנן. תמיכתכם בנו היא הנשק החזק ביותר".

הפגנה נגד שלטונו של אסד אחרי תפילות יום השישי, העיר אידליב, סוריה, 23 בספטמבר 2011. רויטרס
"תמיכתכם בנו היא הנשק החזק ביותר". הפגנה נגד אסד בסוף השבוע האחרון באידליב/רויטרס

דובריו של "הצבא הסורי החופשי" מתפארים בדף הפייסבוק בפעילותו של הצבא. "דחוף דחוף!", נכתב למשל במהלך הלילה האחרון. "לאור פקודתו של מפקד הצבא הסורי החופשי, עצרה אחת מיחידות צבאנו קצין בצבא של אסד בדרגת עקיד (מקבילה של אל"מ – נ.י). מדובר באחד מפושעי המלחמה הגדולים ביותר באזור בניאס, תלביסה ורסתין. הוא הועבר מחוץ לסוריה בפעולה איכותית ונועזת". עוד נכתב באחרונה בעמוד כי "גדוד חאלד בן וואליד" שהוקם בחומס כולל 2,000 חיילים עריקים, שנלחמים בצבאו של אסד על בסיס יומיומי - וגלי העריקה נמשכים מדי יום.

בהודעה שהופיעה בעמוד מאתמול איים "הצבא החופשי" על המשטר הסורי בנקמה, אם לא ישחרר ארבעה חיילים שערקו מצבאו של אסד ונעצרו על ידי השלטונות: "הצבא החופשי – גדודי דיר א-זור האמיצים מבטיחים למשטר שאם ארבעת החיילים מאבו-כמאל שערקו ונעצרו לא ישוחררו, נגיב בעוצמה". מאות המגיבים מביעים תמיכה וקוראים להמשיך בפעילות נגד המשטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully