וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת טרכטנברג: להחזיר הפיקוח על הסולר

אבי בר אלי

25.9.2011 / 10:34

התחרות בענף הדלק עולה לציבור 400 מיליון שקלים בשנה: הוועדה תמליץ על הקמה מזורזת של 40 תחנות במרכז הערים ושחרור תחנות דלק פרטיות מחוזי הבלעדיות עם חברות הדלק הקמעוניות

החזרת הפיקוח הממשלתי על מחיר הסולר בתחנות הדלק, שחרור תחנות דלק פרטיות מחוזי הבלעדיות עם חברות הדלק הקמעוניות, והקמה מזורזת של 40 תחנות דלק עצמאיות במרכזי הערים - אלה עיקר ההמלצות המסתמנות של ועדת טרכטנברג להגברת התחרות בשוק הדלק הריכוזי בישראל.

ארבע חברות הדלק הקמעוניות - פז, דלק, סונול ודור אלון - מחזיקות בכ-90% משוק הדלק בישראל. נתון זה לכשעצמו מעיד על אוליגופול ריכוזי, אלא שצריכת הדלק היא אזורית, ולכן הריכוזיות בענף גבוה למעשה הרבה יותר. זאת, מכיוון שאזורי צריכה מסוימים נעדרים למעשה כל תחרות, כשכמה תחנות דלק באותו אזור מופעלות בידי חברת דלק אחת.

עוד על המלצות הוועדה:
פתרון טרכטנברג ליוקר המחיה: חשיפה לייבוא
המלצות לענף התחבורה הציבורית: שבירת המונופולים
המלצות לענף המזון: הגברת הייבוא המתחרה
ההמלצות לענף הגז: הפסקת הגז המצרי הביאה לכשל שוק
ההמלצות על ענף הבנקים: הקמת ועדה שתגביר התחרות

לפני כשנתיים, פירסמה ועדה בין-משרדית לבחינת התחרות בענף הדלק טיוטת דו"ח, שבה הצביעה על כך שמיעוט תחנות הדלק בישראל (1,100) והקושי שבהקמת תחנות דלק חדשות (זמן ממוצע של שבע שנים להקמת תחנה), מהווים את אחד הגורמים הדומיננטיים להיעדר תחרות בענף.

יישום תקנות הדלקן האוניברסלי

הוועדה המליצה כי כל רשות מקומית תגבש מדיניות באשר להקמת תחנות דלק ציבוריות או זעירות בתחומן בתוך חצי שנה מיום אימוץ הממשלה את מסקנות הדו"ח, וכן יגדירו את האזורים שבהם אין מניעה מבחינתן להקמת תחנות דלק. במקביל, הומלץ כי מנהל התכנון יחוייב בתכנון של כל סלילת כביש חדש בהקצאת שטח בצדי הדרך להקמת תחנת דלק לכל מקטע של 20 ק"מ, וכי יכין עד יוני 2011 תוכנית מתאר ארצית (תמ"א) להקמת תחנות דלק בכבישים קיימים, שבהם קיימים מקטעים בני 20 ק"מ ויותר ללא תחנת דלק.

ואולם, המלצות אלה נותרו על הנייר. כעת, ממליצה ועדת טרכטנברג לתכנן בתוך שנתיים קרקעות ל-40 תחנות דלק חדשות למפעילים עצמאיים, עם עדיפות לתחנות במרכזי ערים. בנוסף, ממליצה הוועדה לשחרר תחנות פרטיות שכבולות בהסכמי אספקת דלק בלעדיים עם חברות הדלק - ובכך לפתוח את אספקת הדלק לתחרות. זאת, בהתאם לקביעת הממונה על ההגבלים העסקיים עוד לפני שנים כי הסכמי הבלעדיות בין חברות הדלק לבעלי התחנות הם הסדר כובל אסור.

בנוסף, מתייחסת ועדת טרכטנברג גם להקצנת המגמה המאפיינת כיום את ענף הדלק: סבסוד הלקוח המזדמן את הנחות העתק המוענקות לציי הרכב המוסדי, באמצעות תמחור מופקע של הדלק. הוועדה אומדת את מחיר היעדר התחרות בשוק הסולר ב-400 מיליון שקל בשנה - וקוראת להחזרת הפיקוח על מחיר הסולר בתחנות. זאת, במקביל לבחינת המהלך שכבר מתבצע בימים אלה על ידי משרדי התשתיות והאוצר, לאחר שלפני שנתיים סוכלה כוונה זו בשל התנגדות אגף התקציבים באוצר.

ועדת טרכטנבר, הועדה לשינוי כלכלי חברתי בהתכנסותה הראשונה מול הציבור, אוגוסט 2011. עומר מירון
הוועדה המליצה כי כל רשות מקומית תגבש מדיניות באשר להקמת תחנות דלק ציבוריות או זעירות בתחומן בתוך חצי שנה מיום אימוץ הממשלה את מסקנות הדו"ח. פרופ' טרכטנברג/עומר מירון

ב-1993 הוסר הפיקוח על מחיר הסולר לתחבורה בתחנות הדלק הקמעוניות, בעוד הפיקוח על מחירו הסיטוני (בשער בתי הזיקוק) נשמר. זאת, מתוך מחשבה כי מדובר בשוק תחרותי, הכולל ברובו ציי רכב ממשלתיים או פרטיים, המחזיקים בכוח מיקוח גדול, וממילא נהנים מהחזר על הוצאות הבלו מופחת. ואולם, בחלוף השנים גבר השימוש בסולר גם לצורכי תחבורה פרטית, עם כניסתם הנרחבת לשוק של כלי רכב המונעים בסולר (ג'יפים, למשל). ברשות המסים הגיבו למגמה בתוכנית חומש להשוואה הדרגתית של הבלו המוטל על הסולר לזה של הבנזין.

במסגרת פיצול והפרטת בתי הזיקוק, הוחלט כי ב-1 בינואר 2007 יוסר הפיקוח על מחירי התזקיקים הסיטוניים בשער בתי הזיקוק. חברות הדלק הקמעוניות קבלו על כך שמחירי הבנזין בתחנות נותרו תחת פיקוח, והתריעו כי בכך יביא המהלך לשחיקת מרווחי השיווק שלהן.במקביל, קבעו חברות הדלק לסולר מחיר בסיס מופקע, שממנו גרעו הנחות שהעניקו רק למוניות או לציי רכב מוסדי במסגרת חוזים ארוכי טווח. זאת, בעוד הלקוח הפרטי המזדמן, המהווה לפי הערכות כ-30% משוק צרכני הסולר בתחנות, נאלץ לספוג את מחיר היעדר הפיקוח, ו"לסבסד" לכאורה את ההוזלות שלהן זכו ציי הרכב השונים.

ועדת טרכטנברג תתייחס עוד גם לתחרות בענף המוסדי, כשתמליץ על יישום תקנות הדלקן האוניברסלי (התקן שיאפשר תדלוק בדלקן ללא קשר לזהות מפעיל תחנת הדלק). תקנות אלה כבר אושרו בשנה שעברה בכנסת.

עיקרי ההמלצות:

החזרת הפיקוח על מחיר הסולר בתחנות הדלק

הקמת 40 תחנות דלק עצמאיות במרכזי ערים

שחרור תחנות דלק פרטיות מחוזי אספקת דלק בלעדיים

האצת ההטמעה של הדלקן האוניברסלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully