וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רמאללה אדישה לקראת ההכרזה: "לא תהיה לנו מדינה"

ניר יהב, רמאללה

21.9.2011 / 0:02

עובדי הרשות מנסים להשרות אווירת חג, אבל התושבים ברמאללה משדרים אווירה מפוכחת. עם כל הכבוד לראיס, בבירת הרשות עסוקים באבטלה הגואה. "מדינה פלסטינית? אחרי נתניהו"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ')

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן זכה ביום שישי לתשואות רמות ממקורביו בלשכתו במוקאטעה, כשהודיע שהוא מתכוון ללכת עד הסוף ולפנות למועצת הביטחון של האו"ם כדי להתקבל כחברים באו"ם. אלא שהתשואות הרמות וההתרגשות שאחזה בהנהגה הפלסטינית לא הצליחה לחלחל לרחוב ברמאללה שנותר מנומנם ושווה-נפש לנוכח האירועים המדיניים המתרחשים אלפי קילומטרים מהם, בבניין האו"ם בניו יורק.

הפסלטינים רוצים מדינה - כותרות אחרונות:

הגזרה מתחממת: מתנחלים ופלסטינים התעמתו בגדה
צה"ל וכוחות הביטחון הפלסטינים: "החלה שעת השי"ן"
נתניהו: "קורא לאבו מאזן לפתוח במו"מ ישיר בניו יורק"

רמאללה לפני החלטת האו"ם, ספטמבר 2011. דניאל בוק
התושבים ממש מתרגשים כשהם חוזים בתמונותיהם של אבו מאזן וערפאת שבזכותם "מגשימים את החלום". רמאללה, היום/דניאל בוק

אי אפשר לומר שעובדי הרשות הפלסטינית לא משקיעים את כל מאמציהם כדי להשרות אווירת חג לקראת ההצבעה הצפויה באו"ם – הם תולים בכל פינת רחוב שלטי תמיכה ענקים, דגלי פלסטין ותמונות של אבו מאזן – אך הרחוב נותר אדיש. הרשות גם עושה הכל כדי שכמה שיותר מתושבי רמאללה יגיעו להשתתף מחר בעצרת התמיכה המרכזית בפנייה הפלסטינית לאו"ם, שתיערך בעיר ב-11 בבוקר. היא אף הודיעה על השבתת הלימודים ובתי העסק למספר שעות כדי לאפשר לכולם – או יותר נכון לכפות על כולם – להשתתף בעצרת. למרות הכול, רבים מאלה ששוחחנו איתם היום ברמאללה אמרו כי הם לא מתכוונים להגיע לעצרת.

על האדישות של תושבי רמאללה כלפי "האירוע ההיסטורי" יכול להעיד מוחמד, מוכר בחנות מזכרות בסמוך לכיכר "מנארה". איך המכירות של המזכרות לרגל הפנייה הפלסטינית לאו"ם, אנחנו שואלים אותו. "וואלה אותו דבר", הוא משיב. "אין הבדל בין יום רגיל לבין הימים הללו". רוב תושבי רמאללה שאיתם שוחחנו – ממש כמו מוחמד – אמרו לנו שהם מאסו בפוליטיקה. "אנחנו יודעים שלא תהיה לנו מדינה בקרוב, והאמת שזה הדבר האחרון שמעסיק אותנו", אמרו. "אנחנו עובדים קשה ולא מרוויחים כסף. האבטלה גבוהה מאוד, ההנהגה מושחתת, והאנשים פשוט התעייפו מהכל. אז מתי תהיה מדינה פלסטינית? אולי אחרי נתניהו. בינתיים מה שהיה הוא שיהיה".

רמאללה לפני החלטת האו"ם, ספטמבר 2011. דניאל בוק
"ההנהגה מושחתת, והאנשים פשוט התעייפו מהכל". רמאללה, היום/דניאל בוק

יותר משהם אדישים, תושבי רמאללה מפוכחים. הם מחייכים בציניות כשהם רואים את שלטי הענק שעליהם כתוב "צועדים יחד לעבר החירות" ו-"החלום הפך למציאות – תהיה לנו מדינה". הם לא ממש מתרגשים כשהם חוזים בתמונותיהם של אבו מאזן וערפאת שבזכותם "מגשימים את החלום". לעיתים נדמה שהמנהיגים הפלסטינים חיים ביקום מקביל לזה של תושבי רמאללה: בעוד שהמנהיגים עוסקים בעניינים שברומו של עולם, תושבי רמאללה רוצים משכורות ועבודה. בעוד שהמנהיגים מלקטים קולות למועצת הביטחון, ברחוב הבינו מזמן שארה"ב תטיל וטו ולא תוקם מדינה פלסטינית בקרוב.

בכיכר מנארה, הכיכר המרכזית ברמאללה, הוצב כיסא ענק שאמור לסמל את המושב העתידי של פלסטין באו"ם, אם אכן תתקבל כחברה. הכיסא התכול הפך למוקד עלייה לרגל לתושבי רמאללה, שמצטלמים לידו ללא הרף. חבורת נערים שעוברת ליד הכיסא מביטה לעברו וצוחקת. מה הכיסא מסמל לדעתך, אנחנו שואלים את אחד הנערים. "לא יודע", הוא עונה במבוכה ומביט בחבריו השותקים. "אולי משהו שקשור למדינה הפלסטינית?".

אדם כבן חמישים שעובר ליד הנערים המשועממים מביט עליהם במבט זועף ומסביר להם מהי משמעות הכיסא. "הגיע הזמן שתהיה לנו מדינה פלסטינית שיהיה לה נציגות באו"ם, והכיסא מייצג את הנציגות באו"ם של המדינה שתקום לנו!", רעם בקולו. "נמאס כבר מהמלחמות, נמאס כבר מהכיבוש, הגיע הזמן להקים מדינה פלסטינית!". ואתה, שאלנו אותו, תגיע מחר לעצרת? הוא גירד בראשו במבוכה. "לא", השיב בחיוך. "אבל אתם לא מפרסמים את זה, נכון?".

עדכון ראשון: 20:57

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully