וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם טורקיה תפטרל באזור, יהיו לכך השלכות כבדות"

בכיר בצה"ל התייחס לאיומי הטורקים בעקבות ההידרדרות ביחסים בין ירושלים לאנקרה. במערכת הביטחון הבהירו כי כבר לפני שנה נערכו להתקררות ביחסים בין המדינות ולהפסקת שיתוף הפעולה

בשבוע הקרוב יקיים הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, התייעצויות עם שר הביטחון אהוד ברק על ההתפתחויות האפשריות בים התיכון לאור איומי ראשי הממשל הטורקי לפטרל באזור ישראל. קצין בכיר בצה"ל אמר בשיחה סגורה כי "אין ספק שאם הטורקים יממשו את האיומים לפטרל באזורנו יהיו לכך השלכות כבדות".

יחסי ישראל-טורקיה - עדכונים אחרונים:
אולמרט במסר לנתניהו: ”טורקיה אינה אויבת שלנו”
דיווח: ארדואן יחתום על הסכם אסטרטגי עם מצרים
יהודים בטורקיה: ”הדיפלומטיה של ישראל לא נכונה”

במערכת הביטחון מבהירים כי התבטאויותיו של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, לא התקבלו בהפתעה, ולהערכת גורמים בכירים מדובר בקמפיין תקשורתי מתוכנן ומתוזמן לאור ההתפתחויות במזרח התיכון לאחר נפילת משטרו של נשיא מצרים המודח, חוסני מובארק, ומאבקו של נשיא סוריה, בשאר אסד, במתנגדי המשטר. ארדואן נתפס בעיני בכירי קהילת המודיעין בישראל כמי שמנסה למלא את החלל שהשאיר אחריו מובראק כמנהיג אזורי רב השפעה.

במערכת הביטחון נערכו כבר בחודש מאי 2010 להתקררות במערכת היחסים בין ישראל לטורקיה לאחר התבטאויות של הממשל הטורקי לקראת המשט לעזה. בהנחיה מפורשת של משרד הביטחון החל מאותה תקופה לא מתבצעות עסקאות נשק גדולות עם משרד ההגנה הטורקי. גורם ביטחוני בכיר הבהיר כי צה"ל היה מעורב בכל ייצוא נשק מישראל לטורקיה והגורמים האחראים במשרד הביטחון דאגו שבעסקאות לא יימכרו נשקים או טכנולוגיות מתקדמות מהגרסה שיש לישראל.

קו שבר נוסף במערכת היחסים בין הצבאות בא לידי ביטוי לאחר שארדואן הצליח להשלים הדחה של כל צמרת הצבא הטורקי ובכך להצניח קצינים נאמנים לו, שאינם בעלי יחסים אישיים עם בכירי צה"ל. לדברי גורם ביטחוני בכיר, "אחד הנכסים החשובים שהיו לנו הוא הקשר בין מפקד חיל האוויר, אלוף עידו נחושתן, למפקד חיל האוויר הטורקי ובין הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל במיל' גבי אשכנזי, למקבילו. ברגע שהבכירים לא מדברים צריך לחפש אחר פרטנרים חדשים וזה מה שנעשה".

השלב הבא היה הפסקת האימונים המשותפים של טייסי חיל האוויר הטורקי והישראלי ולאחר מכן בין חילות הים. קצין בכיר בצה"ל הסביר כי שיתוף הפעולה לא בא לידי ביטוי רק באימונים אלא בהעברת מידע מודיעיני ושיתוף פעולה מבצעי שוטף שנועד לסכל תשתיות טרור באזור והברחות אמל"ח. עם זאת, מציינים בחיל האוויר, כי מאז ההחלטה על ניתוק היחסים בין הצבאות, הוחלט על האצת שיתופי הפעולה עם צבאות זרים אך בפועל אף אחד מההסכמים לא מגיע לרמת האינטימיות שהיו לחיל האוויר עם הצבא הטורקי.

נקודת אור אחת במערכת היחסים עם טורקיה התקבלה לפני ימים אחדים לאחר שארדואן אישר לאמריקאים להציב את מכ"ם ה-X בנד האמריקאי בשטחה של טורקיה, למרות שהוא עשוי לשרת את האינטרסים הביטחוניים הישראליים להגנה מפני טילים.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully