וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרופאים המתמחים: "החלטת בית הדין לא מוסרית"

אריאל נוי

4.9.2011 / 12:09

בית הדין הארצי לעבודה קבע שעל המתמחים שהתפטרו לשוב מיד למחלקות. נציגות המתמחים השיבה: "נשוב לעבודה - למרות הפגיעה בזכויותינו". עשרות רופאים כבר חתמו מחדש על מכתבי ההתפטרות

ערן גילווארג

(צילום: ערן גילווארג, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

מועצת הרופאים הצעירה, הארגון שהקימו הרופאים המתמחים במטרה לייצגם במשא ומתן בין האוצר וההסתדרות הרפואית מסרה הבוקר (ראשון) בעקבות החלטת בית הדין הארצי לעבודה שקבע כי התפטרות המתמחים איננה חוקית כי אלו יפעלו על פי הצו, אולם ציינו ש"חובת כולם לזכור שזכויות האדם לעבוד בכבוד גוברות על כל חוק". בית הדין קבע כי ההתפטרות הקולקטיבית של הרופאים המתמחים היא "צעד ארגוני בלתי חוקי" וקבע שעליהם להתייצב לעבודה עוד הבוקר, לאחר שמאות מהם לא התייצבו בעבודה משום שמכתבי הפיטורים שהגישו נכנסו לתוקפם. עשרות רופאים בכמה בתי חולים ברחבי הארץ כבר הודיעו כי חתמו מחדש על מכתבי פיטורים, שייכנסו לתוקפם בעוד 30 יום.

עדכונים אחרונים בנושא שביתת הרופאים:
בית הדין לעבודה: "התפטרות המתמחים אינה חוקית"
הפיטורים נכנסו לתוקף: מאות מתמחים לא הגיעו לעבודה
המדינה הגישה בקשה דחופה למנוע התפטרות המתמחים

"גם השופטים יודעים שלא ניתן לכפות על אף אדם להיות שופט, להיות שוטר או להיות רופא", נמסר בהודעת המועצה, "מדובר במשבר מוסרי חסר תקדים בו אלפי רופאים כאלה שהתפטרו וכאלו שלא התפטרו, זועקים בצורה חדה וברורה כי אינם יכולים לבצע את תפקידם בתנאים הקיימים במערכת הבריאות הציבורית. המצב אליו הגענו הוא פשיטת רגל מוסרית", מסרו.

המתמחים טוענים שראש הממשלה בנימין נתניהו, שמיאן להתערב בשביתת הרופאים, מנותק מהמציאות. "ראש הממשלה, המקבל טיפול פרטי מטובי הרופאים, 'אינו רואה ממטר' את האזרחים אשר יגיעו לחדר המיון ויפגשו רופאים ממורמרים, מותשים ומי שהפכו בעל כורחם לעובדי כפייה בפעם הראשונה בתולדות המדינה", אמרו והוסיפו כי "במקום שראש הממשלה ושר הבריאות בנימין נתניהו יתמודד עם המשבר, הוא שולח את שליחיו לבית הדין לעבודה עם צווי מניעה במטרה לכבול את הרופאים לבתי החולים, למקום עבודה אותו בחר כל אחד ואחת מהם באופן אישי לעזוב בשל תנאי עבודה מבזים הפוגעים ומסכנים חיי חולים".

עוד נמסר כי עורכת הדין טל קרת, המייצגת את המועצה, תלמד את פסק הדין ותבחן את האלטרנטיבות שעומדות לרשות הרופאים הצעירים. המתמחים המשיכו לתקוף את ההסתדרות הרפואית שייצגה אותם במשא ומתן עם האוצר ואמרו כי זו התייצבה נגד רופאיה הצעירים בבית המשפט וייצגה את עמדות האוצר באופן בוטה וגס. "ראש צוות המשא ומתן מתראיין בגילוי לב ומספר שהם השיגו את כל מה שרצו במשא ומתן – אין עדות טובה מכך עבורנו הרופאים לכישלון הקולוסלי של המשא ומתן. עצוב לגלות שדווקא ראשי ההסתדרות הרפואית היו שותפים להשפלת הרופאים. לאור זאת כל רופא במדינה ישקול בימים הקרובים האם הגוף הזה שיוצא בגלוי נגד רופאיו עדיין מייצג אותו".

ההתפטרות - שביתה במסווה

בית הדין שישב על המדוכה קבע למעשה כי ההתפטרות הקולקטיבית של המתמחים איננה חוקית, וכי מדובר בעצם באקט של שביתה. "ישנם מקרים בהם התפטרות קולקטיבית יכולה להיות תקפה, אולם יש מקרים שבהם התפטרות כזאת אינה אלא מסווה לפעולה קיבוצית מתואמת ולמאבק מקצועי של אותם עובדים במקום העבודה", נכתב בפסק הדין. הדיינים קבעו, בהתבסס על שני מכתבים של ארגון המתמחים, כי התפטרות המתמחים שייכת לאפשרות השנייה.

הדיינים קבעו עוד כי ממשיכים להתקיים יחסי עובד ומעביד בין הרופאים המתמחים לבין בתי החולים בהם הם מועסקים, וכל אחד מהרופאים. המתמחים והצעירים, בבית החולים בו הוא עובד. "נוכח המשך קיומם של יחסי עובד מעביד, ומשלא פסקו ומשלא בוטלו יחסים אלה, על כלל הרופאים במערכת הבריאות, לרבות הרופאים המתמחים והרופאים הצעירים החתומים על מכתבי ההתפטרות מושא ההליך שלפנינו, להתייצב לעבודתם היום ולהמשיך בעבודתם כסדרה וכהלכתה", נכתב בפסק הדין.

בהכנת הידיעה השתתף גלעד גרוסמן.

לפניות לכתב אריאל נוי: arielnews@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully