וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחסי ישראל-טורקיה: העולם מפייס, בעזה מרוצים מהנתק

בעקבות הודעת טורקיה כי היא מגרשת את השגריר הישראלי מאנקרה והודעת ישראל כי לא תתנצל על ארועי המשט, מזכ"ל האו"ם מבקש מהמדינות לשפר יחסיהן. חמאס: "צעד בכיוון הנכון"

מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, הפציר הבוקר (שבת) בטורקיה ובישראל לשפר את יחסיהן ולאמץ את המלצות דו"ח פאלמר לחקר התקרית על סיפון המרמרה. הצהרתו של המזכ"ל ניתנה על רקע ההדרדרות ביחסי המדינות והודעתה של טורקיה כי היא מגרשת את השגריר הישראלי מאנקרה.

לדברי באן, הידוק הקשרים בין המדינות החולקות גבול עם סוריה הוא קריטי לעתיד המזרח התיכון ולתהליך השלום עם הפלסטינים. "אני מקווה כי ישראל וטורקיה ישפרו את יחסיהן. מדובר בשתי מדינות חשובות, אשר ביכולתן להשפיע על היציבות במזרח התיכון", אמר מזכ"ל האו"ם במסיבת עיתונאים שערך באוסטרליה.

עוד על יחסי ישראל-טורקיה:
ישראל לטורקיה: "מקווים להתגבר על המחלוקת"
דו"ח פאלמר: "על ישראל להביע חרטה ולפצות הנפגעים"
טורקיה מימשה את איומה: השגריר הישראלי יגורש

במהלך הלילה הודיעה לשכת ראש הממשלה כי ישראל החליטה רשמית שלא להתנצל בפני טורקיה על אירועי המשט לעזה. "דו"ח פאלמר מהווה מסמך מקצועי", נמסר, "אך הוא מאשרר את חוקיות הסגר על עזה, ואת זכותה של ישראל לאכוף אותו".

עוד נמסר כי ירושלים - "כפי שהומלץ בדו"ח" - מביעה "צער" על אובדן חייהם של תשעת נוסעי ספינת המרמרה, אך לא מעבר לכך. זאת, למרות שטורקיה הודיעה אתמול בנוסף על גירוש השגריר הישראלי, גם על ניתוק הקשרים הצבאיים בין המדינות ועל פנייה לבית הדין בהאג, כדי לגבש מסמכי תביעה נגד חיילי השייטת שירו למוות במשתתפי המשט, בנוסף לתביעות שכבר הוגשו בכמה מדינות באירופה ובאפריקה נגד שרי הממשלה ומפקדי צה"ל.

הספינה "מאווי מרמרה" בנמל איסטנבול, באירוע לציון שנה לתקרית המשט לעזה, 30 במאי 2011. רויטרס
המזכ"ל קורא לישראל וטורקיה לאמץ את המלצות דו"ח פאלמר לחקר התקרית על סיפון המרמרה/רויטרס

גם ארצות הברית הביעה צער על העמקת המשבר בין ירושלים לאנקרה. דוברת מחלקת המדינה, ויקטוריה נולנד, אמרה כי וושינגטון "מצרה על כך ששתי המדינות לא הצליחו להגיע לסיכום שהיה יכול לגשר על הפערים ביניהן טרם פרסומו של דו"ח פאלמר". בתידרוך לעיתונאים בו התבקשה להתייחס לנושא, אמרה נולנד כי ארצות הברית מקווה שטורקיה וישראל ימשיכו לחפש דרכים לשפר את יחסיהן, וכי וושינגטון מעודדת את שתי המדינות לנקוט צעדים בכיוון זה. "כפי שאמרנו פעמים רבות, ארצות הברית מצרה על אובדן החיים ועל הנפגעים בתקרית", סיכמה.

תגובה לשחצנות הישראלית

הפלסטינים, לעומת זאת, בירכו אמש על החלטת טורקיה לגרש את השגריר הישראלי. חמאס פרסם הודעה לפיה החלטת טורקיה היא "צעד בכיוון הנכון בתגובה לשחצנות הישראלית ולמתקפה על המשט לעזה. ברצוננו להביע את הזדהותנו עם טורקיה ובעיקר עם משפחות קורבנות המשט שמתו למען צדקת הסוגיה הפלסטינית והסרת המצור על עזה". עוד קרא חמאס למדינות המוסלמיות להחרים את ישראל, לפעול למען הסרת המצור ולהמשיך לסייע לתושבי עזה.

גם ארגון הג'יהאד האיסלאמי בירך על הצעד הטורקי. דובר הלשכה המדינית של הארגון, השייח' נאפז עזאם, אמר כי "מדובר בצעד חיובי שמבטא את עוצמתו של העם הפלסטיני בטורקיה ומחזק את עמידתו האיתנה של העם הפלסטיני אל מול ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully