וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה באוניברסיטת חיפה: מחבר 'תורת המלך' ירצה בכנס

יהושע בריינר

31.8.2011 / 7:30

לוואלה! חדשות נודע, כי מספר ארגונים פנו לנשיא האוניברסיטה בדרישה לבטל את הזמנתו של הרב יצחק שפירא לכינוס אקדמי על ספרו, העוסק בהלכות הריגת גויים. אוניברסיטת חיפה בתגובה: "האוניברסיטה מתנגדת נחרצות לעמדות המובעות בספר"

סערה באוניברסיטת חיפה: מחבר הספר "תורת המלך" וראש ישיבת "עוד יוסף חי" ביצהר, הרב יצחק שפירא, ישתתף בכנס שמארגנת הפקולטה למדעי הרוח ועוסק בספרו של שפירא, המתיר רצח גויים - "תורת המלך". השתתפותו של שפירא בכנס מעוררת זעם רב בקרב ארגונים חברתיים וסטודנטים, אשר קוראים להחרמת הכנס ולביטול הזמנתו של ראש הישיבה.

שפירא, שנחשב בעיני מערכת הביטחון והשב"כ למנהיגם הרוחני של נוער הגבעות, וכמי שמעודד אירועי תג מחיר נגד פלסטינים, נענה להזמנתם של יוזמי הכנס להתארח באוניברסיטה בשבוע הבא ולחתום בהרצאתו את יום העיון שיתקיים בנושא "תורת המלך". שפירא נענה להזמנה, אף שאינו נוהג לדבר בפומבי, אלא בפני פורומים מצומצמים בהם הקהל דתי ברובו.

אלא שלמרות ההזמנה הרשמית, הגעתו הצפויה של הרב שפירא לאוניברסיטה מעוררת סערה בקרב ארגונים המתנגדים לתורתו של הרב מיצהר, כך נודע לוואלה! חדשות. חברי ברית "חושך לגרש", המורכבת ממספר ארגונים ובהם המרכז לפלורליזם יהודי, תנועת דרור ישראל ותנועות נוער, שיגרו ביממה האחרונה מכתב זועם לנשיא האוניברסיטה, פרופ' אהרון בן זאב, בו הם דרשו לבטל את הזמנתו של שפירא.

"הזמנתו של הרב לכנס מבטאת מתן לגיטימציה לדברי שטנה שאינם הולמים את היהדות או את הדמוקרטיה", נכתב, "הזמנה זו מבטאת מתן הכשר לביצוע פעולות תג מחיר, אי הגעה לחקירות משטרה ותופעות אנטי דמוקרטיות וגזעניות נוספות. אין מקום להכניס את הספר למוסד אקדמי והספר והרב שפירא אינם יכולים להיות לגיטימיים לדיון. כפי שלא היינו מסכימים לכנס שדן בספר שמטיף להרג יהודים כך איננו יכולים לעמוד מנגד בכנס המתיר הרג פלסטינים. גם לדמוקרטיה יש גבולות". בתנועה קוראים לאוניברסיטה לבטל את הזמנתו של שפירא ומתכננים להפגין מול הכנס.

ואם אוניברסיטה באירופה הייתה מזמנת אדם שירצה על הכחשת השואה?

גם סטודנטים ערבים הלומדים באוניברסיטה זועמים על הזמנתו של הרב שפירא לכנס וקוראים להחרימו. "אנחנו לא מופתעים לראות שהאוניברסיטה הזמינה רב קיצוני שנתן הכשר לשפיכות דמים בזמן שבאותו מוסד לומדים ומלמדים סטודנטים ומרצים ערבים", אומר רביע עיד, סטודנט לפילוסופיה ומדע המדינה ונציג תא בל"ד, "כמובן שיאמרו מיד שמדובר בכנס אקדמי אבל כשביקשנו לקיים פעילות עם ח"כ חנין זועבי בוטל האירוע מחשש לאלימות. כשמוזמן רב שמתיר להרוג כל מי שאינו יהודי, וכולנו יודעים למי הוא מתכוון, האוניברסיטה מתירה זאת. לו הייתה אוניברסיטה באירופה מזמנת אדם שירצה על הכחשת השואה המדינה הייתה מזדעקת אבל הנהלת האוניברסיטה נותנת במה ומארחת את מי שקורא להרוג אזרחים ופלסטינים - וזה בסדר בעיניהם".

פרקליטות המדינה אמנם לא הגישה נגד שפירא כתב אישום בעניין "תורת המלך" אולם בשנה האחרונה מנע המשנה לפרקליט המדינה, שי ניצן, ביחד עם השב"כ, העברת תקציבים לישיבה ביצהר. בנוסף, התבטאו במערכת הביטחון לא אחת כנגד הישיבה וכנגד הרב שפירא ואף טענו בשיחות סגורות כי מדובר בישיבה שממנה יצאו פעולות טרור כנגד פלסטינים. הרב יוסי אליצור, שחיבר את "תורת המלך" ביחד עם שפירא, אף קיבל באחרונה הודעה ממשרד החוץ הבריטי שבו נאמר לו כי הוא הוכרז כ"פרסונה נון גרטה" (אישיות בלתי רצויה) בממלכה בעקבות הספר ולכן לא תותר כניסתו למדינה.

"לא תהיה לו כאן במה אוהדת אלא התנגדות מקיפה ומנומקת"

יוזם הכנס, ד"ר אסף תורג'מן, מרצה מן החוץ בפקולטה למדעי הרוח והחברה אומר כי כל עוד לא הוגש כנגד שפירא כתב אישום, אין סיבה שלא לזמנו. "חשבנו שיש מקום לנוכחות של הרב על מנת שיהיה לכנס אימפקט חינוכי ואנשים יזכו לשמוע את הדברים בקולו ומנגד יזכה שפירא לשמוע ביקורת שהוא לא שמע עד כה", אמר תורג'מן, "מדובר בכנס אקדמי לכל דבר ושפירא הוא אחד המשתתפים ואין לו מקום של כבוד באירוע. משמעותו של כנס אקדמי הוא לשמוע מספר אנשים עם מגוון של דעות במטרה לאתגר את קהל השומעים, גם אם מדובר בדעות שלא כולם, כולל אני, שחושב שהרב שפירא אמור להיות מאחורי סורג ובריח, אוהבים לשמוע. עניין ביטול הזמנתו של הרב שפירא אינו עומד על הפרק".

בכנס צפויים ליטול חלק גם הפרופ' למחשבת ישראל, מנחם קלנר, שהזמין באופן אישי שפירא ולאחר שזה יישא את דבריו צפוי לדבר גם מחבר ספר הלכתי ששולל את משנתו של הרב. אחד המשתתפים בכנס, ד"ר אילן סבן מהפקולטה למשפטים טוען כי ההזמנה אכן אינה נטולה בעיות אך לטעמו היא עדיין אינה חוצה קווים אדומים. "לשפירא לא תהיה כאן במה אוהדת ואין מדובר בכנס ניטרלי", אמר סבן, והוסיף כי הוא עצמו התנגד, בשם חופש הביטוי, להחלטת נשיא האוניברסיטה לחסום את הגעתו לקמפוס של השייח' ראאד סאלח. "המקרים אמנם אינם זהים, שכן אז הוזמן השייח' על ידי תא סטודנטים וכאן הוא מוזמן על ידי מארגני הכנס, ואולם משום שמטרת הכנס ברורה, לגנות ולהשמיע אות אזהרה ביחס לפסקים גזעניים המושמעים מצד מורי הלכה מסוימים, הרי שאין לו התנגדות חדה להזמנה זו".

מאוניברסיטת חיפה נמסר בתגובה כי "האוניברסיטה מתנגדת נחרצות לעמדות המובעות בספר 'תורת המלך' ודווקא בשל כך הדרך לחשוף עד כמה מעוותות עמדות ותפיסות כאלה היא על ידי קיום כנסים שחושפים אותן לאור יום ולא על ידי החבאתן ועצימת עיניים כאילו אינן קיימות". בישיבת 'עוד יוסף חי' סירבו להגיב לדברים.

"תורת המלך" - כותרות נוספות בנושא
משרד הרווחה "הפשיר" כספים לישיבה ביצהר
הכניסה לבריטניה נאסרה על אחד ממחברי "תורת המלך"
מיהי התורמת המפתיעה לישיבתו של הרב ליאור התומך בתורת המלך?

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully