וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליקויים בתנאי המאסר: צפיפות וענישה קולקטיבית

גלעד גרוסמן

16.8.2011 / 6:00

דו"ח הסנגוריה הציבורית חושף כי האסירים בבתי הכלא בישראל מוחזקים בתנאים קשים וסובלים ממחנק וחוסר היגיינה. "זכויותיהם הבסיסיות של האסירים נפגעות, המצב רחוק מלהשביע רצון"

האסירים בבתי הכלא בישראל סובלים מצפיפות, מגורים קשים ומוזנחים, מחנק, ענישה קולקטיבית וליקויים בטיפול הרפואי, כך עולה מדו"ח שמפרסמת היום (שלישי) הסנגוריה הציבורית באשר לתנאי הכליאה בשנים 2010-2009. הדו"ח, שהוגש, בין היתר, לנשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, לשר המשפטים יעקב נאמן, לשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ', ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין ולנציב שב"ס אהרון פרנקו, כולל מסקנות מביקורים רשמיים שנערכו ב-26 מתקני כליאה שבאחריות השב"ס, 10 מתקני מעצר שבאחריות המשטרה ו-13 מתקני מעצר בבתי המשפט.

הדו"ח מציין לחומרה את תנאי המחייה של האסירים בישראל. בעקבות החלטת בג"ץ, אסירים כבר אינם ישנים על הרצפה, אולם, מרחב המחייה לאסיר, על פי נתוני שב"ס, עומד בממוצע על כשלושה מטרים מרובעים בלבד, כאשר בחלק מהמקומות הצפיפות גדולה יותר. כמו כן, מוזכרות בדו"ח עמדות שב"ס והמשרד לביטחון פנים, לפיהן "יש מספיק מקומות בבתי הסוהר". אולם, במצגת שהעביר שירות בתי הסוהר לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, נכתב כי 50% ממקומות הכליאה אינם הולמים.

איציק אברג'יל עוזב את כלא רימונים, בדרך להסגרתו לארה"ב יחד עם אחיו מאיר אברג'יל, ינואר 2011. שלומי גבאי
50% ממקומות הכליאה אינם הולמים/שלומי גבאי

במקומות רבים נמצאו גם תנאי תברואה קשים במיוחד. כך לדוגמא, ממליצים בסניגוריה לסגור את אגף ההפרדה בכלא אשל, מכיוון שאינו הולם מגורי אדם. "באגף ההפרדה ניכר כי קיימים רטיבות, עובש וקילופים בכל התאים, והאסירים באגף זה התלוננו על עכברים ומקקים בכמות רבה, עד כדי כך שהם נאלצים לתחוב בקבוקי פלסטיק בפתח השירותים על מנת לנסות ולבלום כניסת מזיקים אלה. באגף מתחילים, התלוננו אסירים על פשפשים בתאים, ואנשי הסניגוריה הציבורית אכן הבחינו בעקיצות על עורם של חלק מהאסירים באגף", נכתב בדו"ח.

בית הסוהר השרון "זוכה" למקום נכבד בביקורת של הסניגוריה. "קיימת בבית סוהר השרון בעיה מערכתית בכל הנוגע ליחס הניתן לאסירים ולתנאי המחייה הבלתי ראויים, ובחלקם, הבלתי אנושיים, השוררים בו. ריבוי הממצאים הנוגעים לבית סוהר השרון, אפילו בהשוואה למתקני כליאה אחרים בישראל, מלמדים על תמונת מצב קשה ומטרידה ביותר", נכתב בדו"ח.

בסניגוריה טוענים כי בכלא השרון ישנה תופעה של ענישה מחמירה ובלתי פרופורציונאלית, לרבות ענישה קולקטיבית, שימוש בכבילה בלתי מידתית של אסירים, צפיפות בלתי נסבלת בחלק מהאגפים ותנאים היגייניים ותברואתיים ירודים במיוחד. כמו כן, בעקבות שיפוץ בבית מאסר אחר הוחזקו כמאה אסירים במשך כארבעה חודשים באגף בכלא השרון שהשב"ס בעצמו קבע כי אינו ראוי למגורי אדם.

איציק אברג'יל עוזב את כלא רימונים, בדרך להסגרתו לארה"ב יחד עם אחיו מאיר אברג'יל, ינואר 2011. שלומי  גבאי, שלומי גבאי
"בעקבות שיפוץ בבית המאסר הוחזקו כמאה אסירים במשך כארבעה חודשים באגף בכלא השרון שהשב"ס בעצמו קבע כי אינו ראוי למגורי אדם"/שלומי גבאי, שלומי גבאי

בבית סוהר דקל, נטען בדו"ח, קיימת שיטת ענישה בשם "הכלוב" - מתחם מגודר של כשני מטרים מרובעים, המשמש לטענת האסירים לענישה מיידית ו"ספונטאנית", ולפעמים הם מוכנסים לשם משעות הבוקר ועד הערב, חשופים למזג האוויר, ללא מתקן שתייה או שירותים.

נושא מדאיג נוסף שעולה מהדו"ח הוא המחסור בתוכניות שיקום לעברייני מין. "בשנים האחרונות אנו עדים לשינוי מבורך בנושא זה בשירות בתי הסוהר", נכתב, "אך עדיין נמצא מחסור במסגרות לטיפול ולשיקום עברייני מין". כך לדוגמא, בבית סוהר צלמון, בו שוהים 250 אסירים בעלי רקע של עבירות מין, ניתן טיפול ברמה בסיסית ביותר, וזאת בשל מחסור בכח אדם והעדר הכשרה. בבית הסוהר רימונים ישנו אגף ייעודי לעברייני מין ואלימות במשפחה, בו יכולים לשהות עד 188 אסירים, אך לא קיימת בו מסגרת טיפולית המציעה טיפול ממוקד לעברייני מין.

כמו כן, קיימת בעיה עם אופן החזקתם של קטינים בעלי צרכים מיוחדים. בבית סוהר אופק, נכתב בדו"ח, שוהים מספר קטינים בעלי מוגבלות שכלית או נפשית, ברמה שאינה עונה על הגדרת אי כשירות לעמוד לדין. מצבם הנפשי והשכלי של קטינים אלו, אינו מאפשר להם לקיים תקשורת חברתית המותאמת לגילם וחלקם נזקקים לתומך צמוד 24 שעות ביממה. בדו"ח מוצגת דוגמא של קטין שלא היה מסוגל להירדם מבלי שיחזיקו את ידו. "סגל בית הסוהר אמנם נרתם לטפל בקטין, אך נדמה כי דוגמא זו ממחישה היטב שהמשך שהותו של קטין כזה, וכדוגמתו, במסגרת בית הסוהר היא בעייתית, הן מבחינת הקטינים והן מבחינת היכולת של רשויות הכלא להתמודד עם מקרים אלו", נכתב בדו"ח.

"בעיה כלל ארצית"

בסיכום הדו"ח נכתב כי "למרות ניסיונות להביא לשיפור המצב, ובראשם העברת האחריות על מתקני המעצר המרחביים ועל מערך ליווי העצורים מן המשטרה אל שב"ס, המצב במתקני הכליאה בהם ביקרו אנשי הסניגוריה הציבורית רחוק עדיין מלהשביע רצון". עוד נכתב בסיכום כי "אין מדובר בבעיות או בכשלים נקודתיים ומקומיים, אלא בבעיה כלל-ארצית, המביאה לפגיעה יומיומית בזכויותיהם הבסיסיות של עצורים ואסירים, ולפגיעה בכבודם כבני אדם. אנו מקווים כי הרשויות הממונות ישכילו לעשות שימוש במידע המובא בדו"ח זה, על מנת להביא לשיפור כולל ומהיר של הליקויים החמורים המתוארים בו".

משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה לדו"ח, כי "הארגון פועל באופן אינטנסיבי לשיפור תנאי האסירים במתקני הכליאה, תוך שימת דגש להערות המבקרים הרשמיים. שיפור תנאי אחזקת האסירים הינו חלק אינטגראלי מעיסוק חשוב של חברה נאורה. אנו רואים באחזקת האסיר באופן אנושי וראוי, בטיפול באסיר ובמניעת רצידיביזם תרומה משמעותית של שב"ס לחוסנה של החברה בישראל ונמשיך לפעול באמצעות אלפי אנשי הסגל המסורים של שב"ס באופן מקצועי, ערכי ואיכותי להשגת מטרת הארגון". עוד נמסר, כי הדו"ח מתייחס לשנים 2009-2010, וכי "מאז ועד היום שב"ס פעל וממשיך לפעול לשיפור תנאי המחיה של האסירים".

עוד בנושא תנאי הכליאה הקשים:
מחסור במשאבים לטיפול בהתאבדויות אסירים
תלונה: ”ראש ארגון פשע” הושפל בכלא איילון
הרוצח התלונן: ”הסוהרים מסנוורים אותי בלילה”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully