וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדה תמליץ: להחליש סמכות הרבנות בגירושין

מוטי לוי

9.8.2011 / 10:44

הוועדה תמליץ ככל הנראה בעוד מספר חודשים להטיל על בני זוג שבוחרים להתגרש לבחור בסמכות אחת - בתי הדין הרבניים או בתיהמ"ש לענייני משפחה - דבר שיחליש את כוחם של בתיה"ד הרבניים

ועדה של משרד המשפטים שהוקמה לאחרונה על ידי השר יעקב נאמן לבחינת "מירוץ הסמכויות" בין בתי הדין הרבניים לבתי משפט לענייני משפחה, בגירושין בין בני זוג, מסעירה בימים אלה את עולם הרבנות בישראל. הוועדה שתמליץ, ככל הנראה בעוד מספר חודשים, על החלשת סמכויות בתי הדין הרבניים, זוכה לביקורת נוקבת מצד הרבנות הראשית וממערכת בתי הדין. דיין בכיר הסביר בשיחה עם וואלה! חדשות, כי "הוועדה הזאת באה לעקור את סמכויות בתי הדין, זו ועדה חמורה מאוד".



בפני כל זוג שבא להתגרש במדינת ישראל עומדות שתי ערכאות אפשריות: בתי משפט לענייני משפחה, ובתי דין רבניים. האפשרות לגבש את הליך הגירושין בשתי הערכאות מובילה במקרים רבים למצב בלתי נסבל בו כל אחד מבני הזוג עושה שימוש בערכאה אחרת בכדי להיטיב את תנאיו, ושתי הערכאות מנהלות בינן לבין עצמן "מירוץ סמכויות". מצב זה הוביל להקמתה של ועדה במסגרת משרד המשפטים שתבחן את הנושא ותגיש דו"ח עם המלצה לתיקון חקיקה בכדי לפתור את העניין.

חושבים שלבתי הדין הרבניים יש יותר מדי כוח? בואו לדבר על זה בפייסבוק

לפי מידע שהגיע לידי וואלה! חדשות על פי המסקנות המתגבשות בוועדה בשלב זה, תמליץ הוועדה לשר המשפטים להציב בפני בני זוג הבאים להתגרש תנאי ראשוני של "ברירת הסמכות", כלומר, הגעה להסכם בדבר הערכאה בה יתנהלו גירושיהם. לצד זאת, בני זוג שלא יצליחו להגיע להסכמה יצטרכו לנהל את דיוניהם בפני בתי המשפט לענייני משפחה, מה, שככל הנראה, ירוקן את בתי הדין הרבניים ממתדיינים, ויותיר בידיהם את עריכת הגט עצמו בלבד.

"ניסיון להרים יד בתורת משה"

בעקבות המסקנות המתגבשות, פרש לפני כשבועיים יו"ר הוועדה, הרב שלמה דיכובסקי, אשר מכהן גם כמנכ"ל בתי הדין הרבניים ודיין בכיר בעצמו, מתפקידו בוועדה. במכתב שהעביר לחברי הוועדה הסביר דיכובסקי כי חברותו בוועדה, אשר בכוונתה להחליש, כאמור, את סמכויות בתי הדין, איננה עולה בקנה אחד עם תפקידו כמנכ"ל בתי הדין. יצויין, כי כבר לפני מספר שבועות כאשר חברי הוועדה הופיעו בפני שר המשפטים יעקב נאמן, ביקש דיכובסקי לפרוש, בקשה שנדחתה אז על ידי השר.

לצד פרישתו של דיכובסקי, לפני כשבוע וחצי נערך כנס חירום של דיינים בישראל בבית הרבנות הראשית בירושלים. בכנס החליטו הדיינים על הקמתה של ועדה מצומצת מקרב הדיינים עצמם שתגבש הסכמה רחבה נגד מסקנות ועדת משרד המשפטים. אחד הדיינים סיפר לוואלה! חדשות כי מאחורי היוזמה עומד הרב הראשי לישראל שלמה עמאר, המכהן כנשיא בית הדין הרבני הגדול ואשר, לדבריו, רואה בוועדה זו "ניסיון להרים יד בתורת משה". גורם המקורב לוועדה סיפר כי בעקבות הביקורת הרבה נגד המסקנות המסתמנות של הוועדה ביקש שר המשפטים מכמה דיינים להופיע בפני הוועדה בפגישתה הבאה בסוף ספטמבר, ולהציג בפניה את עמדתם, אך הללו סירבו לפנייתו.

לפניות לכתב: moti.levi@walla.com

עוד באותו נושא
הרב שלמה דיכובסקי נבחר למנכ"ל בתיה"ד הרבניים
פרידמן: להרחיב סמכויות ביה"ד הרבניים
המדינה משלמת אלפי דולרים לסרבני גט כדי שיתגרשו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully