וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר בטרומית: תשונה השיטה לבחירת נשיא העליון

פנחס וולף

27.7.2011 / 18:50

הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת "חוק גרוניס" לפיה שופט יכול להתמנות לנשיא בית המשפט העליון אם נותרו לו לפחות שנתיים עד יציאתו לגמלאות, ולא שלוש כפי שנהוג היום

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את "חוק גרוניס", שיזם יו"ר האיחוד הלאומי, חבר הכנסת יעקב כץ. לפי הצעת החוק שנקרא על שמו של שופט בית המשפט העליון, אשר גרוניס, יבוטל הנוהג לפיו נשיא בית המשפט העליון יכול להיות רק שופט שנותרו לו לפחות שלוש שנות כהונה עד שימלאו לו 70 שנים, הגיל בו שופט בית המשפט העליון מחוייב לפרוש. המשך החקיקה בנושא ייעשה בתחילת מושב החורף של הכנסת, אחרי חג הסוכות.

במרכז הדיון בהצעת החוק נמצאת שיטת ה"סניוריטי" לפיה השופט הוותיק ביותר בבית המשפט העליון מתמנה לנשיא. כיום שופט יכול להתמנות לנשיא אם נותרו לו שלוש שנים לפחות עד יציאתו לגמלאות. הצעת החוק מבקשת לבטל את השיטה ולהוריד את המינימום לשנתיים בלבד. אם אכן החוק יעבור, ימונה השופט אשר גרוניס בעוד מספר חודשים לנשיא במקומה של הנשיאה הנוכחית דורית ביניש, על חשבונה של הנשיאה המיועדת, מרים נאור. גרוניס ידוע כשופט שמרן, שהממשלה הנוכחית מעדיפה שיישב בכס הנשיא.

עוד על "חוק גרוניס":
ביניש: "שבירת שיטת הוותק תביא לפוליטיזציה"

"שבירת השיטה תביא לפוליטיזציה"

נשיאת בית המשפט העליון הגנה בעבר על "שיטת הסניוריטי": "שבירת 'עיקרון הסניוריטי' עלולה לגרום לפזילה של שופטים לשאת חן בעיני פוליטיקאים", אמרה ביניש בתחילת החודש במהלך טקס לציון שנת המשפט של לשכת עורכי הדין בירושלים.

לאחר מכן הרחיבה ביניש על השיטה ואמרה כי "בבית המשפט העליון יש חשיבות עצומה לכך ששופט לא יצטרך לשאת חן בפני גורמים ממנים או בפני פוליטיקאים ממחנה זה או אחר. זוהי הערובה לכך ששופט יהיה משוחרר לדון אך ורק על פי מיטב מצפונו וכישוריו המקצועיים". היא הוסיפה כי במוסדות בהם התקיימו מינויים לראשות המערכת - מינויים שהייתה בהם תחרות – "התוצאה הייתה זילות ופיחות שפגעו במוסדות אלה ובבית המשפט, זו עלולה להיות פגיעה אנושה. רק מתנגדי המוסד והשיטה יכולים לרצות להביא לתוצאה כזו".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully