וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיהי התורמת המפתיעה לישיבתו של הרב ליאור?

יהושע בריינר

22.7.2011 / 12:19

"כנסיית האחווה" האמריקנית, הממוקמת בפלורידה, תרמה לאורך השנים מאות אלפי דולרים לישיבת ההסדר של הרב ליאור. בציבור הדתי-לאומי לא רואים זאת בחיוב. "אסור לקבל מהם תרומות"

מעצרו של הרב דב ליאור, בגין ההסכמה שכתב לספר השנוי במחלוקת "תורת המלך", עורר את זעמם של אלפים בציבור הדתי-לאומי, שגעשו בשל מעצרו של אחד מגדול פוסקיהם, אך גם את הקצה השני של המפה הפוליטית, בשל העובדה שעל אף שהמדינה משלמת את משכורתו (כרב המועצה בלבד – ליאור תורם את שכרו כראש הישיבה לישיבת ההסדר – י"ב), הרב סירב להתייצב לחקירת המשטרה בחשד להסתה. היו גם שדרשו להוציא את ישיבת ההסדר בראשה עומד הרב, ישיבת "ניר" מקריית ארבע, מרשימת ישיבות ההסדר של משרד הביטחון. לא מדובר בעניין של מה בכך; התקצוב הממשלתי של הישיבה, שקיבלה אישור על ניהול תקין בעקבות היותה ישיבת הסדר שמשורותיה מתגייסים תלמידים רבים, מרביתם ליחידות קרביות, הגיע בשנת 2009 למעל למיליון שקלים.

באם יתממש המהלך, תגבר חשיבותו של הפלח השני בתקציב הישיבה: התרומות. למעלה משני מיליון שקלים נתרמו לישיבה במהלך 2009, רובם מידי תורמים מחוץ לארץ. שנה קודם לכן עמד גובה התרומות על קרוב ל-2.5 מיליון שקלים. בדיקת וואלה! חדשות מגלה כי בין התורמים הגדולים של הישיבה, נמצאת גם כנסייה נוצרית, התורמת שנים רבות לישיבה, ועל אף שסכום הכסף המדויק אינו ברור, ידוע כי הוא מגיע לעשרות אלפי שקלים מדי שנה. מדובר בכנסיית האחווה (Fellowship Church) הממוקמת בפלורידה ומזה שנים רבות מקיימת קשר הדוק עם הרב אליעזר ולדמן, המשמש כראש ישיבת "ניר" – לצדו של ליאור. בכנסייה מספרים שוולדמן מקפיד להגיע לביקורים בפלורידה, על מנת להתרים כספים לישיבה, וכשאנשי הכנסייה מגיעים לארץ – הוא דואג להיפגש ולהעביר הרצאה לפניהם.

מעצר הרב דב ליאור - כותרות אחרונות
הרב ליאור: ”לפי התורה, במלחמה אין חפים מפשע”
פרופ’ בטכניון: הרבנים שנעצרו - ממשיכיו של גבלס
הרב שאר ישוב כהן: מעצר הרב ליאור - פגיעה בכבוד העם

הרב דב ליאור חוזר מחקירה משטרתית בעקבות תמיכתו בספר תורת המלך, המון רב מקבל את פניו בכניסה לירושלים, יוני 2011. עומר מירון
מעצרו עורר מהומה בציבור הדתי-לאומי. הרב ליאור/עומר מירון

המאמצים של ולדמן גם נושאים פרי: על פי פרסומים בארה"ב, בשנות ה-90 היא תרמה כמאה אלף דולרים לטובת בניית מבנה חדש לישיבה, ולפני מספר שנים הגיעו חבריה לישיבה, לטקס הנחת אבן פינה למבנה, שם עמדו ביחד עם הרבנים ולדמן וליאור, ושרו עם תלמידי הישיבה. בפברואר האחרון הגיע ולדמן לקהילה, נשא בפני חבריה מלים חמות, ואמר כי הוא "שמח להיות עם אנשים שכל כך מחוברים אלינו. גם כשאיני נמצא אתכם פיזית, אני חש שיש קו רוחני מיוחד המחבר בינינו (...) יש לנו את הכבוד לשרת את אלוהים ביהודה ושומרון, ואני מבטיח לכם שאנחנו נמשיך בתכנית האלוקית", אמר ולדמן באנגלית המצוינת שלו, אותה רכש במהלך ילדותו ולימודיו האקדמיים בארצות הברית.

האמריקאים, מצדם, מתגאים בקשר עם הישיבה, ובאתר הקהילה משבחים את פועלם של הרבנים ולדמן וליאור. כך למשל גם מצוטטים שם דבריו של ליאור משנת 2000, המתייחסים לשאלה כיצד יש לנהוג באויב. ליאור מצדד שם בהענשה קולקטיבית כלפי הפלסטינים, בתגובה לאירוע הירי מבית ג'אלה לשכונת גילה. מנהיג הקהילה, הכומר רוג'ר דיאז, אמר כי אנשיו תומכים בישיבת ההסדר קרוב ל-15 שנה. "אנחנו מונים כ-150 חברים, ומצאנו קשר מיוחד עם ההתנחלויות, בייחוד עם קריית ארבע וקדומים", הוא סיפר. "אנחנו מאמינים שזו אחריותנו לסייע לאלה המקיימים את ההבטחה האלוקית ומגנים על מדינת ישראל".

"הרב ולדמן כמובן לא נכנס לכנסייה, אבל כשהוא מגיע לארה"ב אנחנו נפגשים בבניין נייטרלי ושמחים לתמוך כלכלית בישיבה שלו ושל הרב ליאור", ממשיך דיאז. "אנחנו חברים שלהם ומגייסים עבורם כספים מכיוון שהמטרה שלנו היא לחזק את היהודים, ואת אלה שמספיק אמיצים כדי לגור ביהודה ושומרון לקיים את הבטחת אלוהים". לדבריו, בשננים האחרונות תרמו אנשי הקהילה לפחות 120 אלף דולרים לטובת הישיבה.

על מעצרו של ליאור שמעו בכנסייה רק לאחרונה. "זה חבל מאוד, ואני יכול רק להתפלל שהוא מרגיש טוב", אומר דיאז, "הרג אנשים חפים מפשע משני הצדדים הוא נורא, אבל מי שגורם לדברים הללו לקרות הם התנועות האיסלמיות. אילו היו נותנים לישראל להתקיים לא היו מתרחשים האירועים האלה. לישראל יש את הזכות להגן על עצמה. הרב ליאור הוא איש חשוב ואני מקווה שהוא רק יתחזק מהאירועים האלה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
חסימות כבישים ברחבי ירושלים לאחר עצרת התמיכה בדב ליאור ויעקב יוסף, יולי 2011. מגד גוזני
"חבל מאוד שהוא נעצר". מהומות בבירה לאחר מעצרו של ליאור/מגד גוזני

לא כולם בציבור הדתי-לאומי מרוצים מהקשר הכלכלי שבין הכנסייה לישיבה. הרב אליקים לבנון, רבה של ההתנחלות אלון מורה ואזור השומרון, פוסל מכל וכל קבלת תרומות מצד נוצרים אוהבי ישראל. בעבר התייחס לבנון לנושא כשכתב כי "אסור לקבל תרומות מהנוצרים ידידי ישראל. אם יורדים לסוף דעתם, מתברר שהם תורמים לטובת פרויקטים במדינה או פרויקטים תורניים, אבל הכוונה הנסתרת שלהם היא ליצור תלות בממסד הנוצרי ולהשיג יכולת להתוות דרך למדינת ישראל. הם מאמינים שיום אחד יחזור אותו האיש (כינויו של ישו- י.ב.) ויופיע בעולם כמנהיג דתי וכמשיח לעם ישראל". לבנון מודה שהיקפן של התרומות משפיע על הרבנים. "למוסדות זהו פיתוי גדול, ויש להצטער על כך שהשוחד מעוור עיני חכמים וגורם להם להרכין ראש בפני אנשי אותה דת אשר בעטיה נשלחו למות ונשרפו חיים אלפי יהודים".

לעומת לבנון, הרב ישראל רוזן, העומד בראש מכון צומ"ת, דווקא מתיר קבלת תרומות מנוצרים – אך לא לטובת ישיבות. "מותר לקבל תרומה, אך לא לדברים שבקדושה", הוא כותב, "לרכישת אמבולנס – כן, למעון ילדים – כן, לספרייה תורנית – לא! וכמובן לא לבתי כנסת, לישיבות ולבניין בית המקדש". בעמדה דומה ונחרצת מחזיק גם הרב צפניה דרורי, ראש ישיבת ההסדר בקרית שמונה.

הרב ולדמן עצמו לא מכחיש את התרומות. "אני באופן אישי שוחחתי על כך עם הרב מרדכי אליהו לפני שנים רבות, והוא נתן לי את האישור לקבל מהם תרומות", הוא מספר, "בדקנו את הקהילה הזו והיא שונה מאוד מיתר הכנסיות. חבריה אינם עונדים צלבים אלא מגני דוד, הם מאמינים בתורת ישראל ובדברים הנביאים, ולכן הם גם מודרים בקהילה הנוצרית בארה"ב. נכון שיש להם 'נקודות נוצריות', אבל הם נגד המיסיונריות והם רואים בעם ישראל כעם הנבחר והנצחי. אין לחשוש שהם תורמים מתוך מגמה מסיונרית, והם ביקשו ששמם לא יהיה מוזכר בשום מקום".

אליקים לבנון , רב היישוב אלון מורה, ראש ישיבת ברכת יוסף ביישוב, חבר הנהלת מועצת יש"ע המתחדשת, חבר ועד רבני יש"ע ורב אזורי של השומרון, יולי 2011. עומר מירון
"אסור לקבל תרומות מהנוצרים ידידי ישראל". הרב לבנון/עומר מירון

ומה לגבי דעתו של ראש הישיבה המקבלת התרומות, הרב דב ליאור? כשנשאל בנושא בתכניתו בערוץ 7, התיר ליאור את קבלת התרומה בתנאים מסוימים. "גויים ישרים והגונים, המכבדים את עם ישראל ורוצים לעזור לו – מותר לקבל מהם", אמר. "גויים המעריכים את המפעל הציוני, מותר לקבל מהם בתנאי שלא מזכירים שזה מכנסייה או תרומת נוצרים. אבל אם מזכירים את הנושא של הנצרות, יש לדעת שהם סוברים שעם ישראל צריך לחזור לארצו במגמה שבסוף יתנצר ויאמין באותו האיש. צריך לבדוק כל מקרה לגופו". יודגש כי בעבר אסרו ולדמן וליאור על תושבי גוש קטיף לקבל תרומה של שכפ"צים מנוצרים התומכים בהתיישבות ביש"ע, לאחר שלדבריהם התבררה המגמה המיסיונרית של אותו ארגון.

בהתנחלות קדומים, שגם היא הוזכרה על ידי דיאז כזוכה לקשר חם מצד הכנסייה, מקבלים את פני אנשי כנסיית האחווה בברכה, ונמנעים מלדון את הנוצרים החביבים לכף חובה. "הם מגיעים לכאן מדי שנה", מספר ראש המועצה חננאל דורני, "ישנים אצלנו ומקימים את הפארק. הם התאהבו בנו והקהילה שלהם מאוד מכבדת אותנו ודואגת לנו, אולם התרומה היחידה שלהם לנו היא בעבודת כפיים ולא בכספים. אנחנו מכירים את המחלוקת שנוגעת לשאלה האם מותר לקבל מהם כסף ויש דעות לכאן ולכאן. אנחנו מכבדים אותם, הם אותנו ובזה זה מסתכם".

למרות שהוא רואה בקבלת התרומה אקט לגיטימי, ולדמן מודה כי העדיף שדבר קבלת התרומות לא ייוודע בציבור. " אני לא מתכחש לזה כי זה אמת, אך הסוגיה רק תעורר מחלוקות שכן מדובר בסוגיה הלכתית שהדעות בה רבות ויש דברים שעדיף שלא לפרסם כדי למנוע מחלוקת. הם (הכנסייה מפלורידה – י.ב.) קהילה שמאמינה שאסור לנו לוותר על אף חלק מארץ ישראל ורואים זכות גדולה לסייע לתהליך ההתיישבות ביהודה ושומרון. הם אפילו אומרים שישו היה תלמיד של התנאים, מה שנכון. בכנסיה אף קוראים לו 'רבי ישו' ורואים בו המשך של חכמי ישראל. בזה אנחנו כמובן חלוקים מאוד איתם אבל אין להם כל כוונה מיסיונרית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קיבלה תרומות מכנסייה אמריקאית? ישיבת ההסדר "ניר"/מערכת וואלה!, צילום מסך

קצת מוזר שאתה כראש ישיבה מעביר להם שיעורים ומגיע אליהם לקבל תרומות. מרבית הרבנים בימינו אוסרים על קבלת תרומות מנוצרים. אתה לא רואה את הדברים כך?

"אינני בא לבקש תרומות. אני מגיע לבקשתם על מנת השמיע דברי תורה. אנחנו מקבלים כספים מידידי הישיבה ואין לידידים הללו צדדים שליליים. התרומות הם מתוך קרבה לאמונה והם מאמינים בגאולת ישראל. כשגם הרב אליהו וגם הרב ליאור מתירים לקבל מהם כספים, אני מרגיש שיש לנו כתפיים מספיק רחבות, גם אם ישנם כאלה שמתנגדים".

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully