וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב ליאור: "לפי התורה, במלחמה אין חפים מפשע"

יהושע בריינר

14.7.2011 / 0:03

הרב שנעצר לאחר הסכמתו ל"תורת המלך", הסביר את עמדתו בנושא בו עסק הספר. לדבריו, מותר להפגיז את האויב גם במחיר פגיעה באזרחים, אך הדגיש: "רק בזמן מלחמה"

פרשת הספר "תורת המלך" - גרסת הרב ליאור: רבה של קריית ארבע שנעצר בשבוע שעבר לאחר שלא התייצב לחקירה בחשד להסתה, שוטח את משנתו ביחס לדיני מלחמה, נושא המוזכר בספר המדובר, ומסביר כי במלחמה מותר לפגוע באויב בהפגזה, למרות שהדבר עלול להוביל לפגיעה באזרחים או בילדי האויב.

בדברים שכתב הרב ליאור בעלון הנפוץ "גילוי דעת" שיחולק בשבת הקרובה בבתי הכנסת, הוא אמר כי הדברים נכונים רק במהלך מלחמה. הרב ליאור ענה על השאלה שלדבריו הוא נשאל באחרונה על ידי תלמידיו ולכן מצא לנכון לפרסם את התשובות לטובת כלל הציבור. השאלה עליה הוא השיב במקרה זה: האם לפי תורת ישראל מותר לפגוע באנשים מקרב אויבנו שהם לכאורה חפים מפשע?.

עוד על מעצרו של הרב דב ליאור:
הרבנים תומכים בליאור ויוסף - הח"כים הדתיים פחות
הרב דב ליאור: "אסור שרבנים יחששו להביע דעה"
חקירת הרב דב ליאור הסתיימה, הוא שוחרר לביתו

הרב דב ליאור חוזר מחקירה משטרתית בעקבות תמיכתו בספר תורת המלך, המון רב מקבל את פניו בכניסה לירושלים, יוני 2011. עומר מירון
"מותר לצבא לפגוע באויב על ידי הפגזה מרחוק למרות שעל ידי זה יכולים להיפגע אנשים ואפילו ילדים, אך הם אוכלוסיה של האויב". הרב דב ליאור/עומר מירון

"ההיתר ההלכתי בקשר לפגיעה באוכלוסיה אזרחית - מדובר רק על זמן מלחמה, ובמלחמה לפי תורת ישראל אין הגדרה של 'חפים מפשע'", כתב ליאור, "המקרה הקלאסי הוא כאשר יש שתי אפשרויות לשתק מקור ירי, בהפגזה קרקעית או אווירית, או על ידי יחידת לוחמים שתחסל את המחבלים אחד אחד ויש בכך סיכון לחיי הלוחמים. לפי הדרכתה של התורה, מותר לצבא לפגוע באויב על ידי הפגזה מרחוק למרות שעל ידי זה יכולים להיפגע אנשים שהם לא ממש לוחמים ואפילו ילדים, אך הם אוכלוסיה של האויב".

בהמשך מדגיש ליאור כי ההלכות הללו אינן לחיי היום יום. "ודאי שאין זו דרכה של תורה לפגוע מלכתחילה באוכלוסיה אזרחית", הדגיש ליאור, "אך אם זה נעשה תוך כדי לחימה, עלינו לדאוג קודם כל לשלומם וביטחונם של חיילנו ולא לשלום אזרחי האויב. מי שאינו נוהג כך, עושה הפוך מהדרכתה של תורה".

ליאור, העומד בראש ישיבת ההסדר בקריית ארבע, כתב במאמרו כי מערכת המשפט וחוקי המדינה מחייבים גם בצד התורה על פי 'דינא דמלכותא דינא', כל עוד אינם נוגדים את התורה. למרות זאת, במענה לשאלה האם יחס הציבור הדתי למדינה צריך להשתנות בעקבות האירועים האחרונים אמר ליאור, כי "הקמת המדינה היא מעשה אלוקי, נס גדול וחסד עצום. אנחנו כמובן לא משלימים עם הנהגה שפועלת נגד התורה, אך לא בשל כך נטיל ספק בעצם תקומת מלכות ישראל בדורנו".

בפרשה בה היה מעורב הרב ליאור נעצר גם הרב יעקב יוסף שהביע אף הוא את הסכמתו לספר "תורת המלך" שכתב ראש ישיבת "עוד יוסף חי" הרב יצחק שפירא. שפירא נחשב למנהיג הרוחני של נוער הגבעות וכמי שמתיר פעולות "תג מחיר".

(עדכון ראשון: 20:34, 13.07.11)

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully