וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדואים נגד עמידרור: גזען יבדוק התיישבותנו בנגב?

ניר יהב

22.6.2011 / 19:14

פוליטיקאים ובכירים בקהילה הבדואית הביעו התנגדות נחרצת למינויו של היועץ לביטחון לאומי לבדוק את התוכנית להסדרת התיישבות הבדואים בנגב. "זו סוגיה אזרחית, ולכן ההחלטה תמוהה"

הודעתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפיה ראש המטה לביטחון לאומי, יעקב עמידרור, יבחן את התוכנית להסדרת התיישבות הבדואים בנגב, עוררה תגובות נסערות בקרב הקהילה הבדואית ובמערכת הפוליטית. ח"כ טלב א-סנע (רע"מ-תע"ל) אמר כי "סוגיית הסדרת ההתיישבות הבדואית היא סוגיה אזרחית, ולכן ההחלטה למנות את עמידרור לבחון את הנושא היא החלטה תמוהה ומצביעה על תפישה מוטעית". לדבריו, "מינוי אדם זה, הידוע בדעותיו הקיצוניות והגזעניות, כולל מסר שלילי. פני הממשלה אינן לפתרון או להידברות, אלא להסלמה ולעימות. הקהילה הבדואית לא תיתן יד להחלטה חד צדדית או לפתרון כפוי, המתעלם מרצון התושבים".

ח"כ אורית זוארץ (קדימה), המשמשת כיו"ר הצוות להעברת הבסיסים לדרום בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת, אמרה כי "מינוי עמידרור לבחינת מסקנות התכנית הן בבחינת מכת מוות לפרויקט העברת הבסיסים לדרום ולפיתוח הנגב. תהליך קבלת ההחלטות החרדתי של נתניהו הינו בלתי נסבל". היא הוסיפה כי "החלטתו למנות את היועץ לביטחון לאומי לבחון את הרפורמה היא מגוחכת. למדינת ישראל יש די סוגיות בתחום הביטחון הלאומי לטפל בהן".

ד"ר תאבת אבו ראס, מנהל פרויקט הנגב של ארגון "עדאלה", אמר כי "מדובר בהחלטה תמוהה ומקוממת, שמעבירה את המסר הלא-נכון לציבור האזרחים הבדואים החיים בנגב". לדבריו, פתרון סוגיית קרקעות הבדואים וההכרה בכפרים הלא מוכרים הבדואים, הן סוגיות אזרחיות ותכנוניות ואין להן כל קשר לשיקולי ביטחון לאומי". עוד הוסיף אבו ראס, כי "במקום לבחון מחדש את הדו"ח על ידי שיתוף והתייעצות עם התושבים הבדואים של הנגב, דבר שלא נעשה בעבר, ראש הממשלה מעביר את יישומו לידיו של אדם ששיקולים ביטחוניים נמצאים בראש מעייניו ואשר אינו בקיא בנושא התכנוני. מינוי עמידרור מהווה הדרדרות נוספת בהתייחסות הממשלה לבדואים ולבעיותיהם ופוגע במרקם היחסים העדין בין יהודים לערבים בנגב".

"נדהמנו לשמוע על מעורבותו"

במועצת הכפרים הבדואים הלא-מוכרים ובארגוני זכויות האדם – עמותת "במקום" והאגודה לזכויות האזרח – אמרו כי נדהמו לשמוע על מעורבותם של יעקב עמידרור והמועצה לביטחון לאומי בסוגיית הטיפול בהתיישבות הבדואית בנגב. לדבריהם, "מעורבות המועצה לביטחון לאומי בטיפול בנושא הכפרים הבלתי מוכרים מראה כי הממשלה מתנהלת כמו בימי הממשל הצבאי, ומתעקשת לראות בבדואים איום ביטחוני".

הוועדה העממית לזכויות הערבים בנגב, "הכרה עכשיו", אמרה כי "אנו קוראים לעמידרור לאמץ את התוכנית האלטרנטיבית שהוכנה על ידי הקהילה ואנשי מקצוע, המאפשרת שילוב ושגשוג של הקהילה הערבית בנגב".

התגובות הנזעמות הגיעו בעקבות הודעתו של ראש הממשלה על כך שעמידרור יבחן את תכנית להסדרת התיישבות הבדואים בנגב, ואולם מלשכת ראש הממשלה נמסר כי לעמידרור אין כוונה לערוך שינוי מהותי בתוכנית, וכי היא תובא בשבועות הקרובים לאישור הממשלה. התוכנית, שנכתבה בידי האחראי על התכנון הממשלתי במשרד ראש הממשלה, אודי פראוור, תחת הנחייתו של מנכ"ל המשרד אייל גבאי, מציעה להרוס את בתיהם של כ-30 אלף בדואים, ולהכשיר את יתרתם. הכוונה היא להפוך חלק מהכפרים הלא מוכרים לכפרים רשמיים, ולצופף לתוכם חלק מהכפרים הלא מוכרים שיהרסו. בתמורה יקבלו הבדואים לידיהם חלק מהקרקעות עליהם הם יושבים כיום.

עוד באותו נושא:
המל”ל תבחן הסדרת התיישבות הבדואים בנגב
אושרה הקמת קרית חינוך שיקומית לבדואים
צווי פינוי לבדואים שחיו בערבה מעל 60 שנה

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully