וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיגוע בירושלים: הרוגה וכ-65 פצועים

יהושע בריינר, איילה חננאל, מוטי לוי ואריאל נוי

23.3.2011 / 19:05

פיצוץ אירע ליד תחנת אוטובוס באזור בנייני האומה ירושלים. כ-65 בני אדם לפחות נפגעו באירוע, אשה בת 59 מתה מפצעייה, כאשר מתגברת ההערכה כי מדובר בתושבת זרה

רויטרס

(צילום: אבי כהן, דניאל בוק ורויטרס. עריכה: טל רזניק. קריינות: אביב אברמוביץ')

פיגוע בירושלים: פיצוץ ארע סמוך לשעה 15:00 היום (רביעי) בתא טלפון ציבורי, ליד אוטובוס שעבר מול בנייני האומה ברחוב שז"ר בירושלים. צוותי מגן דוד אדום טיפלו בסך הכל ב-65נפגעים. מצבה של אחת מהפצועות, בת 59, הוגדר אנוש, אולם היא מתה מאוחר יותר מפצעיה בבית החולים "הדסה עין כרם". על פי ההערכות והבדיקות שנערכו בבית החולים, ההרוגה היא תושבת זרה, וצוותים מנסים לאתר את קרובי משפחתה. בנוסף אליה ישנם שלושה פצועים באורח בינוני וכל היתר פצועים קל ונפגעי חרדה. כל החולים פונו לבתי החולים הדסה עין-כרם והר הצופים, ביקור חולים ושערי צדק.

מחקירה ראשונית עולה כי מדובר במטען חבלה שהוטמן במזוודת טרולי בטלפון ציבורי, סמוך לתחנת האוטובוס של קו 74. הפיגוע אירע ליד "פיצוץ של קיוסק", שם אירע לפני כ-15 שנים פיגוע שביצע מחבל מתאבד, אולם במקרה ההוא לא היו נפגעים.

מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב אהרון פרנקו סייר בזירת הפיגוע ברחוב שז"ר בירושלים ואמר כי נכון לעכשיו, למשטרה אין כיוון של חשוד פוטנציאלי. "אנחנו עדיין לא יודעים איך הופעל המטען, אלא פחות או יותר מה המרכיבים שהוא הכיל", אמר פרנקו, "האירוע של היום לא סוכל ולא נמנע ואני מקווה שנגיע למבצעי הפיגוע במהירות האפשרית". ממשטרת ישראל נמסר כי נפתחו סריקות הכוללות מסוק לאיתור החשודים בהנחת המטען. בנוסף צויין כי במשטרה בודקים האם ישנן מצלמות אבטחה באזור שתיעדו את רגע הנחת המטען ואת העומדים מאחורי הנחתו.

פיגוע סמוך לבנייני האומה בירושלים, מרץ 2011. עומר מירון
זירת הפיגוע/עומר מירון

בעקבות הפיגוע נפתחו קוי טלפון מיוחדים לעדכון על מצב הנפגעים: בי"ח הדסה - 1255122, בי"ח שערי צדק - 1255125, ועיריית ירושלים - 02-5314600

מפכ"ל המשטרה, דודי כהן, אמר כי אינו מופתע מהפיגוע. לדבריו, "איננו חוזרים לעידן הפיגועים. צריך לתחקר את האירוע. בשבועות האחרונים התכוננו למגווןן של אירועים אך אני לא חושב שאנחנו חוזרים אחורה. האירוע האחרון אירע ב-2008 ואנחנו ערוכים לכל אירוע שיתרחש בעתיד". לפי רנ"צ כהן "משטרת ישראל פרוסה בכל הארץ. בשנים האחרונות היה פה שקט יחסי ביחס לטרור. אנחנו יודעים לשנות את דפוס הפעילות במידה שנדרש. כל אזרח יכול לנוע בצורה חופשית. כל אזרח יכול להגיע למרכז ירושלים. הפיגוע לא הפתיע אותי אנחנו חיים במדינה בה כל אירוע אינו מפתיע", אמר. כמו כן ציין כהן כי אינו יודע על קשר בין הנחת המטען בשכונת גילה לפני כשבועיים לפיצוץ שאירע היום.

בערב נערכה הערכת מצב בראשות המפכ"ל, רנ"צ דודי כהן, שהתקיימה במטה מחוז ירושלים, בסיומה סיכם המפכ"ל כי משטרת ישראל תעבור לפעילות מבצעית ברמה ג', אגף המבצעים יתגבר את מחוז ירושלים ומחוז דרום ויתקיימו הערכות מצב שוטפות עם כלל גופי הביטחון וההצלה.

"ראיתי את העשן, את הרסיסים, את הכדוריות"

אחד הפצועים, יאיר זימרמן, סיפר כי נסע בקו 75, וברגע שהגיע לתחנה אירע הפיצוץ. "הנהג נסע קצת קדימה, ופתח את הדלתות. מכיוון שאני מתנדב מד"א התחלתי לטפל בפצועים. נפצעתי בעיקר מהדף, ומיד הבנתי שמדובר בפיגוע, ראיתי את העשן, את הרסיסים, את הכדוריות".

עד ראייה אחר סיפר: "הייתי בקו 6 לכיוון הנגדי ולפתע שמעתי פיצוץ חזק מאוד מגיע מכיוון התחנה. ירדתי ורצתי לכיוון האוטובוס וראיתי ענן שחור ענק נפער במקום שבו ישב הנהג". בעקבות הפיגוע, עושה מפכ"ל המשטרה רב-ניצב דודי כהן את דרכו למקום והוא יקיים במקום הערכת מצב. גם השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' הגיע למקום, יחד עם ראש עיריית ירושלים ניר ברקת. בשל הפיגוע, דחה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את צאתו לביקור מדיני ברוסיה שתוכנן להיום. סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, ערך ביקור אצל הפצועים המאושפזים בבית החולים הדסה עין כרם.

מוטי בוקצ'ין מארגון זק"א, שהמטה שלו נמצא בקרבת מקום לזירת הפיגוע סיפר כי שמע פיצוץ עז בעת שאירע הפיגוע. "התחלנו לרוץ לכיוון הפיצוץ, והייתה מהומה במקום. התחלנו בפעולות החייאה באנשים ששכבו מחוץ לתחנה, זה היה נראה כמו פגיעה של הדף. פינוי הפצועים בוצע במהירות". זאביק סופר, שנכח במקום, סיפר אף הוא כי פינוי הפצועים התבצע במהירות: "תוך 15-10 דקות לא היה במקום אף פצוע".

* עדכון ראשון - 15:05.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully