וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המשטרה התרגלה שאפשר לירות בערבים"

יהושע בריינר, איילה חננאל ופנחס וולף

24.3.2009 / 14:50

יו"ר חד"ש ברכה תקף בחריפות את התנהלות המשטרה באום אל פחם. עד כה נעצרו 13 מפגינים ערבים. סמפכ"ל המשטרה וח"כ גילאון נפצע קל. ראאד סלאח: "מטרת הממסד - גירוש הערבים"

יותם רונן

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

"אינני מבין את מה שהתרחש היום, אלא בכך שהממסד הישראלי שם לו מטרה אשר מנסה להלהיט את הרוחות כדי להתחיל ליצור בסיס חוקי לגירוש הפלסטינים מתוך ישראל", כך אמר היום (שלישי) ראאד סלאח, ראש הפלג הצפוני בתנועה האיסלמית. הדברים נאמרו לאחר צעדת הימין הקיצוני באום אל פחם, העימותים שפרצו בעקבותיה ומעצרם של כעשרה מפגינים.

יו"ר חד"ש מוחמד ברכה כינה את פעולות המשטרה "התקפה" על אזרחים. "ההתקפה הזו של המשטרה על האזרחים אין לה אף תירוץ אלא שהמשטרה התרגלה לכך שאפשר להכות ולירות כדורי גומי וגז מדמיע כאשר מדובר בערבים", אמר ברכה לאחר העימותים. "בעוד כאשר קבוצה קיצונית גזענית באה למחות על הימצאותנו כאן, בשם חופש הביטוי נותנים להם את האפשרות לעשות כך ומביאים למענם 2,500 חיילים ושוטרים, בזמן שהאזרחים שהגיעו לכאן כדי להגן על בתיהם מדוכאים בצורה המחרידה הזו".

ח"כ עפו אגברייה (חד"ש), תושב אום אל פחם, התייחס הבוקר למצעד ואמר: "נתנגד בכל הכוח לביקורו הגזעני של ארור מרזל וכנופייתו. תושבי אום אל פחם מטילים על המשטרה את האחריות על כל טיפת דם שתשפך".

מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון קורן, אמר בתגובה לאירועים באום אל פחם כי, "המשטרה פעלה בנחישות ובכוחות גדולים, למנוע כל ניסיון לפגוע בהתלוכה שהתקיימה על פי חוק ובהיתר המשטרה. הכוחות הגיבו מיידית לכל אירוע של הפרת סדר שהיה בה משום סכנה ופגיעה בחיי אדם".

קורן הוסיף כי "כתוצאה מיידוי האבנים נפצעו 15 שוטרים אשר הגנו בגופם מפגיעה באחרים ובהם קצין בכיר אחד, סגן המפכ"ל שאושפז בבית החולים. כמו כן נעצרו 13 חשודים שסיכנו חיי אדם והפרו את הסדר".

סגן המפכ"ל נפצע

בעימותים שהתפתחו בין תושבי אום אל פחם לכוח מג"ב במהלך הפגנת פעילי הימין במקום, נפצעו באורח קל ארבעה בני אדם, בהם סגן מפכ"ל המשטרה שחר אילון. במהלך הצעדה, כמה עשרות צעירים יידו לעברם אבנים וכוחות מג"ב השיבו בירי גז מדמיע. המשטרה

חבר הכנסת אילן גילאון (מרצ) נפצע אף הוא באורח קל במהלך העימותים בעיר. גילאון נפצע בהפגנה שנערכה בכניסה לעיר, הרחק מצעדת פעילי הימין. לדבריו, השוטרים דחפו את המפגינים והוא נפל. בנוסף, הוא נפגע משאיפת גז מדמיע. גילאון הודיע כי בשבוע הבא תיערך בעיר הפגנה לציון "השותפות היהודית - ערבית".

המפגינים נכנסו לעיר דרך כניסה צדדית. הם הגיעו לעיר באוטובוסים ממוגנים, מלווים בניידות משטרה, ומסלול הצעידה לא פורסם. המצעד כלל מאה צועדים בלבד שנרשמו מראש. על פי החלטת בג"ץ הותר להם לשאת אך ורק דגלי ישראל.

המשטרה הציבה בעיר כוח של כ-2,500 שוטרים שליוו את המפגינים. מנכ"ל מגן דוד אדום הורה להעלות את הכוננות באזור לרמה הגבוהה ביותר. עשרות אמבולנסים וניידות טיפול נמרץ הועמדו בכוננות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"מבחן היסטורי לדמוקרטיה"

מארגני המצעד איתמר בן גביר וברוך מרזל, פנו אמש במכתב דחוף לפרקליט המדינה וליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שיורו למשטרה לאכוף את החוק ולבצע מעצרים כנגד גורמים המאיימים למנוע את הצעדה. בן גביר אמר הבוקר לוואלה! חדשות כי "זהו מבחן היסטורי לדמוקרטיה. היום נראה שמדינת ישראל היא המדינה של העם היהודי. לא באנו למפגן אלים. באנו להעביר מסר של נאמנות למדינת ישראל. כפי שהמדינה אבטחה את מצעדי הגאווה בירושלים, היא צריכה לפעול היום באפס סובלנות כלפי ביריונים המאיימים על שלטון החוק".

ח"כ מיאל בן ארי (האיחוד הלאומי), שצעד גם הוא, אמר אחרי הצעדה כי "לא חשוב באיזו דרך נכנסנו העיקר שצעדנו בתוך אום אל פאחם וזאת עובדה. לראות את דגל ישראל מתנופף בגאון בתוך העיר הזאת זו תחילתה של דרך חשובה והחזרת שלטון החוק לאום אל פחם. אני שמח שהמשטרה מילאה את חלקה בהסדר. זה אכן אות קלון שנכנסנו בדרך צדדית אך אם לא היינו מתעקשים לקיים את הצעדה, בעוד שנתיים לא היינו יכולים להיכנס כלל לעיר". מרזל אמר אחרי הצעדה כי "מול אלה שצועקים לנו "איטבח אל יהוד" ומיידים עלינו אבנים בתוך מדינת ישראל באנו היום לאום אל פאחם לומר להם שאנחנו פה בעלי הבית ושראוי שהם יתנהגו כמו אורחים".

בבחירות האחרונות היה אמור ברוך מרזל לשמש יו"ר ועדת קלפי באום אל פחם, אך ביום הבחירות מנעה המשטרה את כניסתו לעיר מחשש להתפרצות של אלימות. ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי) הגיע על מנת למלא את מקומו ובעקבות כך פרצו בעיר מהומות. אלדד עזב את הקלפי לאחר שעה בשל "התחייבויות קודמות" כלשונו. מהמשטרה נמסר כי בשום שלב לא נשקפה סכנה לחייו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully