וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביניש: "שבירת שיטת הוותק תביא לפוליטיזציה"

גלעד גרוסמן

4.7.2011 / 0:02

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, יצאה להגן על עקרון הסניוריטי, לפיו השופט הוותיק ביותר מתמנה לנשיא בית המשפט. "יש חשיבות לכך ששופט לא יצטרך לשאת חן בעיני פוליטיקאים"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יותם בן-דוד)

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, יצאה אמש (ראשון) להגנה על "שיטת הסניוריטי", לפיה השופט הוותיק ביותר בבית המשפט העליון מתמנה לנשיא, שיטה שזוכה לביקורת לאחרונה. "שבירת 'עיקרון הסניוריטי' עלולה לגרום לפזילה של שופטים לשאת חן בעיני פוליטיקאים", אמרה ביניש בטקס לציון שנת המשפט של לשכת עורכי הדין בירושלים.

עוד בנושא בית המשפט העליון:
אהרן ברק: ”תוספת שופטים לא תפתור את העומס”
דורית ביניש: לספק הגנה לעורכי הדין בישראל
ביניש בכנסת: ”השופטים עובדים תחת מצור”

הדיון בנוגע לשיטת הסיניוריטי עלה לאחרונה לכותרות בעקבות הצעת חוק "גורניס", שקובעת כי שופט יכול להתמנות לנשיא בית המשפט העליון אם נותרו לו לפחות שנתיים עד יציאתו לגמלאות, ולא שלוש שנים כפי שקובע החוק היום. אם אכן החוק יעבור, השופט אשר גרוניס ימונה בעוד מספר חודשים לנשיא במקומה של ביניש, על חשבונה של הנשיאה המיועדת, מרים נאור. זאת, בהנחה ששיטת הסניוריטי, לה מתנגדים רבים, תישאר על כנה.

בנאומה לא התייחסה ביניש להצעת החוק החדשה, אולם מתחה ביקורת על השיח הציבורי והפרלמנטרי, כדבריה, ביחס לבית המשפט. "אנו עדים שוב ושוב לכך שהדיון הפך להיות דיון ציני הנטוע במגמות המסתמנות לצמצום סמכויות הביקורת השיפוטית של בית המשפט העליון, ולהנהגת פוליטיזציה של הליך בחירת השופטים", אמרה נשיאת בית המשפט העליון. היא הוסיפה כי לשופטים אין רוב בוועדה לבחירת שופטים, וכי דווקא לפוליטיקאים יש רוב בוועדה.

לאחר מכן הרחיבה ביניש על שיטת הסניוריטי. "בבית המשפט העליון יש חשיבות עצומה לכך ששופט לא יצטרך לשאת חן בפני גורמים ממנים או בפני פוליטיקאים ממחנה זה או אחר", אמרה, "זוהי הערובה לכך ששופט יהיה משוחרר לדון אך ורק על פי מיטב מצפונו וכישוריו המקצועיים". היא הוסיפה כי במוסדות בהם התקיימו מינויים לראשות המערכת - מינויים שהייתה בהם תחרות – "התוצאה הייתה זילות ופיחות שפגעו במוסדות אלה ובבית המשפט, זו עלולה להיות פגיעה אנושה. רק מתנגדי המוסד והשיטה יכולים לרצות להביא לתוצאה כזו".

"אין להכניס את תרבות הרייטינג לבית המשפט"

ביניש גם דחתה את הטענה שנשמעה כלפיה, לפיה היא בעצמה פגעה בשיטת הסניוריטי, עם מינויה של נילי ארד לנשיאת בית הדין הארצי לעבודה למרות שלא הייתה השופטת הוותיקה ביותר. ביניש אמרה כי מדובר בתעמולה מפלה, וכי בבתי המשפט האחרים, מלבד העליון, מזמן לא מתמנים בהתאם לסניוריטי.

ביניש גם ניצלה את ההזדמנות כדי לקרוא ליו"ר לשכת עורכי הדין הנכנס, דורון ברזילי, שלא להחזיר את המשוב על השופטים, כפי שקרא במצעו. "אין להכניס את תרבות הרייטינג לבתי המשפט", אמרה. שופט אינו נבחן על-פי הכלים הפופולריים של 'כוכב נולד' ואין לצפות ממנו לפעול באופן פופוליסטי". היא הוסיפה כי "חבל להתחיל עידן חדש כאשר הסיסמה המובילה נועדה ליצור מתח בין עורכי דין ושופטים".

ברזילי, בנאומו הראשון מאז נכנס לתפקיד, אמר כי עורכי הדין יעמדו "כחומה בצורה ונפעל כנגד מי שיבקשו לפגוע בשלטון החוק". הוא הוסיף ש"אירועי הימים האחרונים סביב מעצרו של הרב דב ליאור מלמדים אותנו עד כמה האיזון של המערכת שברירי". ביחס למשוב אמר כי ההחלטה לגביו תתקבל תוך הבנה והסכמה של כל הנוגעים לדבר. "משוב השופטים נועד לייצר כלי איכותי של ביקורת ולא נועד לנגח. בכל מדינה מתוקנת גופים נתונים לביקורת. המשוב הוא כלי שגם השופטים עצמם חפצים בו. גם הם מבינים שזהו כלי למדד טוב להישגיות".

(עדכון ראשון: 21:41, 03.07.11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully