וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרת התרבות: "סירוב אנשי התיאטרון להופיע באריאל מחלק את העם"

עינב שיף

28.8.2010 / 15:21

השרה לבנת התייחסה לראשונה למכתב בו הודיעו אנשי תיאטרון כי יסרבו להופיע בהיכל התרבות באריאל וקראה להמשיך בהצגות במקום כמתוכנן. דורון תבורי, מחותמי המכתב: "מעניין איך היו נוהגים אם היינו מחויבים להופיע בפני אנשי בל"ד"

24 שעות לאחר פרסום מכתב אנשי התיאטרון בו הודיעו כי יסרבו להופיע בהיכל התרבות באריאל, שרת התרבות והספורט לימור לבנת הודיעה היום (שבת) כי היא מתנגדת לתוכן המכתב וקוראת להמשיך בהצגות במקום כרגיל.

"שרת התרבות קוראת למנכ"לי התיאטראות להתגייס באופן מיידי לטיפול במשבר שנוצר, בו החליטו שחקנים ויוצרים לחלק את החברה בישראל", אמרה השרה. "דבר חמור זה יוצר קרע בחברה, המפלה בין קהלים על פי השקפתם הפוליטית של היוצרים והאמנים. התרבות הינה גשר חברתי ויש להשאיר את הוויכוח הפוליטי מחוץ לחיי התרבות והאמנות".

עוד הוסיפה השרה כי היא "קוראת למנכ"לי התיאטראות להמשיך ולקיים כמתוכן את לוח המופעים באריאל ובכל חלקי הארץ, שכן לכל אזרח בישראל קיימת הזכות לצרוך תרבות, בכל מקום בו יבחר". בדבריה, לא התייחסה השרה לבנת לצעדים אופרטיביים בהם היא מתכוונת לנקוט כלפי תיאטרון הנתמך על ידי משרד התרבות אשר יסרב להציג באריאל. יש לציין כי עד כה, מנכ"לי הבימה, הקאמרי, בית לסין, חיפה ובאר שבע הביעו התנגדות למכתב: "התיאטראות יופיעו בכל מקום בו יש אזרחים ישראלים שוחרי תיאטרון ישראלי כולל היכל התרבות החדש באריאל", הודיעו מנהלי התיאטראות בהודעה משותפת. "אנו נכבד את ההשקפות הפוליטיות של השחקנים שלנו אולם אנו נביא לאריאל את מיטב הצגות התיאטרון הישראלי".

מיקי גורביץ', המנהל האמנותי של תיאטרון החאן לעומת זאת, הצטרף לקריאות המתנגדות לחרם, אולם הציג דעה שונה במעט: "אני מתנגד להחרמת אריאל לא מפני שאני סבור שאסור לאמנים להביע עמדות פוליטיות אלא מפני שאני מקווה שהיכולת שלנו להשמיע את קולנו ולהשפיע גדלה כשאנחנו עוסקים באמנותנו", אמר גורביץ', שהצהיר שדבריו נאמרים על דעת עצמו, כיוון שכרגע אין לתיאטרון מנכ"ל קבוע . "קל יותר לבטא עמדות עקרוניות וקשה יותר להביט לבני אדם בעיניים. אני חושב על נערות ונערים שנולדו באריאל ושואל את עצמי אם לא עדיף שיראו את ההצגות שאנחנו עושים, כדי שבבוא העת, כשתתקבל הכרעה דמוקרטית במדינה, נוכל לדרוש מהם לציית לה. האם נוכל לעשות זאת כשאנחנו מחרימים אותם? האם בניסיון שלנו להוציא את אריאל מגבולות החברה הישראלית, איננו מוציאים את עצמנו מגבולות החברה?"

"אינני מוכן להצטרף להודעה הכללית של התיאטרונים מפני שברור שאסור להופיע בכל מקום ובכל תנאי", הוסיף גורביץ', "אבל כשם שאני מתנגד להחרמת ישראל ע"י אמנים ואוניברסיטאות מחו"ל, ומפני שאני מרגיש שהמחרימים מחמיצים הזדמנות לבטא את דעתם בפני הציבור הישראלי, אינני רוצה לעשות טעות דומה. אין בעמדתי זו לחייב את שחקני החאן".



כמו כן הודיע משרד התרבות כי בהתייעצות שקיים יו"ר המועצה לתרבות, ד"ר חיים פרלוק עם מדור התיאטרון במשרד, הוחלט לקרוא לתיאטראות להמשיך בתוכניותיהם כרגיל ולהציג גם באריאל: "כל ניסיון לדה לגיטימציה של תושבי אריאל, שהוקמה כזכור עפ"י החלטת ממשלה ב-1978 ותושביה מרכיבים את כל צבעי הקשת הפוליטית, היא פגיעה בפלורליזם ובזכותו של כל אזרח לצרוך תרבות", מסר פרלוק בתגובה למכתב.

"השטחים הם לא חלק ממדינת ישראל"

"את המנטרה הצינית של לימור לבנת על שאסור לערבב תרבות ופוליטיקה, כבר שמענו", אמר לוואלה! תרבות אחד מחותמי המכתב, השחקן דורון תבורי. "כל מה שאני יכול להגיד זה שאני בן אדם, עם השקפת עולם ומצפון ואני לא מתכוון להיות אביזר באיכות החיים של המתנחלים. לפי מיטב ידיעתי, השטחים הכבושים לא סופחו למדינת ישראל, הם לא חלק ממדינת ישראל, הם שנויים במחלוקת. מי שכל בוקר מייצר עובדה פוליטית הם המתנחלים. אז עכשיו, מתוקף זה שאני עובד תיאטרון, אני נקרא להנעים את חייהם?"

בשאלה כיצד ינהגו אם המשרד או התיאטרון ישיתו סנקציות על החותמים במקרה של סירוב גרידא, אומר תבורי כי "זו שאלה מעניינת, גם שאלה מעניינת מבחינה חוקית. לא התייעצתי עם משפטנים עדיין, זו נראתה לנו עמדה שצריך לבטא וכשנגיע לרגע – נתייעץ גם עם משפטנים. מעניין מאד איך כולם היו נוהגים אם מנהלי התיאטראות היו מחייבים את עובדיהם להופיע באספה של מפלגת בל"ד".

בימין זועמים, בשלום עכשיו מברכים

אמש (שישי) פרסמו שורת יוצרי תיאטרון בכירים מכתב המופנה למנכ"לי התיאטראות בישראל, בו הודיעו כי יסרבו ליטול חלק בהצגות שיתקיימו בהיכל התרבות באריאל. במכתב, עליו חתומים בין היתר יהושע סובול, איתי טיראן, דרור קרן ועשרות יוצרים נוספים, נאמר כי הופעה במקום מנוגדת לצו מצפונם.

המכתב עורר זעם במחנה הימין, שגרר תגובות קשות. מועצת יש"ע איימה ב"צעדים חריפים" בהמשך השבוע בתגובה למהלך שכונה "אנטי-ציוני". גם שר המדע דניאל הרשקוביץ (הבית היהודי) וחבר הכנסת דני דנון (ליכוד) גינו את המכתב. דנון אף קרא לראשי השלטון המקומי להחרים את אנשי התיאטרון החתומים על המכתב בהצגות המועלות בעריהם. מנגד, תנועת "שלום עכשיו" פרסמה הודעת תמיכה בהודעת היוצרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully