וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נסרב להופיע באריאל"

עינב שיף

27.8.2010 / 16:28

אנשי תיאטרון בכירים, ביניהם איתי טיראן, דרור קרן ויהושע סובול חתמו על מכתב בו הודיעו כי לא יופיעו בהיכל התרבות בעיר. יוזמת המכתב, הדרמטורגית ורדית שלפי: "זה הופך אותנו לעבריינים"

המחאה נגד כוונת התיאטראות לקיים הצגות בהיכל התרבות של אריאל צוברת תאוצה: היום (שישי) שוגר מכתב חריף להנהלת תיאטרון הבימה, הקאמרי, בית לסין, החאן, באר שבע וחיפה, בו הודיעו שורת שחקנים בכירים כי יסרבו להופיע במקום.

"אנחנו, אנשי תיאטרון מכל תחומי העשייה התיאטרונית, מבקשים להביע שאט נפש מהכוונה של הנהלות התיאטרונים להופיע באולם החדש באריאל", נאמר במכתב, עליו חתומים שחקנים כמו איתי טיראן, דורון תבורי, אופירה הניג, יעל רונן, דרור קרן, יהושע סובול ועוד, עם העתק לשרת התרבות והספורט לימור לבנת. "השחקנים שבינינו מצהירים בזאת שיסרבו להופיע באריאל, כמו גם בכל התנחלות אחרת. אנו קוראים להנהלות התיאטרונים לקיים את פעילותן הענפה בתחומי שטחה הריבוני של מדינת ישראל שבגבולות הקו הירוק".

"הופעה בהתנחלות, כל התנחלות, היא מעשה מוסרי לא צודק", אמרה יוזמת המכתב, הדרמטורגית ורדית שלפי בשיחה עם וואלה! תרבות. "זהו לא רק מעשה לא מוסרי, אלא עברה על החוק הבינלאומי, מה שהופך אותנו לעבריינים. אני מקווה שאנשי תיאטרון נוספים יצטרפו אלינו. אני מקווה שכולם יסרבו להופיע מעבר לקו הירוק".

היוזמה מגיעה בעקבות הפרסומים אודות הכוונה להתחיל בהעלאת הצגות בהיכל התרבות החדש של העיר אריאל, הנמצאת מעבר לקו הירוק. תנועת "אומץ לסרב" פנתה לתיאטראות ודרשה כי לא יופיעו במקום ושחקנים כמו רמי הויברגר ויוסף סוויד כבר הודיעו כי יסרבו. היוזמה החדשה מצרפת שחקנים רבים מתיאטראות שונים ליוזמה ההולכת וצוברת תאוצה.

רשימת אנשי התיאטרון המלאה החתומה על היוזמה: יוסי פולק, דורון תבורי, איתי טיראן, דורי פרנס, אופירה הניג, ירון ברובינסקי, דרור קרן, גורן אגמון, אלברט כהן, מיכה סלקטר, אולה שור סלקטר, עודד קוטלר, מוטי לרנר, יעל רונן, מיכאל כורש, יוסף סוויד, בעז גאון, אברהם סלקטר, שיר אידלסון, נורמן עיסא, פרופ' גד קינר, פרופ', אבנר בן-עמוס, תמר קינן, ענת גוב, רינה ירושלמי, חוה אורטמן, שרה פון-שוורצה, אהרון אלמוג, מרים גורצקי, ירדן בר-כוכבא, סביון ליברכט, יהושע סובול, אילן תורן, בן ציון מוניץ, נמרוד ברגמן וורדית שלפי.

טרם התקבלה תגובת משרד התרבות לדברים. מתיאטרון הקאמרי נמסר כי ""אנחנו נגד חרמות ונופיע בכל מקום שיש בו שוחרי תרבות שרוצים לראות תיאטרון ישראלי". ציפי פינס, מנכ"לית בית לסין מסרה כי "אני באופן אישי מתנגדת לכיבוש ותומכת בשלום, אך באריאל חיים בני אדם שאותם אני מכבדת וכך גם את רצונם לצורך תרבות".

"אף גורם רשמי לא פנה אלינו והודיע על ביטול או שינוי, כך שהכל כרגיל", אמר בתגובה אריאל תורג'מן, מנהל היכל התרבות באריאל בשיחה עם וואלה! תרבות. "ביום א' נשב ונבהיר את הדברים. אנחנו נותנים שירות תרבותי, שירות המיועד לקהילה והצגות התיאטרון הן חלק מהרפרטואר. אישית, אני לא חושב שהמבחן הוא צעד נכון. אני לא חושב שלהביא את הפוליטיקה לתרבות זו הדרך. אני מכבד את האנשים ולא מסכים איתם".

"להחרים את המחרימים"

עם פרסום המכתב, המערכת הפוליטית החלה לרחוש גם היא: שר המדע דניאל הרשקוביץ, יו"ר מפלגת הבית היהודי, הגיב בחריפות ליוזמה: "קבוצת היוצרים והשחקנים שמחרימה את אריאל מנותקת מהעם וחיה כנראה בבועה קטנה במדינת תל אביב", אמר השר. "רוב מוחלט של אזרחי ישראל בז לעירוב זה של תרבות ופוליטיקה וטוב שיוצרים רבים אחרים מעשירים ולא מעכירים את עולמנו התרבותי".

"הציפייה מאנשי תרבות ואמנות היא לחבר ולגשר ולא להחרים ולהסית", מסר חבר כנסת דני דנון מהליכוד. "אני מזמין את כל אותם 'אנשי תרבות' לסייר באריאל וביישובי יהודה ושומרון לפני שהם יוצאים בהכרזות שכאלה". עוד מסר ח"כ דנון כי הוא מתכוון לפנות לראשי השלטון המקומי ולבקש "להחרים את ההופעות של אנשי התרבות המחרימים".

"תגובתנו למכתב החתום על ידי חבורה של סרבני שרות צבאי ופעילי שמאל אנטי-ציוני תהיה חריפה ביותר", הבטיחו במועצת יש"ע. "מכתב שטנה זה, היוצא בנבזות כלפי טובי בניה של המדינה המגינים עליהם בעת שהם משחקים על הבמה, דורש מענה ישיר, חד וברור מצד הנהלות התיאטראות, ואנו מצפים לכך. על המשך צעדינו נודיע בימים הקרובים"

גם בתנועת שלום עכשיו הגיבו לדברים ואמרו כי "עצומת השחקנים מחזירה את המוסר והדמוקרטיה למרכז הבמה הישראלית. במקום בו יש כיבוש ואין תרבות דמוקרטית, אין מקום לאמנות ולהצגות תיאטרון. אריאל היא העיר הגדולה ביותר בשטחים, 16 ק"מ מהקו הירוק ומשמשת סמל לרצונה של ישראל להחזיק בשטחים לנצח. על מנהלי התיאטראות לגבות את היוצרים במאבקם על עקרונותיהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully