וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש להידבקות במחלת הכלבת בטיולים בצפון

לקראת חג הפסח מבקש משרד הבריאות מהמטיילים להיזהר מכלבים משוטטים, בעיקר בצפון הארץ, בשל התפרצות מחלת הכלבת. מתחילת שנת 2009 התגלו כ-55 מקרים שונים

לקראת הטיולים הצפויים של משפחות ישראל לצפון הארץ הוציא היום (ראשון) משרד הבריאות מכתב מיוחד בו הוא קורא לציבור לשמור על עירנות ביחס לכלבים משוטטים, זאת בעקבות התפרצות של מחלת הכלבת בצפון הארץ.

"בחודשים האחרונים אנו עדים להתפרצות של מחלת הכלבת, בעיקר בצפון הארץ", נאמר בלשון ההודעה שהוציא המשרד. מתברר כי מאז תחילת שנת 2009 התגלו בישראל כ-55 מקרים שונים של כלבת, מתוכם 95% התגלו אצל כלבים שנשאו את המחלה. המקרים שנמצאו בשנה האחרונה רוכזו ברובם בצפון הארץ, מלב הגליל ועד הגבול הצפוני. עוד עולה כי בשנה האחרונה, כתוצאה מהתפשטות המחלה, ננשכו למעלה מ-100 בני אדם שנאלצו לקבל זריקות למניעת התפתחות המחלה המסוכנת.

התפרצות המחלה בישראל מגיעה לאחר מספר שנים בהן מספר מקרי הכלבת נשמר קבוע ונמוך יחסית. מתברר כי שנת 2009 הייתה שונה ויוצאת דופן בשל הימצאות רוב מקרי הכלבת אצל כלבים ולא אצל חיות בר, כמו בשנים קודמות. אל מול 55 המקרים שהתגלו בשנה האחרונה, התגלו רק כ-12 מקרים לאורך שנת 2008, וכ-15 מקרים בשנת 2007, כאשר בשנים אלו כ-80% מהנגועים היו חיות בר.

לדברי משרד הבריאות הכלבת, שמקורה בחיות בר, בוערה מאוכלוסיות אלה במסגרת פרוייקט החיסון של שועלים ותנים, שנעשה במשותף על ידי השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ורשות הטבע והגנים. "בשנה האחרונה אנו עדים לגידול משמעותי בהופעת המחלה בכלבים משוטטים וכלבים ביתיים, הנדבקים מחיות בר", נאמר בהודעה שפרסם המשרד.

נגיף הכלבת - מוות ודאי

תחת הוראות משרד הבריאות, הציבור מתבקש להקפיד ולחסן על פי חוק את הכלבים בחיסון לכלבת מדי שנה ולהקפיד לטייל עימם בעודם קשורים לרצועה. "שחרור כלבים באופן חופשי, עלול להביאם במגע עם בעלי חיים אחרים החולים בכלבת, ובכך להכניס את המחלה הביתה, באמצעות הכלב הביתי", נאמר.

מחלת הכלבת הינה מחלה חשוכת מרפא אשר נגרמת על ידי נגיף. מרגע הופעת סימנים קליניים ראשונים בבני אדם או בבעלי חיים, אין אפשרות להציל את החולה, והמוות הינו ודאי.

נגיף הכלבת פוגע בכל היונקים, ומועבר ברוק, בעיקר על ידי נשיכה. ניתן למנוע את המחלה בבעלי חיים בחיסון הניתן מבעוד מועד, ובבני אדם באמצעות חיסון לאחר החשיפה לנגיף.

כל יונק עלול להידבק במחלת הכלבת. באזורנו נפגעים ממנה בעיקר בעלי חיים משלושה סוגים: חיות בית כמו כלבים וחתולים, בהמות מסוג פרות, צאן וסוסים, וחיות בר, בעיקר שועלים, תנים, זאבים, נמיות וגיריות. כאשר נגיף הכלבת מגיע למוח הוא גורם להופעת סימני מחלה ולמוות תוך ימים ספורים. בימים הראשונים של המחלה חל שינוי בהתנהגות בעל החיים במהלכו הופכות חיות שהן ידידותיות בדרך כלל לתוקפניות, ולהיפך. לכן חשוב לזכור כי חיית-בר שאינה חוששת להתקרב לאדם או הופכת "ידידותית" - חשודה כחולה בכלבת.

במקרה בו ננשכתם בידי בעל חיים "אפילו אם פצע הנשיכה קטן מאוד", לדברי משרד הבריאות, "יש לרחוץ באופן מיידי את פצע הנשיכה היטב במים וסבון למשך לפחות חמש דקות, לאחריהן יש לפנות לרופא לקבלת טיפול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully